799 läst · 2 svar
799 läst
2 svar
Renovera i källaren
Jag har en fråga angående renovera källaren. Jag ska på detta snart och har kollat upp en o annat angående hur allt ska gå till o vad som är viktigt att tänka på. Detta ska bara användas till ett allrum men kan kanske bli till sovrum eller liknande i framtiden. Innan va väggarna klädda i fin panel från 70 talet samt isolerade inifrån med isolering o plast utanpå samt en heltäckningsmatta på golvet. Under denna ligger 22mm spånskivor som isig ligger på frigolit som ligger på plast ovanpå själva plattan. Vi fick dränerade huset förra året och satt pordrän 100mm skivor utanpå när vi ändå var infarten. Nu hade jag tänkt såhär men vill veta från nån kunnig om detta är helt galet innan jag börjar. På själva plattan hade jag tänkt lägga Platon matta på som går upp ca 10 cm på väggarna sedan köra nån sorts frigolit för isolering och 22 mm spånskiva över detta för att kunna lägga golvet på. Väggarna e vi kluvna på än så länge, men en tanke är att sätt stålreglar ca 10 mm från själva källarväggen sedan sätta våtrumsgips utanpå dessa för att luft ska kunna cirkulera. Sen undrar jag om man måste sätta in nån sorts fläkt för att luften ska kunna cirkulera eller man kan ha det utan?
Ser inga större problem med den lösningen. mekaniskt undertrycksventilera tror jag inte du behöver så vida du inte har stor fuktgenomtränglighet upp i plattan . Ett torrt och fint golv i övrigt så behövs intet Platonmattan. för över 20 år sen la jag frigolit direkt på plattan men jag gjorde som så att jag delade tjockleken och la två st ovan på varandra först åt ena hålet sen andra laget åt andra hållet så det täckte skarvarna på 1a laget. och sen direkt ovan på Pergogolv och det står sig fortfarande utan problem . satsa på en bättre kvalité på frigoliten så slipper du 22mm spånplatta så vida du inte ska ställa tunga maskiner och liknande. Det golvet jag la då har det varit många fester på och stått pall för både det ena och det andra..
Okej. Ja det va ju bra att veta. Vi ska inom en snar framtid dra upp golvet som ligger där så får se hur det ser ut då. Jag tackar för din syn på det hela