Hej,
Har en gammal hästvagn som jag skulle vilja "renovera" för att ha som ett blombord som man ser ute på torg ibland.
Den har stått inne länge, det är ytrost på metalldelar men inte genomgående. Träet är tort, rödmålat och blekt och flagnar mycket lätt. Behöver göra något med denna innan ställer ut den för sommaren. Vill gärna bevara den gamla känslan om det går så den inte ser helt nymålad ut...
Har tänkt ställa den på stenplattor för att inte stå i gräset, sen kanske Hammerite färg direkt på all metall, borsta bort lös rödfärg och sedan olja ordentligt, med nån Cuprinol olja.
Funkar detta eller finns det mycket bättre sätt att göra?
Tackar! 😁
Har en gammal hästvagn som jag skulle vilja "renovera" för att ha som ett blombord som man ser ute på torg ibland.
Den har stått inne länge, det är ytrost på metalldelar men inte genomgående. Träet är tort, rödmålat och blekt och flagnar mycket lätt. Behöver göra något med denna innan ställer ut den för sommaren. Vill gärna bevara den gamla känslan om det går så den inte ser helt nymålad ut...
Har tänkt ställa den på stenplattor för att inte stå i gräset, sen kanske Hammerite färg direkt på all metall, borsta bort lös rödfärg och sedan olja ordentligt, med nån Cuprinol olja.
Funkar detta eller finns det mycket bättre sätt att göra?
Tackar! 😁
Följer sedan länge EngelsCoachShop, där borde du ha mycket inspiration och handfasta tips att hämta:
https://www.youtube.com/channel/UCMgTlht-PsNniRIuaax4m8Q
Inte för att jag har några planer eller intresse att renovera en vagn, men hantverket fascinerar mig.
Kul projekt, och ser ut att vara ett superfint objekt!
P.s. om du letar finns där en del smått och gott om färg och målning också. Jag skulle nog undvika moderna produkter där om du vill ha ett autentiskt och beständigt resultat.
https://www.youtube.com/channel/UCMgTlht-PsNniRIuaax4m8Q
Inte för att jag har några planer eller intresse att renovera en vagn, men hantverket fascinerar mig.
Kul projekt, och ser ut att vara ett superfint objekt!
P.s. om du letar finns där en del smått och gott om färg och målning också. Jag skulle nog undvika moderna produkter där om du vill ha ett autentiskt och beständigt resultat.
Redigerat:
Inte helt oväntat skulle jag måla med linoljefärg och skulle jag vilja det se slitet ut så skulle jag hoppa över sista lagret färg. Med två strykningar (en med mycket linolja) får man en matt och lite ojämn yta då äldre trä suger olika mycket.
Det går också att matta ner ytan eller stryka på ett lager färg till när som helst i framtiden. Det går också att tvätta och stryka på ren linolja I ett mycket tunt lager om det antingen är något som ör för matt eller som börjar se skadat ut.
Fast jag skulle måla tre lager då trä som inte är avsett att stå ute slits ganska så snabbt i alla fall.
Linoljefärgen funkar också som rostskydd även om det finns en variant som är avsedd just för rostskydd.
Det går också att matta ner ytan eller stryka på ett lager färg till när som helst i framtiden. Det går också att tvätta och stryka på ren linolja I ett mycket tunt lager om det antingen är något som ör för matt eller som börjar se skadat ut.
Fast jag skulle måla tre lager då trä som inte är avsett att stå ute slits ganska så snabbt i alla fall.
Linoljefärgen funkar också som rostskydd även om det finns en variant som är avsedd just för rostskydd.
Produkter som diskuteras: "linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Bästa svaret
För att utveckla det lite så ser man ofta just den där röda lasyren på EngelsCoachShop även om många vagnar också målas med täckande färg. Så det är nog någon traditionell färg/behandling för just vagnar.
Han utvecklar det säkert djupare i någon video, men här är en jag hittade där han till synes blandar kokt linolja med röd och svart alkydoljefärg.
Han utvecklar det säkert djupare i någon video, men här är en jag hittade där han till synes blandar kokt linolja med röd och svart alkydoljefärg.
Jag stod och pratade med Ove på Järna vagnhistoriska museum på en fest i höstas. Han kan garanterat svara på alla dina frågor.
https://www.facebook.com/groups/1660981350804597/?ref=share
https://www.facebook.com/groups/1660981350804597/?ref=share
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på företag som renoverar fönster i Västerås-området
Fönster & Dörrar -
Renovera betongtrappa utan formsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad kan man göra för att fräscha upp/renovera blyinfattade fönster?
Fönster & Dörrar -
Renovera förråd till gamingrum!
Inredning -
Renovera rum för rum, diffusionsspärr och ångspärr?
Byggmaterial & Byggteknik