Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovera gjutjärnskamin - Tips?

1. J
    Medlem · stockhom · 6 inlägg

jesanthe

Medlem
    Hej!

Vi håller på att grundrenovera vårt 40-talshus och i samma veva ska vi installera en kamin på 2:a våningen. Av en händelse råkade jag hitta en ursnygg och jättegammal Bolinders No102 kamin i min mormors gamla uthus.

Eftersom kaminen har stått oanvänd i ett ouppvärmt utrymme i ca 40 år har den dragit på sig lite rost. Jag skulle bli jätteglad om någon skulle kunna ge tips om hur man renoverar den!

Jag skulle tippa att kaminen är tillverkad någon gång kring 1930 och är helt i gjutjärn. Troligtvis är den gjord för att elda med koks. Men vad jag förstått så borde det gå bra att elda med ved också - vet någon om detta stämmer? Finns det några problem man kan stöta på med att elda med ved i en kamin som är ämnad för kokseldning?

Tack på förhand!
    -Kaj

Följ med vår renovering på min blogg

2. A
    Medlem · Stockholms län · 10 057 inlägg

Avemo

Medlem
    När man eldar med ved bör man ha luftintag på två ställen i kaminen. Dels primärluft långt ner och dels sekundärluft som tillsätts ovanför veden. På kokskaminer räcker det med primärluft. Det går att elda ved i en kokskamin, men det blir inte lika bra förbränning. Det släpps ut mer miljöskadliga gaser. Viktigare är dock hur man eldar. Många klarar av att åstadkomma riktigt tjock och stickande rök även från moderna vedkaminer som borde vara bättre.

Renovering går givetvis att lägga på olika nivå. Är det mycket rost är det bra att plocka isär den i beståndsdelar och blästra. Snålvarianten är stålborste i vinkelslipen. När rosten är borta så skruvar man ihop den med pannkitt i skarvarna. Det är troligt att skruvarna inte går att skruva bort. Dessa måste då förstöras varvid det blir lite knepigare om det är skruvade i gängade hål direkt i godset. Genomgående skruv med mutter är bara att borra bort. Det finns firmor som både håller reservdelar till och renoverar gamla spisar och kaminer. Hittar du någon trasig del kan det alltså gå att få tag på en ny. Lycka till.

Erik

3. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 3 089 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Vilken stilig pjäs!

Gamla järnkaminer brukar behöva muras om invändigt. Den invändiga murningen bränns bort med tiden. Om man eldar i en gjutjärnskamin som är sliten invändigt kan järnet i värsta fall spricka. Det bästa är därför att lämna in till en spisrenoverade för bedömning.

Är den OK invändigt så är det bara att borsta rent med en stålborste och behandla med spissvärta.

Apropå ovanstående redogörelse om primarluft o dylikt vid vedeldning, så undrar jag om det stämmer vad gäller gamla järnkaminer. Kanske det bara gäller modernare varianter? Har själv en gammal järnkamin, modell huskvarna (har glömt vilket nummer) som vad jag förstått är gjord för vedeldning (men kan eldas med koks också) Den har dock inget luftintag ovanför elden utan bara nedanför. Brinner bra ändå!

Har också haft en kokskamin, emaljerad fyrkantig sak, som jag gav bort för den var i stort sett omöjlig att elda ved i utan att rummet blev rökfyllt. Luckan utgjordes i stort sett av toppen på kaminen och det var därför omöjligt lägga i ved utan att rummet blev rökfyllt. Den kaminen hade några rör på baksidan där röken skulle gå för att värma extra. Den såg helt enkelt mycket annorlunda ut än järnkaminen avsedd för ved.

Utifrån TS bild så gissar jag att det är en kamin gjord för vedeldning. Kan bli jättefin!

Redigerat 11 jun 2010 21:28
  4. A

Avemo

Medlem
    Utan att veta har jag fått intrycket att koks i början av 1900-talet var ett vanligare bränsle än många tror. Jag har sett en beskrivning som gick ut på att vedkaminer oftast hade en stor lucka på framsidan samt saknade rost och asklåda. Kokskaminer däremot hade en lucka nertill för att tända och aska ur samt en rost för glöden. Upptill en liten lucka att skopa in koksen genom. Därmed tror jag att Kaj har rätt i att det är en kokskamin.

Det har ju alltid funnits dem som tillverkar kaminer utan att ha klart för sig hur de borde fungera. En del vedkaminer saknar därför sekundärluftintag medan andra har det trots att de är gamla. Kakelugnar har exempelvis genom luckornas utformning både primär och sekundärluft. Husqvarnas tidiga köksspisar hade det inte, men åtminstone från 30-talet fanns det kanaler för sekundärluft. De gamla spisarna utan sekundärluft är snygga, men är inte lika bra att elda i som de nyare. De sotar lättare ner sig och skorstenen och de är svårare att få röken osynlig.

Erik

5. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    OK, kanske är det så att dessa är gjorda för att kunna båda eldas med ved och koks? Det går hur som helst väldigt bra att elda med ved i denna typ av kamin (annars skulle de inte vara så eftertraktade på andrahandsmarknaden!) Till skillnad från modeller som enbart går att elda med koks (exempelvis den kamin jag gjorde mig av med där luckan utgjordes av den helt horisontala toppen på kaminen - den var gjord utifrån att man laddar den en gång om dagen, inte matar in vedpinnar kontinuerligt):)

6. A

Avemo

Medlem
    Det är inte man själv som i första hand märker nackdelen med att elda ved i en kokskamin. Det är miljön, grannarna och sotaren. Först när man eldar riktigt dåligt i den så märker man det själv genom att rökkanalerna täpps till av sot. Fast många klarar av att producera häpnadsväckande mängder rök och sot även från moderna kaminer. Hur man eldar kan spela större roll än vad man har för kamin.

Erik

7. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Betydligt värre för grannarna när jag eldat koks. :D DDR-doft över hela grannskapet.

8. strumpa
    Medlem · Gävleborg · 189 inlägg

strumpa

Medlem
    Tror valet av bränsle för sin kamin mycket berodde på om den fanns i stan eller på landet.

Angående avsaknad av sekundärluft så tycker jag det endast är ett problem om man försöker pyrelda för att dra ut på värmen som ju är ganska snabbt övergående i en kamin. Man får helt enkelt acceptera att kaminen är gjord för att snabbt värma upp ett utrymme, inte hålla en jämn temperatur.

Vad gäller själva renoveringen så håller jag med ovanstående att lite lerbruk (på hönsnät eller liknande) och spissvärta kommer att göra susen!

• Laddar…
  9. J

jesanthe

Medlem
    Tusen tack för de uttömmande svaren! Det verkar finnas en hel del man borde veta innan man installerar en sånhär kamin. Jag tror att jag ger upp drömmen om att renovera den själv, och för den till en firma som har rätta kunskapen i stället!

-Kaj

10. strumpa

strumpa

Medlem
    Tvärtom! Så länge det inte är några sprickor i godset så är det bara att köra! Ta lite hönsnät och forma det så det följer kaminens cylinderform längs dess innerväggar. Smeta sedan på ett 1-2 centimeter tjockt lager lerbruk. Följ torkanvisningarna på lerbrukspåsen.

Sedan går ni över utsidan med en stålborste för att få bort rosten. Fram med spissvärta och skoborste och massera in ordentligt. Torka bort överflödet, sedan är det klart!

Sedan är det nog läge att ringa sotaren och höra hur han vill att ni ska installera kaminen och därefter ta dit en murare som utför installationen.

Lycka till!

11. J
    Medlem · D · 1 262 inlägg

Jehu

Medlem
    Med det lilla brevinkastet till lucka blir det svårt att få in ved.

Alltså en kokskamin.

En sådan installerar man mest för utseendets skull, då den är föga lämpad för vedeldning. Det är opraktiskt att elda med pinnved och effekten blir låg.
    Finns även stora och höga kaminer med liten lucka för koks. Samtidigt som man kan hitta rätt små kaminer med större lucka.
    Även en sliten och sprucken kamin kan fås eldningsbar med hjälp av pannkitt och eldfast bruk.

12. Sommartorparn

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Går det att lyfta undan själva kronan och finns det en spisplatta med spisringar? I så fall kan man den vägen stoppa ner rätt rejäla vedklampar, lika långa som ungnen är hög. Med två sådana klampar slipper man mata in småpinnar hela tiden. (Måste förstås finnas en rejal glödbädd i botten innan man kan öppna den vägen och för att elden ska ta sig).

Självklart att det går inte att värma upp ett helt hus året runt med en sådan kamin. Men jag använder min i sommarstugan höstar och vårar, ibland så tidigt som påsk och ibland ända in i december. Dagtid har jag den som enda värmekälla (nattetid hjälper elelementet till). Efter ett par dagar så hjälper skorstensstocken till att hålla en viss grundvärme, vilken är tillräcklig för att värma upp intilliggande kök. Enda nackdelen med denna slags kamin är att kaminen i sig inte håller värme någon längre tid efter att elden har slocknat. Hur som helst ger den en väldigt skön värme som skapar trivsel!

Vad gäller draget så har jag aldrig haft problem, trots att röken först går genom en horisontal rökgång innan den går till skorstenen. Att ett luftintag skulle vara för lite har jag svårt att förstå. Vid vissa väderlekar måste jag till och med stänga luftintaget för att lågorna inte som en blåslampa ska gå långt in i murverket. Det finns tillräckligt många otätheter vid de olika luckorna där luften kan komma in.....

Hur draget kommer att fungera för dig, beror förstås på olika saker, som vad för slags skorsten du har osv. Hur som helst, en god idé är att rådgöra med sotaren. Han måste hur som helst godkänna installationen.

Redigerat 13 jun 2010 20:07
  13. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 149 inlägg

RoTe

Medlem
  14. J

jesanthe

Medlem
    Tack för din kommentar Sommartorparn!

Det borde nog gå bra att peta in några ordentliga vedträn i kaminen. den är rätt rymlig inuti då man lyfter av locket. Det som dock kan skapa problem är då man vill ha in annat än småpinnar efter att man tänt på. Man får in små pinnar genom den lilla luckan upptill, men där går det nog inte in mycket till ved. Eftersom locket blottar hela innandömmet, så antar jag att man har huset rökfyllt ganska snabbt om man öppnar det då man väl fått fart på brasan.

Vi har installerat nytt vattenburet värmesystem i huset, så kaminen kommer främst att fungera som extravärme under kalla vintrar och som mysfaktor förståss!:) Så länge den fungerar, inte är brandfarlig och ger lite extra värme är vi nöjda.

Vi ska nog konsultera proffs innan vi bestämmer oss för att installera pjäsen!

15. strumpa

strumpa

Medlem
    Det finns ju faktiskt inget som hindrar att man använder någon typ av kol i kaminen heller. Vill man inte använda koks så är ju vanligt träkol ett alternativ. Kanske göra en kolmila eller tjärdal i sommar? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.