Hej!
Har ett 1+1 fönster som jag renoverat och monterat en glas kassett. Nu blir jag lite fundersam över den alu list som skall monteras i nederkant. Hur skall plast "ploppen" fästas i trä ramen? Känns som jag saknar nått eller fått helt galen plast "plopp"!
Har ett 1+1 fönster som jag renoverat och monterat en glas kassett. Nu blir jag lite fundersam över den alu list som skall monteras i nederkant. Hur skall plast "ploppen" fästas i trä ramen? Känns som jag saknar nått eller fått helt galen plast "plopp"!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hur ser resten av fönstret ut?
Ett sån där strängpressat fönsterbleck ser ju väldigt avancerat ut!
Ett sån där strängpressat fönsterbleck ser ju väldigt avancerat ut!
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Jag misstänker att "plastploppen" inte skall sättas hela vägen.
Utan bara en kort bit i ändarna och på mitten.
Men jag vet uppriktigt sagt inte.
Har själv polska träfönster som är inåtgående, och de har lyckats lösa tätningen på något sätt så att det inte kommer in en droppe, hur mycket det än regnar.
Kan du inte få en monteringsanvisning från fönstertillverkaren?
Utan bara en kort bit i ändarna och på mitten.
Men jag vet uppriktigt sagt inte.
Har själv polska träfönster som är inåtgående, och de har lyckats lösa tätningen på något sätt så att det inte kommer in en droppe, hur mycket det än regnar.
Kan du inte få en monteringsanvisning från fönstertillverkaren?
Du har monterat rätt på ditt första inlägg men det saknas en tätningslist mellan list o glas.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
@ 237 nop inte borra genom.
@vertygsgurun, tätningslisten finns på plats. Men hur skall jag fästa plast ploppen i träkarmen?
@Matti_75 för tajt för att rymma en skruv.
@KoW japp bara 3st på 50cm i mitt fall.
Det jäkliga är att glasfirman har semester stängt v 30-31. Skall kolla med övriga firmor i stan om de har öppet.
@vertygsgurun, tätningslisten finns på plats. Men hur skall jag fästa plast ploppen i träkarmen?
@Matti_75 för tajt för att rymma en skruv.
@KoW japp bara 3st på 50cm i mitt fall.
Det jäkliga är att glasfirman har semester stängt v 30-31. Skall kolla med övriga firmor i stan om de har öppet.
Redigerat:
Antingen tar du bort plastpropparna från listen och skruvar dit dem först, sen trycker du fast listen ovanifrån i dem.
Är du inte van är risken att du spräcker rutan därför är det "bättre" att borra hål i listen och försänker för rostfri skruv.
Är du inte van är risken att du spräcker rutan därför är det "bättre" att borra hål i listen och försänker för rostfri skruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur renovera gamla fönster med speglar?
Fönster & Dörrar -
Hur renoverar/fräschar jag upp gamla fönster snabbast och enklast?
Fönster & Dörrar -
Hur har ni renoverat gamla gjutjärnsfönster? (GIGANTISKA!)
Byggnadsvård -
Ska man renovera ett 30-talshus med PVC-fönster eller träfönster?
Fönster & Dörrar -
Tips på företag som renoverar fönster i Västerås-området
Fönster & Dörrar