Byggahus.se
Så står man där vid rabatten man rensar, vid huset från -’54 Slitna betongtrappsteg vid ett hus med rosa blommor och en skyffel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongtrappa med synliga sprickor och flagnad yta nära ett hus, i behov av reparation.
Skapa konto
Närbeskådad sliten betongtrappa med skador och en gren av blommande rhododendron mot staketet.
Skapa konto
Sliten trappkant av betong intill en rabatt i behov av reparation och renovering.
Skapa konto
Sliten trappa i betong med synliga reparationsbehov, flankerad av svarta metallräcken och gröna växter.
Skapa konto
Trappa utanför hus i behov av renovering med avflagad färg och skador på betongen.
Skapa konto
Sliten betongtrappa med skadat ytterlager och exponerad armering.
Skapa konto
Närbild av sliten betongtrappa som behöver repareras, med synliga sprickor och avflagningar.
Skapa konto
Gammal sliten betongtrappa i behov av renovering vid ett hus från 1954.
Skapa konto
Utgånget betongtrappsteg med sprickor och högar av nät och rör lagrade under, behov av renovering.
Skapa konto

..som har massa hobbyaktiviteter att bjuda på; tak, fönster, källarfix - you name it!

Men så tittar jag på trappan och tänker ”väl bara att knacka, spackla / fylla med reparationsbetong, slipa med diamantslip”

Så kan man måla sen. Teoretiskt sätt - är jag på rätt spår?

Intressant tråd, inte själv kollat upp hur man ska göra det. Är däremot något jag skulle vilja åtgärda här hemma också :) Tyvärr har jag lite för mycket igång för att kunna ta itu med det just nu.
När jag bodde i hyreslägenhet så putsade de upp en trapp på utsidan ner till källaren, wow säger jag bara, vilket lyft det blev. Vill minnas att det var en person där 2-3 st förmiddagar totalt.

https://www.dinbyggare.se/renovera-betongtrappa-sa-gor-du/

Sista bilden är ett resultat jag hade varit helnöjd med.

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Intressant tråd. .
Jo allt tar tid så klart. Tackar för informationen! Grymt.

Känns rätt, de nämner dock inte ordet ”reparationsbetong” i länken - men det är detaljer man får grotta i härnäst.

Min trappa är så himla sabbad. Ojoj var mycket trä, sten/tegel som kommer behövas för denna!

Mindre hack och skador i trappnos kan man laga med Ardex A46.
Jag har en massa märken efter järnspett, där ska jag borsta rent med roterande stålborste, ev prima (ska kolla med supporten) skrapspackla hela ytan, lägga på lite ytterligare, vänta en stund sen skura steget med fuktad styv svamp.
Som avslutning kan man lägga STO (nåt som jag inte kommer på namnet på) det funkar både som ytskikt, tätskikt och går att få i olika färger och med halkskydd i

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Sm bruk kan man använda istället för A46, funkar bra till små skador
Betoflex heter tätskiktet

• Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Mindre hack och skador i trappnos kan man laga med Ardex A46.
Jag har. .
Jaså du ”Ardex A46” landar på min lista för att kolla in. Låter som du är på gång själv - ladda upp någon bild vetja ;)

nino nino skrev:
Sm bruk kan man använda istället för A46, funkar bra till små skador
Betoflex heter tätskiktet
Coolt, tack för tipsen!

Kommer behöva köra med diamantslip rejält här uppe. Man ser gammal epoxy. Betongen är liksom ursköljd vilket bör vara tacksamt jobb när man väl börjar faktiskt. Värre med nosar på stegen ;) Härligt med alla erfarenheter som delas med så länge. Blir ett kul projekt.
Bild på en sliten betongtrappa med synliga rester av gammal epoxy och ursköljd betongyta.
Skapa konto
Sliten betongyta med rester av gammal epoxy som behöver diamantslipning.
Skapa konto

Den är hemsk :)
Eftersatt husfasad och trappa med skadad puts och revor, behov av renovering synligt.
Skapa konto

Sliten betongtrappa med fläckar och märken, indikerar behov av underhåll eller renovering.
Skapa konto

Tyvärr har underhållet på huset varit rejält eftersatt utvändigt
Är i valet och kvalet, börja med fasad eller trapp eller båda delar, byta fönster sätta upp staket, röja runt tomten, mura igen garageport, renovera wc och dusch i källaren, bygga wc och dusch i ett litet uthyrningsrum osv...
Finns mycket att göra men dåligt med tid och pengar... tänkte renovera för egna pengar och slippa nåt mer lån

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Eftersom vi inte bestämt oss än om vi ska bygga en trappa eller inte fick det bli en snabbrenovering av befintlig farstutrappa.

Svartvit katt sover på renoverad betongtrappa med vit blomkruka.
Skapa konto

Borstade bort påväxt och allt som satt löst med stålborste. Sen blandades lite vanlig finbetong som lades i sprickor och där större bitar som vittrat bort saknades. Efter ett par strykningar med husgrundsfärg fick det duga.
Renoverad farstutrappa med ny betong och grå husgrundsfärg, intill en kruka med lila blommor.
Skapa konto

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den är hemsk. . underhållet på huset varit rejält eftersatt utvändigt. . .Är i valet och kvalet, börja med fasad eller trapp eller båda delar, byta fönster. . osv. .
Välkommen till klubben vill jag säga! Ingen som bryrt sig om vårt hus minst 15år ;) Fasad ok, resten - hör till ganska omfattande hobbyverksamhet. Tog liten ”paus” för att ta hand om trädgården.

Taket är näst och trappan.

Ja för att hålla tråden så är din trappa ungefär lika förjä__ig som min ;) Tack för bilderna!

Keiller Keiller skrev:
. .Borstade bort påväxt och allt som satt löst med stålborste. Sen blandades lite vanlig finbetong som lades i sprickor . . . strykningar med husgrundsfärg fick det duga
Nice! Problemet löst check!! Jaha du så endast finbetong dög. Grymt.

Har ett annat problem och det är att armeringen har rostat och sprängt sönder på undersidan...
Jäkligt kul jobb känns det som, krypa in och knacka puts sen köra med stålborste för att få bort rosten, sen ska man putsa eller göra en pågjutning på nåt vis...

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Testa att vara lite närgången med högtryckstvätten, känns som den borde kunna riva bort rätt mycket utan en allt för stor arbetsinsats

• Gilla
nino
  • Laddar…
A Sorku skrev:
Testa att vara lite närgången med högtryckstvätten, känns som den borde kunna riva bort rätt mycket utan en allt för stor arbetsinsats
Antar att du menade mig och allt grönt snusk på trappen? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.