1 115 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Renovera carport, taklutning
Jag har en carport från 1969 med plattak som har belagts med profilplåt och har ca 2 graders lutning (södra Skåne). Nu är stolparna ganska ruttna och står snett så jag tänker byta ut stolparna och gjuta nya plintar. Då är min fråga - om jag även byter balkarna - får jag behålla samma taklutning som carporten hade som original eller måste den byggas om till en ny konstruktion?
Varför skulle du inte få det? Förstår nog inte riktigt din fråga tror jagstanlund2 skrev:
Jag har en carport från 1969 med plattak som har belagts med profilplåt och har ca 2 graders lutning (södra Skåne). Nu är stolparna ganska ruttna och står snett så jag tänker byta ut stolparna och gjuta nya plintar. Då är min fråga - om jag även byter balkarna - får jag behålla samma taklutning som carporten hade som original eller måste den byggas om till en ny konstruktion?
Vissa takpannor har en rekommendation på 14 grader. Det är ju inte olagligt att ha 2 graders lutning. Det bygga platta tak även nu.stanlund2 skrev:
Ett problem med platta tak är att vatten kan vandra bakåt p.g.a. kapillärkraft
Om du ersätter det du byter ut med samma dimensioner så kommer det garanterat att hålla. Det har det gjort sedan 69
Redigerat:
Klicka här för att svara