Byggahus.se
Som rubriken säger, ska man ge sig in på detta eller är det så att momenten är så
många och nästan alla verkar vara lika kritiska så kanske man ska anlita.

Har byggt en hel del men aldrig provat på badrumsprylen....

det beror ju på tidsplanen allt går om man vill många moment att läsa på om tar tid att bygga badrum om man kan ännu längre om man inte... men är man villig att lära sig något på vägen och inte har någon brådska så finns ju detta eminenta forum för just det ändamålet är ju kul att veta att man gjort allt själv...:)

Absolut ge sig på själv tycker jag, bara man läser anvisningarna ordentligt först, och bollar eventuella frågor på forumet här. Dokumentera noga också för eventuella diskussioner i framtiden med försäkringsbolag eller nya ägare.

Jag tror du kan göra det mycket noggrannare än hantverkare som bara vill klara av jobbet så snabbt som möjligt.
El måste du väl dock leja bort förstås.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H
Dokumentera varje moment och ta massor av bilder. För skulle det hända något så är det guld värt att ha bilderna att visa för försäkringsbolaget. Vet inte om det är möjligt men du kan fråga försäkringsbolaget om de kan godkänna varje delmoment.

Jag pratade med försäkringsbolaget (Trygg Hansa) och de hade inte några invändningar annat än följande:

1) Spara alla kvitton, även på fix, fog och silikon
2) Ta bild på alla grejer och även närbild så batchnummer syns (på tätskikt, manschetter, folie, etc.)
3) Ta bilder för varje moment. De sa även att jag skulle ta en bild med vattenpass över golvbrunn med måttband för att kunna "bevisa" rätt fall.
4) Skriv ut bilder och skriv in produkt och batchnummer på varje moment.

Det låter kanske rätt omständigt men sist och slutligen tog det inte många minuter extra. Jag hade ju ändå mobilen i fickan och kunde plocka upp den lite nu och då.

Jag använde Kiilto's system med folie...

anders07 skrev:
Jag pratade med försäkringsbolaget (Trygg Hansa) och de hade inte några invändningar annat än följande:

1) Spara alla kvitton, även på fix, fog och silikon
2) Ta bild på alla grejer och även närbild så batchnummer syns (på tätskikt, manschetter, folie, etc.)
3) Ta bilder för varje moment. De sa även att jag skulle ta en bild med vattenpass över golvbrunn med måttband för att kunna "bevisa" rätt fall.
4) Skriv ut bilder och skriv in produkt och batchnummer på varje moment.
Gör alla hantverkare allt detta? Känns lite överdrivet, men det kan ju inte skada.

Det finns ju många delmoment så man kan ju leja bort några om man är osäker. Riva, spackla väggarna, täta, kakla, dra rör, montera alla grejer. Jag funderar på att försöka mig på rörmokeriet nästa gång.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Nej, det gör de inte lika noggrant, men skillnaden att de har behörighet, BKR. Du är i ett utsatt läge om du inte dokumenterar extremt noggrant, försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala om det skulle inträffa någon skada.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Krävs ju lite att läsa på, men ska nog gå ann med lite vilja.

Är inne på andra badrummet, men som många skriver läs på, dokumentera och ta gott om tid på dig. Osäker? Fråga först.
Stäm av hundra gånger med din sambo, helst skriftligt
Less is more.
Jag bygger lite i helgerna, väntar på hantverkare (vvs och el) tar ca en månad att bara vänta på dem. Räkna med att grundjobbet är tråkigt, saker börjar hända när plywoodskivorna kommer på.
Lycka till

Ett rätt utfört badrum läcker ej.
Ett badrum som läcker är fel utfört och ersätts ej?
Sedan är det åldersavdrag på det som inte får läcka för då ersätts det ej.

Om man är noga och gör sitt bästa och räknar med att det finns ingen försäkring som täcker vare sig ett företag utför jobbet eller på egen hand, så beror det bara på att man för upp kaklet snyggt o rakt.
Köp en lös skiva och lite billigt kakel o öva på så du är säker på att du får det som du vill ha i hörn överkant mm.
Får du inte till det så???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.