Byggahus.se

Renovera badrum själv?

1. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Hur svårt är det att renovera badrum själv? Allt förutom el och vvs dvs.

Är generellt sett väldigt händig som person.

Badrummet har snedtak och är 6 kvm stort.

Hur lång tid tar det ungefär för en händig förstagångare att göra allt från rivning till kakling samt möbelmontering?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 369 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag hann igenom det på två lediga sommarmånader vid sidan av en massa annan renovering - det som åt tid var att det skulle göras i ett gammalt hus och att badrummet var litet; inte en vinkel var rät och det var meckigt trångt. La ingen golvvärme som ju kräver koordinering också med elektriker. Att vänta på rörmokarna som lovade och lovade men aldrig kom var annars mycket frustrerande.

3. A
    Medlem · 815 inlägg

andersda

Medlem
    Hej.

Är du bara noggrann så fixar du det själv. Inget , förutom flytspackling, är särskilt svårt. Du fixar även VVS. Man måste bara våga.

Googla järnet samt kolla videos för att förstå alla moment och tekniker. Sen planerar du jobbet och presenterar planen här så får du goda tips och rättning.

Jag har själv gjort 8 kvm badrum nyligen.

Svårast är flytspackling som sagt. Jag rekommenderar att köpa in detta om du har 6 m2. Jag har själv flytspacklat mindre rum tidigare och lyckats med det. Dock blev det helt misslyckat i mitt badrum så jag fick bila bort delar och köpa in proffs. Så min erfarenhet säger: flytspackla stora rum är svårt.

Hur lång tid det tar är svårt att svara på - det beror på hur flitig du är med kvälls och helgjobb eller hur du nu lägger upp det. Men är det kväll och helg räkna med två-tre månader.

Min andra lärdom (förutom flygspacklingen) är att Kiiltos tätskickt är bra men att jag skulle nog nästa gång vilja ha ett som inte har 'två sorters' lim. I kiilto har du ett lim för att få fast foilen och ett annat lim i skarvarna mellan foliebitarna. Jag inbillar mig att det är enklare om man bara har ett lim. Lipe verkar ha det kan säkert vara fler som har det.

mvh
    Anders

4. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Tack för alla svar. Ska be om några offerter tänkte jag. Om inte jobbet blir alltför dyrt kommer jag nog överlämna det till någon firma.

Badrummet är 6.3 kvm, ska inte ha golvvärme. Cirka 20 kvm väggar som ska kaklas.

Har hittills fått en offert för förarbete plus kakling för 35 tkr SVART inklusive allt material utom kakel och klinker. OK pris? El och vvs tillkommer.

• Laddar…
  5. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Skulle inte rekommendera att köra det hela svart. Blir det fuktskador och du inte har kvalitetsdokument kan det bli strul med försäkringsbolaget. Ifall någon skadar sig på bygget kan det också bli onödigt bekymmersamt. Sen är det ett skattebrott också.

Vårt badrum på 5 kvm gick på ca 70K totalt inkl. el och röris men då var det med de gamla ROT-avdragsreglerna på 50%.

6. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Snubben sa att jag kommer få dokumentation på allt som stöd vid ev. försäkringscase. Ska snart mejla ut till några för att få offerter, vill självklart helst göra det vitt. Var det 70 tkr efter ROT? För arbete enbart?

7. T
    Medlem · Blekinge · 7 619 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det är svårt att få jämförbara offerter. Vissa vill sätta upp nya skivor, andra inte. Du måste speca väldigt tydligt vad du vill ha, och då vill vissa inte offerera längre för de kan eller vill inte läsa.
    Du kanske även vill ändra eldragning eller byta placering av möblemang.
    Jag gjorde ett badrum på 7-8 m2 i våras. El och VVS gjorde jag allt själv (dessa saker är de enklaste) och fick det som jag ville! Väggar, tak och golv lejde jag bort mot löpande räkning, och bokförde varje dag vad dom gjorde.
    Med golvvärme, duschväggar och lite dyrare material och möbler gick det på omkring 100' efter nya ROT.

8. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Tack för svar och tips. Ska försöka få med allt jag önskar göra så de inte "missar" något I sin offert som sen "inte ingår". Fan vad jag hatar allt som har med hantverkare att göra.... så sällan man möter någon proffsig.

9. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Det var utöver arbete inkl. ny WC, handfat, kommod, badrumsskåp, armaturer, sänkt tak med spotlights, schneider renova-dimmer och svängd duschvägg från INR.

10. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Okej! Mejlade ut till cirka 15 firmor, får se vilka som hör av sig och lämnar offert :)

11. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Se till att offerten även innehåller etableingskostnader, bilkostnader, drivmedel, maskinhura, hantering av byggsopor, deponikostnader, mm för annars kommer det som en överraskning.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · 1 058 inlägg
    Finns på nätet en 'kostnader att tänka på lista'?

13. J
    Medlem · Västmanland · 24 inlägg

jonas_72

Medlem
    Gjorde ett liknande badrum själv. Slog ut en vägg till intiliggande rum och gjorde en "walk-in-shower". Gick på ca 45 000-50 000 och då tog jag in hjälp vid eljobb, flytspackling, tätskikt och kakelarbete (köpte all kakel på bygghandel själv. VVS gjorde jag själv, då det inte är särskilt svårt bara man är noggrann. (dock har jag varit lite nojjig så jag har kollat väggarna och bjälklaget med en snake-kamera och det såg bra ut.)
    Allt tog ca 2,5 månader för jag tycker det är enklare att köpa material allteftersom arbetet fortskrider. Då blir det lite ledtider mellan inköpen som bygget står still.
    Jag rev alla inneväggar, och golv. drog nya avlopp, isolerade golvet, gjorde väggarna från 4,5 cm till 9 cm tjocka, isolerade vägg och satte plyfa sedan gips. Därefter elslingor på golv och sedan golvspackel, tätskikt (finmatta på golv och tätmatta på vägg). sedan kakel i hela badrummet och sedan toastol och handfat mm o dusch orördragning.
    All inköpt hjälp med ROT.

14. T

Thomas_Blekinge

Medlem
    Duktigt!
    Mitt blev lite dyrare för jag var inte så snål med utrustningen. Unnade mig t ex ett uttagsradia, en liten radio som sitter monterat i väggdosa. Och fläkten är så intelligent, den drar igång innan jag ens har pruttat!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.