Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Renovera altan. 250 000?!

1. B
    Medlem · 3 inlägg

Bon Scott

Medlem
    Helt riktigt!
    Ska du behålla så "renovera" även om du bygger nytt.

• Laddar…
  2. N
    Medlem · 67 inlägg

Nino92

Medlem
    Låter JÄVLIGT mkt..nu har jag inte byggt altan. Men byggde ut huset med 50kvm, stengolv golvvärme, målning utav väggar, upp med nytt kök, VVS, EL, riva ut det gamla köket och göra om det till ett sovrum, gamla vardagsrummet till sovrum, fönster, paneler på utsidan av utbyggnaden, rivning av ytterväggen (så huset går ihop med utbyggnaden) nya dörrar till sovrummen, akustikpanel för TVN ledlighs runt listerna i taket och spotlight betalade jag 300k med ROT.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Uppsala · 601 inlägg

jawen

Medlem
    Börja med att hyra eller köpa en jordborr 300mm & borra och gjut överdimensionella nya 300mm plintar emellan dom befintliga!
    Sikta på 120 cm djupa hål & plintar ( finns 302X4X1200 mm plint-pappersrör på Bauhaus för 95 kr/st)

https://www.bauhaus.se/gjutror-for-...MIgs-ugP-09wIV00eRBR0W2wvLEAQYBCABEgLO3fD_BwE

Köp lika många stolpskor ( HERO STOLPSKO JUSTERBAR 129 kr/st)

https://www.bauhaus.se/hero-stolpsk...iyCh0pAALsEAQYASABEgLci_D_BwE#yotpo-recension

Köp så många säckar grovbetong som du behöver ( Går åt en del till 300mm rör, & 1 säck ger ca 13 liter men du kan blanda i lite rent grus oxå för att spä ut betongens volym)

Gör sen detta på bilden under, det klarar "vem som helst" själv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-4-27_22-17-1.jpeg

Kostnad ca 1000 kr per plint.

Se sedan till hur altanen är förankrad i huset, & förankra den fackmannamässigt!
    Jacka oxå ur dom nya stående stolparna som du ska ställa på dina "ny-gjutna" 300 mm plintar, så att 50% av nya stolpen går under bärlinan & resten inåt så att det göms under altanen.

Muren tror jag inte är något större problem heller, bara altanen är väl förankrad i huset & får nya plintar/när-punkter som inte rör sig.

MvH Jawen

• Laddar…
  4. Sommarstugedröm
    Medlem · 61 inlägg
    Snedsträvor tycker jag fattas på bilderna. Men är ingen konstruktör dock

5. Outvillage
    Medlem · 3 inlägg

Outvillage

Medlem
    Läste en del inlägg och äntligen någon som sa det uppenbara!!! (y)
    Gör en ny bärlina innanför!! Ett par dagars jobb med lite gjutning och trycka upp en ny balk som bär av.
    Planen din byggare hade låter svårt inkompetent eller att han försökte lura dig ordentligt. :rolleyes:

6. Whocan?
    Medlem · 3 inlägg

Whocan?

Medlem
    Hej! Det största problemet kanske inte är priset primärt utan att den befintliga nygget sänker intrycket av ert fin hus och sannolikt värdet. Riv och bygg något passande för hus och ekonomi. Hellre steg för steg än stort och fult.
    Kämpa på
    Håkanbråkan

7. D
    Medlem · Dalarna · 114 inlägg

Djurmo

Medlem
    Jag tror du skulle våga dig på att göra detta själv. Du behöver bara avlasta de befintliga stolparna så du kan ta bort dessa och gjuta nya plintar under dom. Plintarna gör du som i jawens inlägg ovanför, men du kommer att vilja ha plintar och stolpar på samma plats där de nuvarande finns.
    För att avlasta en stolpe kan du göra på några olika sätt. Ett effektivt sätt är en ryggbock (bild nedan). Du köper en 45x170 regel och 7st 45x120. Den grova 45x170 skruvar du fast parallellt med den regel som pelarraden är skuivad i men kanske 60 cm innanför, Skruva sedan 4 sneda 45x120 som blir som ben till den grova regeln. Ställ benparen på varsin 45x120 sedan tar du en vanlig garagedomkraft eller liknande som du har när du byter däck på bilen och tar den sista 45x120 och pressar upp den grova balken, lyft så att du märker att de befintliga pelarna avlastats. Slå sedan ihop benen (de snedställda i bilden, så allt står i spänn och skriva sedan fast dessa ben i den 45x120 som ligger på marken. Nu törs du kapa den eller de pelare som avlastats längs den grova regelns längd. Installera nya plintar enligt Jawens beskrivning och när betongen stelnat så fäster du nya pelare i detta. Montera sedan ner ryggbocken och flytta den till nästa sektion.
    Ryggbock.png

Jag tror inte du behöver ha någon väldig panik över detta. Det ser klart illa ut, men det brinner ingenstans. En stark och fuktsöker stolpe gör du väldigt enkelt av 4 45x95 reglar skruvade enligt bilden så de får en luftkanal i mitten, då slipper du röta. Får du tag på icke kanthyvlat virke, kallas ofta formvirke så blir det snyggt också. Jag gjorde mina för 21 år sedan och de är fortfarande helt opåverkade av tiden.
    stolpe.png

8. Jan Fahleson
    Medlem · 14 inlägg

Jan Fahleson

Medlem
    Håller med, det ser inte alls snyggt ut! Är det inte bättre att riva allt och börja om från början så att ni får det precis som ni vill ha det? Jättehöga stolpar, två våningar, nej det det ser inte bra ut! Jag skulle sucka varje gång jag såg schabraket. Ledsen att jag låter så negativ men jag tycker det jag ser av själva huset ser bra ut men altanerna förfular det hela.

9. K
    Husägare · 1 039 inlägg
    Håller med dig!

Nu har vi ingen jättealtan eller balkong. Men när vi köpte huset var balkongen vi har så wow.

Man skulle sitta där och äta frukost o dittan o dattan. Nu har det mer blivit ett förråd :crysmile:
    Vintern sommarsaker och på sommaren pulkor, sparkar osv :thinking:

Däremot sitter man ju på nedre altanen, man orkar väl inte gå upp o ner ;)

• Laddar…
  10. A
    Medlem · 2 inlägg

Anders Jelmbark

Medlem
    Riv den och bygg något nytt, kanske lite mindre, och framför allt mer estetisk tilltalande.

11. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 857 inlägg

Grillen

Husägare
    Varför inte göra det lätt för er.

Gräv/borra nya hål på sidan om dom gamla stolparna och sätt nya stabila stolpar som du bara fäster upp i underkant på det undre golvet. För då behöver ni inte byta några stolpar överhuvudtaget.

Det blir en väldigt liten kostnad mot er offert.

• Laddar…
  12. Henrikn137
    Medlem · 61 inlägg

Henrikn137

Medlem
    Ska undersöka omständigheterna kring detta! Mkt intressant.

13. Henrikn137
    Medlem · 61 inlägg

Henrikn137

Medlem
    Jag håller med dig. Vi har knappt användning för den alls. Vi har dessutom altan på andra sidan huset som används flitigt. Det lutar åt rivning nu!

• Laddar…
  14. Henrikn137
    Medlem · 61 inlägg

Henrikn137

Medlem
    Det kan nog bli precis som du tipsar om, tack!(y)

• Laddar…
  15. Henrikn137
    Medlem · 61 inlägg

Henrikn137

Medlem
    Tack du har helt rätt!(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.