Renovera äldre stuga, hjälp!

644 läst  6 svar

Sida 1 av 1
  1. I
    Medlem Nivå 1
    Behöver råd, vet såklart mkt svårt på avstånd men ställer ändå frågan för att som okunnig kunna börja någonstans...
    Jag har en 100 gammal stuga med kök och kammare ca 50 kvm
    Rummet är timmrat i bra skick och köket tillbyggd och i dåligt skick med spån som läcker gm pärlspont, dåligt innertak, vedspis som förmodligen är sönderbränd. Enkel spis och köksdel i dåligt skick, endast sommarvatten.
    I rummet står en mkt gammal stor kakelugn som ej fungerar nu, kan ha ett värde att sälja, vill ej ha den kvar.
    Nytt yttertak, grund och veranda är byggd/ fixat på senare år.
    Skorsten behöver fixas, kan kanske gå att dra ny rökkanal gm den befintliga gamla?
    Jag vill riva ut kök, isolera köksdelen, nya inner väggar med råspont, dra in vatten med varmvattenberedare ( vatten uppkast finns precis utanför huset) nytt enkelt kök, vedspis.
    I kammare öppna upp till nock och göra ett litet sovloft ovanpå kök. Det finns låg vind med spån på golv.
    Sätta in mindre enkelt badrum alt. göra badrum i uthus bredvid där en bastu nu finns. det finns endast utedass nu.
    Vill ej ha lyx men en funkis bostad att nyttja året runt.
    Finns möjlighet att få tips om ca kostnad för allt detta på ett mkt ungefärligt sätt då jag är fullt medveten om att allt måste gås igenom, vill bara få till en början och få råd för att sen bygga vidare på....
    Från okunskap till att veta var att börja.
    Någon som orkar ge lite råd?? IMG_3796.JPG IMG_1171.JPG IMG_5279.JPG

2. G
    Medlem · Nivå 5
    Vilken otroligt fin ugn!
    Mitt lilla råd är att ta det lite lugnt och inte dra igång allt på en gång. Fixa skorstenen först så du kan elda o få varmt snabbt. Glidgjut om det går annars får du dra rör i kanalerna, men då blir skorstenen aldrig varm och du kan få problem på vinden och annat (beroende på hur det är byggt).

3. I
    Medlem Nivå 1
    Hej tack för tips med skorsten, glidgjut ok.
    jo kakelugnen är fin men helt överdimensionerad för stugan, den är gjord i byn för länge sen och därför hade många dessa i husen men dom flesta borta idag.
    Önskar gärna tips om någon vet och om den går att säljas?
    Jag ska försöka få hjälp i sommar o kostnads förslag..

4. G
    Medlem · Nivå 5
    En stor kakelugn är bra, den ge stabil värme över lång tid. Det du säljer är endast kaklet, ugnen byggs alltid upp på nytt. Leta reda på en kakelnisse i trakten och be honom plocka ner den. Du kanske kan be o få 10' mot att hen tar ner den och fraktar bort all sten och rester.

Ingelala gillar
  5. I
    Medlem Nivå 1
    Ah så är det,
    jo vet hur bra värme den kan ge, men tar stor plats i en liten stuga och passar ej in i mitt tycke, kostar att renovera så hoppas kunna få ngt som sen får gå till renoveringen.
    Menar du jag kan ev få 10000 om ngn kakelnisse nappar och gör hela jobbet?
    Vore topp att få in som start i renovering, ska absolut kolla upp det. Tack för tips!!
    Vet jag fick ett erbjudande om en bra summa för flera år sedan, kommer ej ihåg summan nu men förslaget blev då nedröstat, nu kan jag ta eget beslut;)
    Tack för input!

6. G
    Medlem · Nivå 5
    Kolla blocket och se vad folk tar. Jag har låtit sätta upp några kakelugnar. En ganska enkel, men 3m hög, fick jag tag i nerplockad för 25. En annan lät jag nytillverka, ca 60'. Ibland finns det annonser att köparen får plocka ner den själv, och är den i, antar jag lägre stugmodell men fint skick, får du säkert 10' av ngn kakelnisse. Men beror på skicket på kaklet.

7. I
    Medlem Nivå 1
    Ok
    Bra info
    Den är lite sprucken i kakel, och innan ny grund hade stugan sjunkit lite så lite förstörd i topp, har sparat dom delar som gått sönder.
    Jag ska kolla på blocket och söka hjälp till sommaren, kanske ett fall för Ernst, :))
    Mer Realistiskt så ska jag ta lite i taget, antar va / avlopp och el mm kommer ta sin tid och kosta.
    Ska kolla om jag kan belåna lite men stugan är ej värd så mkt i nuläge.
    Tack igen!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: