Byggahus.se

Renova rumstermostat med Uponor golvvärme

1. M
    Allvetare · Nivå 5
  2. J
    Medlem · Nivå 10
    Svar nej

3. M
    Allvetare · Nivå 5
    Även om du omvandlar ner 230v signalen till 24v in i reglercentralen?

4. E
    Medlem · Nivå 19
    Allt går att få ihop, det är bara fråga om pengar och arbetsinsats.
    Kanske en drös med mellanrelä kan få ihop det.

5. J
    Medlem · Nivå 10
    Tveksamt om du hittar något som gör det och kan placeras i en dosa eller på annan plats, bara två slingor GV nu, kommer det mer

6. J
    Medlem · Nivå 10
    Reglercentralen kommuniserar med givarna med bussignaler fram och tillbaka så det går inte med relästyrning av något slag

7. M
    Allvetare · Nivå 5
    Omvandla 230v till 24v? Det är inget problem att få tag i transformator för det.

Kommer två slingor till i framtiden.

8. J
    Medlem · Nivå 10
    Troligtvis är det 4 trådsanslutning på termostaterna

9. F
    Medlem · Nivå 5
    Det kanske inte rör sig om några mängder pengar här, men man tar väl bort både garanti och funktionsansvar på produkterna om något pajar eller inte fungerar sen om man genomför en sån här operation.

10. lilllasrne
    Medlem Nivå 5
    Svara i fel forum ;)

11. M
    Allvetare · Nivå 5
    Garanti för produkter som kostar några hundra är inget jag bryr mig om iaf...

12. J
    Medlem · Nivå 10
    Eftersom alla detaljer är för svagström i orginal, så går det inte att bara sätta en trafo på en 230V detalj och tro att det ska fungera, du får nog tänka om lite här eller byta ut allt mot något som motsvarar dina krav

13. M
    Allvetare · Nivå 5
    Vi får se snart. Borde gå tycker jag. Termostaten jobbar ju med ström på/av 230v sålika styrdonen fast med 24v. Skickar termostaten ström 230v mot styrdonet som transformeras ner till 24v. Styrdonet öppnar. När termostaten slår ifrån strömmen så stängs styrdonet.

Sen får jag se om jag får reglercentralen att funka på ett vettigt sätt.

14. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det du visar på första bilden är ju en typ med kommunikation mot rumsgivarna/termostaterna som jonaserik skrev, det är inget du kan ersätta med din andra på ett direkt sätt. Ett sätt är att du struntar i kopplingarna på centralen och styr donen direkt med termostaten och isf som du är inne på med en trafo eller nätdon mellan utgång och ställdon för rätt nivå på spänningen. Då kan du lika gärna ha en annan ren kopplingslåda ingen nytta med centralen bättre du bygger själv med en gemensam trafo och styr reläer med dina Renova termostater.

15. Tomtom79
    Medlem Nivå 4
    Problemet är väl snarare att med en Renova så finns allt i apparaten i väggen, i Smatrix så är själva styrningen i bas-enheten. Apparaterna i väggen är bara en givare, kontrollknappar och en display för att visa information. Reglering med av/på kan ju funka fint för ett rum med elektrisk golvvärme där effekten vid varje på alltid blir samma, kan dock tänka mig att i ett vattenburet system så varierar värmeeffekten varje slinga får med yttertemperatur, hur många slingor som är öppna för tillfället osv. Därmed kan det för en reglerkrets bli svårt att hålla en jämn temperatur om effekten man har att styra med är ojämn (och inte kretsen är programmerad för det).

Därmed inte sagt att det inte kan fungera. OM det är så att smatrixen ger ut 0 eller 24V beroende på om en ventil ska vara öppen eller stängd så kan man med Renovan styra ett relä som i sin tur släpper på 0 eller 24V till ventilen. Dock får inte shunten reda på hur varmt vatten den ska leverera och systemet blir väldigt enkelt och "dumt" reglerat.

Så tyvärr är det nog bäst att bita i det sura äpplet och använda den reglering som finns.