Renhålla kakelfogar?

10k läst  9 svar

1. J
    Medlem Nivå 3
    Hej!

Vi är i full fart med planeringen av vårt nya badrum och jag vill gärna ha ett helkaklat badrum eftersom jag tycker det är väldigt snyggt helt enkelt. Min sambo hävdar dock att det är jättemycket jobb med att rengöra fogarna och att det snabbt blir smutsigt. Är det verkligen så mycket arbete som hon påstår? Finns det några smarta lösningar i sammanhanget? Jättestora plattor kanske? :)

/Jonas

2. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Jag tycker att en smart lösning är att undvika vita fogar.
    På grå eller mörka fogar syns inte smutsen lika fort.

3. G
    Medlem Nivå 4
    Vi fixade vårt badrun för ca 3 år sedan. Nästan vita kakelplattor med ljusgrå fog på väggarna, inga problem.
    På golvet har vi typ terracottafärg på klinkerplattorna och samma ljusgrå fog. Skulle jag göra nytt nu så blev det mörkare fog på golvet, för där blir fogarna smutsiga och jag tror inte vi gar speciellt lortiga fötter!

4. M
    Medlem Nivå 4
    mörk fog på golvet är givet... på väggarna går det ju ha ljusare utan problem, tillochmed vitt enligt kakelsättaren som satte kakel/klinker hos mig. enligt honom så finns det fogar med plast i sig som gör dem tåligare för smuts, och det var sådan fog han använde hos mig också. sedan finns det kakelolja som också ger ett visst skydd.

5. L
    Medlem Nivå 6
  6. N
    Medlem Nivå 1
    Det blir rimligtvis inte mer smuts eller svårare att hålla rent för att man kaklar! Däremot kanske smutsen syns mer, om man har ljusa färger på golvet.
    Jag tycker kakel generellt är fräschare än våtrumsmatta just för att det är lätt att göra rent. Man sprayar och duschar, svampar eller svabbar och smutsen glider av lätt, jämfört med våttapet som kan få en lite fet, vaxig yta där smutsen lättare sätter sig fast. Blir mer gnoende där för att få rent. Samma borde ju egentligen gälla för fogarna men de blir inte feta på samma sätt om de utsätts för rengöringsmedel en gång i veckan (utan skrubb). Däremot bör man dra över fogarna med skrubborste och rengöringsmedel vid behov.

Natursten typ skiffer med oregelbunden och lite porösare yta är svårare att hålla rent i "vecken" och skarvarna. Ju slätare destu enklare. Ju mindre fogar destu lättare rengöring, så tätt mellan plattorna är bra. Djupa fogar är också svårare att hålla rena än de grundare, som man kommer åt.

Jag rekommederar mörkt, slätt, klinkler på golvet med dito fogar. Stora plattor ger färre fogar, också bra. Stora plattor på väggen kan vara riktigt snyggt när det varieras med partier av mindre kakelmosaik. På golvet däremot ska det inte vara för stora plattor där man vill bygga in ett fall mot brunnen. Man kan t ex ha klinkermosaik i duschen och större plattor på resten, men vi har så att man kan spola av hela rummet i princip, så fallet är för oss viktigt på hela golvet.

Vi har vitt klinkergolv, vilket är mycket opraktiskt, men det håller sig faktiskt vitare än jag trodde. Badrumsmattan är min vän, jag har ett antal som jag byter ofta och det håller en del lort borta från klinkret kanske.
    Smart tips kan vara att montera en stor väggspegel framför vasken - då blir det färre fogar just där. En duschvägg kanske?

De kaklade rum som ser rätt trista ut i fogarna har ofta många år på nacken. När kaklet suttit på ett halvt sekel är det kanske inte så konstigt om det ser trist ut i fogarna, inte heller våtrumstapet håller så länge. Jag rekommenderar att köra på och kakla!

7. D
    Medlem Nivå 6
  8. L
    Medlem Nivå 6
    jag har köpt sika 1 http://www.sika.se/sika-1_(1).asp
    pratade med en säljare om det och han sade att den blev lättare att hålla ren men inte helt tät, sög inte in lika mkt vatten..
    hoppas det funkar, han hade det i sitt badrum sedan 2 år tillbaka..

9. A
    Medlem Nivå 1
    Provade Cillit bang på fogarna i mitt badrum idag. Mkt imponerad. Har ljusgrå fogar och dom var
    inte jättesmutsiga men det syntes i alla fall. Sputa på rikligt och skura lite med en scothbrite så blir dom
    som nya sen....

10. N
    Medlem Nivå 1

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: