Hej!

Vi har en tegelvilla från 1962 och tegelfasaden bör rengöras! Hur går man tillväga?? något speciellt shampo eller nåt??? Högtryckstvätt, är det att rekomendera eller blir det för bra tryck??
Har läst någonstan om någon som målade sina fogar så det såg nyfogat ut också... någon som vet något om det???

Andra synpunkter??

Tacksam för svar!

Tack så mycket för den förklaringen!! Ja, det är väl tveksamt att det är lagligt i miljösynpunkt nu för tiden... men det va intressant att få veta hur man gjorde!
Efteråt får man fogkomplettera fasaden med bruk när den torkat
Tar saltsyran hårt på fogarna eller?? Hur kommpleterar man då.. som att kakla ungefär??

Finns det någon som vet några andra sätt att rengöra en tegelfasad???

Har rengjort med högtryckstvätt och sprutat på rengöringsmedel med skumspruta. Fungerade bra i mitt fall, men jag har slammat tegel som är målat men det bör inte vara någon skillnad. Sista gången körde jag bara skumsprutan och en mjuk borste och så avspolning med vanlig slang.
Men jag skulle inte ge mig på att måla fogarna. Är de dåliga så är det bättre att förbättra fogen med murbruk.

Har rengjort med högtryckstvätt och sprutat på rengöringsmedel med skumspruta.
Vad för rengöringsmedel använde du?? Vad är en skumspruta?

Men jag skulle inte ge mig på att måla fogarna. Är de dåliga så är det bättre att förbättra fogen med murbruk.
Nä, fogarna är inte dåliga. Men dom undre 2 raderna av tegel har varit bortplockade på en vägg för att sätta dit en avrinningslist under, och där är en annan färg på fogen.

Använd ett alkaliskt rengöringsmedel som du kan lägga på med spruta (ogrässpruta)
Har du mycket påväxt eller smuts på något ställe föreslår jag bearbetning med rotborste.
Spola försiktigt med högtryck, men gör det inte i september då hinner inte väggen torka innan den fryser...
Och "Byggaren" saltsyra är väldigt förbjudet... och onödigt.
Saltsyra användes vanligen för att man slarvade med murningen och fick mycket bruk på stenarna, då kunde man istället tvätta bort det i efterhand med saltsyra.
Det finns ingen anledning att skjuta mygg med kanon...
Du kan måla fogarna med silikatfärg...

• Gilla
Ett plan med källare
  • Laddar…
Tack så mycket för detta utmärkta svar!!

"Byggaren"... en fog skall helst inte vara tryckt... då samlar väggen mer vatten och risken för frostskador ökar. Är den tryckt bör den i underkant liva med stenens utsida.

Jag skrev ju att man slarvat om man behöver använda saltsyra... täcker man inte murverket när man går hem för dagen, så har man slarvat!!!
Idag murar man bakom intäckning och behöver aldrig (?) använda saltsyra

L LyckeKonsult skrev:
Använd ett alkaliskt rengöringsmedel som du kan lägga på med spruta (ogrässpruta)
Har du mycket påväxt eller smuts på något ställe föreslår jag bearbetning med rotborste.
Spola försiktigt med högtryck, men gör det inte i september då hinner inte väggen torka innan den fryser...
Och "Byggaren" saltsyra är väldigt förbjudet... och onödigt.
Saltsyra användes vanligen för att man slarvade med murningen och fick mycket bruk på stenarna, då kunde man istället tvätta bort det i efterhand med saltsyra.
Det finns ingen anledning att skjuta mygg med kanon...
Du kan måla fogarna med silikatfärg...
Årets trådlyft? :D

Nåja, tänkte tvätta utsidan på grillen som jag murade med marktegel förra året (alltså inte betongsten, utan hårdbränt tegel) och fick lite väl mycket B-bruk på, amatör som man är, trots försök att tvätta bort med rotborste o skursvamp efter murningen. Syns extra mycket när det är torrt, när det är blött framträder teglet vackert däremot.

Vad skulle du rekommendera här om inte saltsyra?

Jag tryckte inte heller fogarna speciellt mycket efteråt, utan de livar i stort sett med stenen vilket jag har stört mig lite på. Hade funderat på att fogfräsa en cm och sen trycka typ 7 mm fog med fogsleven. Men låter på dig som att det snarare är sämre för fogen med tankte på frysskador? Vore ju skönt att få ett argument att slippa göra det jobbet! ;)

Murad grill av hårdbränt tegel med synligt överskott av B-bruk på fogarna och stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Alko skrev:
Vad skulle du rekommendera här om inte saltsyra?
Vad kom du fram till? Behöver också rengöra tegel efter att ha avlägsnat kalkputs. Har försökt med citronsyra och vanligt avkalkningsmedel men det biter inte riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.