Vi tänkte rengöra smutsfiltren på vår Nibe Fighter 1230 bvp men blev osäkra på avstängningen på både kb och vb.

På värmebärarsidan hittar vi inga kranar för att stänga av vattnet. Pumpen sitter i källaren och vi har två våningar ovanför. Kommer inte vattnet att rinna ut då, även om vi stänger av själva värmepumpen?

Rörsystem med kopparledningar och ventiler, genomföring i vägg skadad, möjlig VVS-installation, boiler nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörkoppling mellan kopparledningar, märkt "Värme Retur", ventil, teknisk installation, grov textur.
Skapa konto

På köldbärarsidan ser det ut som nedan. Jag antar att det är grejen på ovansidan i mitten som är smutsfiltret. Är det dom två röda kranarna som ska vridas för att stoppa köldbäraren?

Gamla, isolerade rörledningar mot flagnande vägg med två röda avstängningsventiler.
Skapa konto

Ingen som har några idéer? Eller vet om det är dom röda kranarna som gäller på kb?

Tyvärr finns det ingen manual för installationen, utan bara för värmepumpen och där står det ingenting om smutsfilter.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Ingen som har några idéer? Eller vet om det är dom röda kranarna som gäller på kb?

Tyvärr finns det ingen manual för installationen, utan bara för värmepumpen och där står det ingenting om smutsfilter.
På kb-sidan stänger du dom röda kranarna och på bilden man ser retur så har du smutsfiltret på vb-sidan och du får väl leta om det inte sitter kul-ventiler på vb-sidan så du slipper tappa systemet.Om jag vore dig skulle jag göra rent filtren när det blir lite varmare.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
V växelventil skrev:
På kb-sidan stänger du dom röda kranarna och på bilden man ser retur så har du smutsfiltret på vb-sidan och du får väl leta om det inte sitter kul-ventiler på vb-sidan så du slipper tappa systemet.Om jag vore dig skulle jag göra rent filtren när det blir lite varmare.
Tack! Den enda ventilen vi har hittat på vb-sidan är för påfyllning av vatten i radiatorkretsen. Jag ska ta och kolla en gång till, men är det tappning som gäller annars? Det låter opraktiskt om tanken är att filtret ska rengöras regelbundet. Då har det nog knappast rengjorts sedan pumpen installerades 2005.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Tack! Den enda ventilen vi har hittat på vb-sidan är för påfyllning av vatten i radiatorkretsen. Jag ska ta och kolla en gång till, men är det tappning som gäller annars? Det låter opraktiskt om tanken är att filtret ska rengöras regelbundet. Då har det nog knappast rengjorts sedan pumpen installerades 2005.
Därför kan vara lämligt att avvakta till våren om du måste tappa sytemet och har du inte haft något problem med larm exempel så är det inte säket att filtren är skitiga.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Har kollat filter en gång på 22 år, på köldbärarslingan, efter 10-15 år och helt rent.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har kollat filter en gång på 22 år, på köldbärarslingan, efter 10-15 år och helt rent.
Nu har jag ingen bergvärmepump själv men vad står det i manualen om serviceintervaller och vad ska kontrolleras och eventuellt bytas. Klart olyckligt med många bergvärmepumpar som tappar prestanda.

P paralun skrev:
Nu har jag ingen bergvärmepump själv men vad står det i manualen om serviceintervaller och vad ska kontrolleras och eventuellt bytas. Klart olyckligt med många bergvärmepumpar som tappar prestanda.
Oftast larmar de och har man lite koll på dem så ser man om värden förändras, t.ex. köldbärare ut och in. Så skulle något förändras skulle jag kontrollera. Filtren är väl i de flesta fall inte del av bvp utan sitter som del i rörsystemet, så det enda som nämns är att nivå på köldbärarvätska ska kontrolleras. Sedan ska de ju vara isolerade så att det inte rinner kondens vilket det borde göra utav ts bilder.

A AndersS skrev:
Oftast larmar de och har man lite koll på dem så ser man om värden förändras, t.ex. köldbärare ut och in. Så skulle något förändras skulle jag kontrollera. Filtren är väl i de flesta fall inte del av bvp utan sitter som del i rörsystemet, så det enda som nämns är att nivå på köldbärarvätska ska kontrolleras. Sedan ska de ju vara isolerade så att det inte rinner kondens vilket det borde göra utav ts bilder.
Jo men en bergvärmepump är ju en komplicerad konstruktion och borde ha serviceintervaller samt rekommenderade utbyten för komponenter. Jämför man med en bil så verkar det ju inte klokt att köra den tills något larmar. Men bara en fundering och nu ser man ett antal trådar då felen är klart kostsamma.

P paralun skrev:
Det står inget alls om filtren i manualen :confused:

P paralun skrev:
Jo men en bergvärmepump är ju en komplicerad konstruktion och borde ha serviceintervaller samt rekommenderade utbyten för komponenter. Jämför man med en bil så verkar det ju inte klokt att köra den tills något larmar. Men bara en fundering och nu ser man ett antal trådar då felen är klart kostsamma.
Nej, det finns inget sådant som byts enligt serviceintervall i vår Thermia, komponent byts vid fel. Finns, t.ex. torkfilter i vår med ett inspektionsfönster bredvid som visar på status.
Alltså betydligt bättre än bilar;)

A AndersS skrev:
Isoleringen är kass på kb-rören och ska bytas så fort det blir varmare. Det var överraskande mycket kondens även inne i frigolitlådan som filtret sitter i. Frigoliten ser opåverkad ut (till skillnad från rörisoleringen), men det var helt blött inuti. Det har kanske runnit in utmed röret.

Vi har haft minusgrader på kb in sedan november, så jag hoppas lite att det ska finnas någon enkel åtgärd som kan förbättra det. Jag vet inte om det har varit bättre förr, jag har ingen statistik från tidigare år.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Isoleringen är kass på kb-rören och ska bytas så fort det blir varmare. Det var överraskande mycket kondens även inne i frigolitlådan som filtret sitter i. Frigoliten ser opåverkad ut (till skillnad från rörisoleringen), men det var helt blött inuti. Det har kanske runnit in utmed röret.

Vi har haft minusgrader på kb in sedan november, så jag hoppas lite att det ska finnas någon enkel åtgärd som kan förbättra det. Jag vet inte om det har varit bättre förr, jag har ingen statistik från tidigare år.
Minusgrader in på köldbärare kan du inte göra mycket med i bvp. Det är borrhålet som ger vad det kan utifrån din storlek på bvp och energibehov.
Det du kan göra är att se över värmesystemet så att det arbetar optimalt tillsammans med bvp.
Kollade på vår pump nu och minnet lurade mig, det var filtret på värmesidan jag hade kollat så köldbärarfiltret som är välisolerat har jag aldrig öppnat och det har aldrig behövt fyllas på vätska i köldbäraren.

Redigerat:
Inte rört sedan det installerades. Isolerade VVS-rör med blåa ventiler mot vit vägg och tegel.
Skapa konto

Fundering, du har inga problem med att bvp hörs för jag ser inga flexslangar för anslutning till ut/in till värmesystemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.