23 423 läst ·
4 svar
23k läst
4 svar
Rengöra innerdelen på luftvärmepump.
Jag dammsuger filtrena varannan vecka ungefär på innerdelen men har läst lite precis om att man ska även rengöra lamellerna, och att man ska göra det med vatten och lite spolarvätskablandat i tex en blomspruta. . Har ni provat att göra så? Är det bara att spruta in vatten där? Ska man dra ur kontakten under tidne? Bör man tänka på att ngt går sönder när det kommer in vatten?
Vet att det kommer vatten när man använder sig av ac funktionen men det har jag aldrig gjort.
Så berätta gärna exakt hur ni gör... Jag är livrädd för allt vad el heter och vill inte få ngn kortslutning eller ngt annat otrevligt när man sen sätter igång luftvärmepumpen..
Vet inte om det är olika med olika luftvärmepumpar, jag har en Electrolux oxyheat3.
Vet att det kommer vatten när man använder sig av ac funktionen men det har jag aldrig gjort.
Så berätta gärna exakt hur ni gör... Jag är livrädd för allt vad el heter och vill inte få ngn kortslutning eller ngt annat otrevligt när man sen sätter igång luftvärmepumpen..
Vet inte om det är olika med olika luftvärmepumpar, jag har en Electrolux oxyheat3.
Redigerat:
Jag fick tips om ett medel för det som heter Q-effect, jag använde det på min innerdel som jag enbart dammsugit de 7 år jag använt den, den blev som ny, en enorm skillnad. Ja, man skall bryta strömmen och vätskan rinner ut där vattnet kommer ut vid AC-funktion. Jag köpte medlet hos Harald Nyborg, där kostar det 200:- (Vätskan som kom ut var kolsvart så det samlar sig mer smuts än man kan tro)
Man använder hela innehållet i flaskan, sedan fyller man flaskan med vatten och sköljer efter med. Man bör vänta c:a 30 min, det medföljer utförliga instruktioner. Jag köpte en flaska härifrån för ett par dagar sedan:
http://tinyurl.com/nerf48t
http://tinyurl.com/nerf48t
Rengjorde just innerdelen på min lvp med lyckat resultat. Tidigare har den vid nystart klättrat upp till en förbrukning på 1600 Watt men sedan snabbt sjunkit ner på ca 1000 W. Men nu stannar den kvar på 1550 W och högre tills den uppnått innertemp så den är nöjd. Jag satte en hink under evakueringen på utsidan av innerdelen och det var riktigt svart med en seg bottensats. Använde ingen spruta för att skölja rent, jag tog en 5 liters dunk med varmt vatten och en slang, och med gröna fingrar använde jag mig av naturkraften hävert för att skölja rent. En slang typ bensinslang a'la moped eller aningen grövre så hinner vattnet rinna undan i droppskålen och man slipper kramp i fingrarna av en sprayflaska. Dessutom sköljer 5-10 liter vatten mer än en fjuttig sprayflaska.
Att VP'n blir effektivare beror på att innerdelen hinner göra sig av med värmen bättre då inte fett och findamm isolerar in värmen i flänsarna. Nästa vår ska jag göra om rengöringen så man inte har en massa ludd som blötläggs då man kör kyla på sommaren. Förmodligen sköljs luddet bort med kondensvattnet om ytan är fettfri, så ser man till hygienen så är en vårrengöring förmodligen viktigare än en höst. Dessutom blir det mindre fett i luften på sommaren då man ofta grillar ute och äter mera lätt i värmen. Men även findamm innehåller fett, så fettfritt blir det aldrig. Det skulle vara intressant att veta hur mycket 500W extra på utedelen ger i uteffekt efter innerdelen. Men fort gick det att öka några grader inne efter stoppet vid rengöringen. Rena rama medelhavsvindar kom i andra änden av rummet. Fläkten rengjorde jag tidigare så den var inte smutsig, men den rengöringen ökade på luftdraget rejält och det blev en jämnare värme inne. Dessutom tystare på låga varv.
Att VP'n blir effektivare beror på att innerdelen hinner göra sig av med värmen bättre då inte fett och findamm isolerar in värmen i flänsarna. Nästa vår ska jag göra om rengöringen så man inte har en massa ludd som blötläggs då man kör kyla på sommaren. Förmodligen sköljs luddet bort med kondensvattnet om ytan är fettfri, så ser man till hygienen så är en vårrengöring förmodligen viktigare än en höst. Dessutom blir det mindre fett i luften på sommaren då man ofta grillar ute och äter mera lätt i värmen. Men även findamm innehåller fett, så fettfritt blir det aldrig. Det skulle vara intressant att veta hur mycket 500W extra på utedelen ger i uteffekt efter innerdelen. Men fort gick det att öka några grader inne efter stoppet vid rengöringen. Rena rama medelhavsvindar kom i andra änden av rummet. Fläkten rengjorde jag tidigare så den var inte smutsig, men den rengöringen ökade på luftdraget rejält och det blev en jämnare värme inne. Dessutom tystare på låga varv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden