Hej!
Äntligen är den nya braskaminen installerad. Dock vill glasen på dörren sota igen ganska mycket, trots ett bra drag i skorstenen. Någon som har något bra tips på vad man använder för att rengöra glasen invändigt, d v s få bort sot och beläggning?
Tacksam för svar!
//GoForIt

Hej
Fukta ett papper och doppa det i askan och torka av glasen sen :)

Vanligt vatten och tidningspapper fungerar alldeles utmärkt på insatsensglas hemms.

ClasseClas
Brukar också köra med det. Om du vill pedantlira kan du ta lite (keramik)hällrengöring (tex MP52, billigast!) i sista vändan och sedan torrtorka.

Det är i början när glaset är kallt som sotet fastnar lättast. Om man lämnar dörren lite på glänt tills glaset blivit varmt brukar det inte fastna så mycket sot.

Japp, vitaska på en tuss fuktat hushållspapper funkar fint.
Och har man slarvat länge så det sitter fast ändå,
funkar ungsrengöringsmedel ( typ MrMuscle) fint.
smeta på , som raklödder, å diska nästa dag.

MP52 och sedan vanlig fönsterputs.

när det var dags att göra rent min kaddy så maila jag till dom, och dom sa att ungsrent var best. och det funkade kannon. vet ej om det blir en hinna på för nu var det länge sedan jag behövde göra rent..

Pappsen använder en spray som heter ”glasklart” och som tydligen fungerar bra. Han hittade den i en järnaffär, men borde finnas i vanliga byggvaruhus (jag har inte letat).

En annan sak jag märkt är att det blir mycket sot på rutorna när jag använder tidningspapper som 'tändvätska', häromdan testade jag tändblock i stället och det sotade inte alls.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.