2 326 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Rengöra glasen på braskaminen?
Hej!
Äntligen är den nya braskaminen installerad. Dock vill glasen på dörren sota igen ganska mycket, trots ett bra drag i skorstenen. Någon som har något bra tips på vad man använder för att rengöra glasen invändigt, d v s få bort sot och beläggning?
Tacksam för svar!
//GoForIt
Äntligen är den nya braskaminen installerad. Dock vill glasen på dörren sota igen ganska mycket, trots ett bra drag i skorstenen. Någon som har något bra tips på vad man använder för att rengöra glasen invändigt, d v s få bort sot och beläggning?
Tacksam för svar!
//GoForIt
Produkter som diskuteras: "Rengöra glasen braskaminen"
Polermedel glasförnyare 200 ml Norenco
Rengör glaset i duschen
245 kr inkl moms
Läs mer
Det är i början när glaset är kallt som sotet fastnar lättast. Om man lämnar dörren lite på glänt tills glaset blivit varmt brukar det inte fastna så mycket sot.
Pappsen använder en spray som heter glasklart och som tydligen fungerar bra. Han hittade den i en järnaffär, men borde finnas i vanliga byggvaruhus (jag har inte letat).
En annan sak jag märkt är att det blir mycket sot på rutorna när jag använder tidningspapper som 'tändvätska', häromdan testade jag tändblock i stället och det sotade inte alls.
En annan sak jag märkt är att det blir mycket sot på rutorna när jag använder tidningspapper som 'tändvätska', häromdan testade jag tändblock i stället och det sotade inte alls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden