Hej!

Bor i villa, byggt 2012, med ett svart betongpannor tak på 20 graders lutning. Vi ska skaffa solceller och har läst på att det är bra om rengöring av tak genomförs innan.

Eftersom vårt tak är relativt nytt så är det knappt någon moss-påväxt samt att pannor, takpapp, läkt ser bra ut. Har haft taktvättsfirma här som gått upp på taket och kollat på flera ställen. Taket ser riktigt bra ut.

Frågan är ska vi rengöra taket eller ej?
Om ja, vilken typ av rengöring krävs? Det är ju en väldig skillnad i pris från ca 10.000 kr till 50.000 kr som det dyraste.
Jag uppfattar att det finns lika olika vägar att gå. Tvätt + behandling för att minska risken för påväxt. Eller tvätt + behandling inkl målning. De företag vi har haft här proppar på att vi borde köra det stora paket inklusive målning pga. vi skaffar solceller, annars hade de rekommenderat ett mindre paket.

Vad är er bedömning vad vi bör göra?
Slänger man pengar i sjön genom att tvätta tak + målning kanske 35.000 kr eller är det investering får då vet vi att taket håller bra. Då man lär ju inte lyfta på solcellerna då de bör ju sitta där i 20-30 år eller liknande.

Hur har ni ev. gjort själva innan installation av solceller?

Tar gärna tips på firma i Stockholmsområdet gällande tvätt/behandling/målning (eller vad vi nu ev. behöver) om ni har.

Tack på förhand!

Har du ingen mossa idag så kastar du pengar i sjön. Man tvättar inte tak som inte behöver det. Det kommer inte förlänga livet på dina betongpannor, om 15 år så kan du lyfta på en panna och kolla om pappen under har blivit spröd, pappen kommer dö innan dina pannor gör det. Do nothing.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
K
Ser du ingen smuts så finns det inget att ta bort. Måla vet jag inte varför man ska göra.

Det jag kan tänka mig är att skugga och fukt gör det trevligare för mossan. Men vet inte om typ grönfri eller liknande produkter fungerar förebyggande? För det är det enda jag kan tänka mig att är värt att spruta på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.