…och precis som @BirgitS länkar till (PDF från Stenindustriförbundet) så nämns inte paraffinolja någonstans. Kanske i tidigare versioner av samma dokument. https://www.sten.se/stenhandboken/

Det är lite som när silikonolja användes överallt på 80-talet, tills elektrikerna larmade om problemen med kontaktisolering. 🤔

Lägger upp en bild på skivan innan slipning. Den är ju extremt flammig. Kan man slipa med vanligt grovt papper innan Msn börjar med diamant/våtpapper? Rädd att det finare pappret inte tar detta?
Det var dessutom svårt att få tag i Våtslipspapper. Funkar det med vanligt slippapper? Och blöta ner då. Har stensopa några droppar i.

• En smutsig, dammig laptop på en gulaktig handduk eller filt med tydliga användningsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
F Funkis-Matte skrev:
Lägger upp en bild på skivan innan slipning. Den är ju extremt flammig. Kan man slipa med vanligt grovt papper innan Msn börjar med diamant/våtpapper? Rädd att det finare pappret inte tar detta?
Det var dessutom svårt att få tag i Våtslipspapper. Funkar det med vanligt slippapper? Och blöta ner då. Har stensopa några droppar i.
Hur kan det vara svårt att få tag på våtslippapper?? Finns ju överallt.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hur kan det vara svårt att få tag på våtslippapper?? Finns ju överallt.
Skall ha sådana med kardborre till 125mm
excenterslip.
300p, 600p, 800p
Jag hittar mest fyrkantiga ark. Tyvärr kan jag inte låsa eller knipa fast dessa i maskinen.

Düsseldorff
F Funkis-Matte skrev:
Skall ha sådana med kardborre till 125mm
excenterslip.
300p, 600p, 800p
Jag hittar mest fyrkantiga ark. Tyvärr kan jag inte låsa eller knipa fast dessa i maskinen.
Aha ok. Men ska du verkligen köra excenter på sten? Väldigt lätt att det blir fula märken.

Aha ok. Men ska du verkligen köra excenter på sten? Väldigt lätt att det blir fula märken.
OK. Vad hade du rekommenderar?

BirgitS
F Funkis-Matte skrev:
Känns det som att det är en hinna på stenen?
Då kan det vara lager av såpa och rengöringsmedel som har byggts upp. Pröva med vatten som får ligga kvar ett tag innan det torkas bort, upprepas några gånger för att se om det löser upp en del.

Funkar bra så länge man har styv platta utan utsug och kontinuerlig väta. Mjuka plattor tenderar att slipa mer på den mjukare fraktionen.
Jag har slipat mycket sten med min excenter (Bosch GEX-125AC). Med Boschs C355 våtslippaper för keramer. Finns åtminstone på Hornbach

• Gilla
Funkis-Matte och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Funkar bra så länge man har styv platta utan utsug och kontinuerlig väta. Mjuka plattor tenderar att slipa mer på den mjukare fraktionen.
Jag har slipat mycket sten med min excenter (Bosch GEX-125AC). Med Boschs C355 våtslippaper för keramer. Finns åtminstone på Hornbach
Det kanske är jag som har kass teknik då. Eller för mjuk platta.

Det kanske är jag som har kass teknik då. Eller för mjuk platta.
Jag gjorde ”misstaget” med för mjuk (ej styv) slipplatta när jag skulle slipa om Kinnekulle röd kalkstensskivor. Det ser mer ”nerslitet” ut än nyslipat. Tittade jag närmare var det tydligt att de mjukare delarna i kalkstenen hade avverkats mer. Det vara bara att göra om.
Det kan ju i och för sig vara en bra metod för att få ”insliten” patina. 😉

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Jag gjorde ”misstaget” med för mjuk (ej styv) slipplatta när jag skulle slipa om Kinnekulle röd kalkstensskivor. Det ser mer ”nerslitet” ut än nyslipat. Tittade jag närmare var det tydligt att de mjukare delarna i kalkstenen hade avverkats mer. Det vara bara att göra om.
Det kan ju i och för sig vara en bra metod för att få ”insliten” patina. 😉
Kan man använda papper för plåt/stålslipning även till sten?

F Funkis-Matte skrev:
Kan man använda papper för plåt/stålslipning även till sten?
Enklast är att testa. Det lär bara vara slippappret som ”tar skada” om det inte funkar. 😉

• Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Enklast är att testa. Det lär bara vara slippappret som ”tar skada” om det inte funkar. 😉
Tusen Tack för fina svar!

…och precis som @BirgitS länkar till (PDF från Stenindustriförbundet) så nämns inte paraffinolja någonstans. Kanske i tidigare versioner av samma dokument. [länk]

Det är lite som när silikonolja användes överallt på 80-talet, tills elektrikerna larmade om problemen med kontaktisolering. 🤔
Jag skickade följande fråga till Thorsbergs:
Jag har vid olika tillfällen köpt bänkskivor av kalksten och marmor från er och i skötselrekommendationerna har det stått tydligt att impregnering sker med paraffinolja och jag har även fått med flaskor vid leveransen, men numera verkar denna rekommendation ha ändrats. Någon påstod att oljan kunde orsaka fläckar men för mig har det alltid fungerat problemfritt. Vad beror det på att ni har ändrat era råd?
Svar:
Du kan absolut fortsätt med paraffinoljan, men numera så skickar vi med Stentvål.
Vi har några småflaskor kvar med men kan inte köpa hem fler.
Följdfråga:
Tack för ditt svar - jag kommer att fortsätta med Paraffinolja eftersom det har fungerat bra för mig. Ska jag tolka ditt svar som att det bara handlar om att det är svårt att få tag i oljan som gör att ni numera levererar/rekommenderar stentvål, eller finns det någon substans i påståendet att det kan bli (bestående) fläckar?
Svar:
Det finns nog ingen substans idet, vet att många av mina kollegor använder det till sina bänkskivor.
Vet inte om någon blev så mycket klokare 🙃

Vad menar ni med mjuka plattor på slipmaskinen. Kallas hårt platta något speciellt? Tänkte kolla på en slipmaskin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.