Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Rengöring av mask(i Corona tider)

1. S
    Medlem · Malmö · 3 862 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Som ni vet är skyddsmasker en bristvara, dessutom bör man låta sjukvården ha förtur.

Men vi har några Sundströms halvmask SR100 som vad jag förstår är tillverkade i silikon. Deras partikelfilter tar virus så som Corona. Men eftersom det inte är engångsmask så behöver den rengöras mellan gångerna och Sundströms officiella riktlinje har tidigare varit att använda deras våtservetter. Det kan dock finnas flera anledningar varför detta inte är gångbart så då har man gått ut med följande blad :

https://1drv.ms/b/s!AskujIssKpnegcsaRn9o3YcClTRJOQ?e=XMmDeJ

Man finner här stycket :

Frågan är nu hur man får till en sådan lösning? Jag har sökt på Etanol och Isopropylalkohol, sökresultaten är huvudsakligen 3 : Koncentrerade spolarvädska, T-Röd och isopropylalkohol i små glasfalkor på Apoteket.

För mig är det tyvärr otydligt hur jag ska få till en korrekt lösning, någon som kan hjälpa?

2. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Köldbäraretanol.

3. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 9 995 inlägg

13th Marine

Renoverare
    Isopropanol är väl det vardagliga namnet på isopropylalkohol?

Brukar gå att köpa på större mer prisvärda flaskor, även om de kan vara svåra att hitta i dessa Corona-tider.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 248 inlägg
    >70% etanol får du om du köper T-sprit eller etanolbaserad spolarvätska. Isopropanol säljs som t ex elektronikrengöring. Dock brukar det vara sprayflaskor och betydligt dyrare än etanol.
    Så mitt tips är vanlig T-röd.

5. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 912 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Varmt vatten och yes behöver inte vara märkvärdigare än så om man har lite tid att skrubba.

6. S

snowjim

Medlem
    Så koncentrerad etanol spolarvädska är alltid >70% etanol?

Då kan man alltså antingen blanda 70% etanol baserad koncentrerad Spolarvädska eller T-röd och 30% vanligt vatten? Man behöver inte fundera över om varken T-röd eller spolarvädskan skulle vara undermålig, de kommer leva upp till vissa riktlinjer som är tillräkligt för att döda virus?

7. S

snowjim

Medlem
    Det är ett bra alternativ, problemet är att det kräver att man kommer åt på alla ställen vilket inte är lätt på en sådan mask. Misstänker att man behöver använda en borste och då lär det stänker överralt. Det känns säkrar och enklare att bara lägga ner masken i en lösning.

8. S

snowjim

Medlem
    Aha, ja jag kan fåtag på koncentrerad BIO etanol lokalt, 25 liters dunk för 750 kr.

9. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 382 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Jag hade personligen använt 4 delar T-röd, 1 del vatten. Stor plastbytta med lock. Tänk på brandfaran. Korskontaminera inte från 'smittsam' mask till ren..

10. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 912 inlägg

Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

Medlem
    Tror du överskattar viruset lite, den har ett fetthölje av något slag som skydd som löses upp av allt fettlösande mer eller mindre snabbt. Läs varför tvål är så effektivt om du är nyfiken på hur det funkar. Med det sagt så funkar såklart spritlösningen också.

• Laddar…
  11. useless
    T-röd är inte 100% etanol, så du kan inte blanda med 30% vatten om resultatet ska bli 70%. Jag hade nöjt mig med outspädd T-röd. Det gör väl inget om det blir mer än 70% alkohol?

Kemetyls T-röd innehåller minst 75% etanol.
    https://app.ecoonline.com/documents/msds/1000362/19111656.pdf

12. S

snowjim

Medlem
    Så vad du säger är att efter man använt lösningen så måste man slänga ut och fylla på med nytt? Jag fick uppfattningen att spriten dödar viruset och därmed borde väll samma sprit kunna återanvändas?

Min tanke var att ha det just i en lite balja med lock, såklart med respekt för barandfarligheten.

13. useless
    Spriten kan nog återanvändas ett antal gånger. Dock måste du vara noggrann med hur du hanterar masken så att du förvarar 'smutsiga' och rena masker åtskiljt, att du rengör händer och andra verktyg innan du hanterar den rengjorda masken, etc.

• Laddar…
  14. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 382 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Precis det här jag menade. Håller med om att spriten borde kunna återanvändas ett antal gånger - gissningsvis så blir den så småningom lite grisig.

15. PNO
    Medlem · Roslagen · 1 569 inlägg

PNO

Medlem
    När vi rengör andningsskydd på jobbet (räddningstjänsten) mellan olika användare så använder vi i normala tider en tuss med M-ytdesinfektion. M-ytdes är den typ av sprit som används för rengöring av alla möjliga former av utrustning i vården som är lämplig att torka av. Förmodligen är det mest etanol eller propanol i den. Har ingen flaska att titta på nu. Men det är svårt att komma åt i alla skrymslen och vrår på främst helmasker på så vis.

Så nu, för säkerhets skull, så rengörs inga andningsskydd ute, utan endast på det vis som vi annars gör efter avslutat arbete. Och det är endera i vår speciella andningsskyddsdiskmaskin eller i en diskbalja med ljummet vatten och diskmedel. Det är mycket lättare att säkerställa att skydden blir rena invändigt på så vis.

Givetvis plockas in och utandningsventil isär innan rengöring och rengörs separat. Likaså är man noga med ventilerna mellan inner och yttermask om det är en helmask.

Edit:
    Nedsänkning i sprit som Sundströms föreslår fungerar ju säkert också och bör vara väldigt effektivt, men det är lite logistiskt bökigt. Dessutom så brukar det vara lögn i h-vete att få ur all vätska ur en mask som varit helt blöt, så det finns nog lite aspekter vad gäller brandsäkerhet med ett gäng spritfyllda masker som hänger på tork...

Redigerat 6 apr 2020 12:22
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.