Byggahus.se

Rengöring av induktionshäll!

1. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    MP52, säljs på ICA.

• Laddar…
  2. Kattvovven
    Medlem Nivå 13
    Ja, den är svinbra!

3. G
    Medlem Nivå 1
    Bästa tipset! :wow:

4. G
    Medlem Nivå 4
    Man ska aldrig använda diskmedel på induktionshäll. Det kan bli blåaktiga fläckar. Och faktiskt såg jag det när städerskan använde diskmedel fast jag hade sagt till henne. Hällen blev aldrig lika fin igen

5. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Det var nog något annat än diskmedlet hon använde eftersom det bevisligen fungerar så fruktansvärt bra :)

6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    electrolux toprens funkar

7. P
    Medlem · Nivå 8
    Eftersom plattan inte överför värme direkt till stekjärnet utan energi u form av magnetism så blir ju inte själva plattan varm och därmed borde det i teorun få bra att täcka över den. I praktiken funkar detta dock sämre eftersom stekjärnet son står på plattan fortfarande blir lika varmt. Det betyder att tidningen kommer värmas upp lika mycket, fast från ovansidan istället för underifrån. Det är alltså förenat med stor brandfara att göra på det sättet.
    Möjligtvis att det skulle kunna fungera om man hade något som tålde väldigt hög temperatur emellan, men det är inte att rekommendera ändå.
    De flesta hällar har dessutom ett inbyggt skydd mot detta och protesterar när det ligger något på hällen. vissa varnar till och med när hällen är ifråslagen.

8. S
    Medlem Nivå 4
    Vi får alltid en beläggning på största plattan ("stekpanneplattan") som är svår att få bort. Jag tror att det är fett som läcker igenom botten (!) på gjutjärnspannan, och sedan härdar fast på något vis. Diskmedel biter inte det minsta på denna beläggning. Det enda som jag har fått att fungera är antingen aska från kaminen, eller svinto. Kanske skulle MP52 fungera på detta?

9. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Mp52 funkar till just sånt fastbränt fett eftersom den verkar innehålla lite slipmedel. Man ska dock ta bort det efter varje gång, annars sitter det värre och värre.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 18
    Torpens är i flera fall överlägset