Byggahus.se

Rengöring av borrad brunn

1. H
    Medlem Nivå 4
    Vi gjorde en analys av vårt dricksvatten och där fick vi en anmärkning om att vi har otjänligt vatten pga för höga halter av koliforma bakterier (520 cfu/100ml), samt att det var tjänligt med anmärkning i kemiskt avseende för fosfat och kalium (se bifogad rapport)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen Shot 2015-11-09 at 21.31.24.png

I den akuta fasen skulle jag vilja göra något åt bakterierna, och när jag sökt på detta problem verkar förslaget vara att rengöra brunnen med klorin. Då är min fråga om man kan göra detta i en borrad brunn?

Jag lyfte på locket till brunnen och vad jag kunde se så satt det bara två slangar anslutna till borrhålet. Se bild nedan

IMGP3616 copy.jpg

Kan man på något sätt hälla ner klorin i dessa anslutningar?

Inne i källaren är de två slangarna från/till brunnen kopplad på en pump se bild nedan

IMGP3627 copy.jpg

Är det möjligt att via pumpen få in klorin för rengöring?

2. D
    Anonym
    Tror inte det går att göra rent på det sättet. I regel brukar väl förorenat vatten främst komma från ytligt vatten, så man kan avhjälpa det genom rengöra brunnen och täta brunnen på en viss nivå. Tala med en brunnsborrare (som borrar dricksvattenbrunnar och inte bara energibrunnar).

3. C
    Medlem · Nivå 14
    Finns det ett gummiskydd nere på slangarna i cementbrunnen? Antaligen är det är det läcker in ytvatten.

Du kan klorera via ejektorns primärslang, den som går ned mot brunnen, och sen omsätta rikligt med vatten tills det inte smakar längre.
    Pumpa ned klorvatten med en handpump eller via annan pump.

Volymen kan du räkna ut via.
    http://www.jrvsystem.se/vanliga-frågor/klorera-brunnen.html

4. F
    Medlem Nivå 5
    Verkar konstigt har det varit bra omsättning på vattnet. Så att ni inte tog prov på något som har ståt i kran och slangar eller i hydrofor ?

5. H
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaren,

Gäller det både för de bakteriella och kemiska-föroreningarna att det är orsakat av ytvatten? Själva botten i betong brunnen verkar väldigt torr men jag ska kontrollera om det finns något gummiskydd i botten av cementbrunnen. Om det saknas var kan man få tag i detta?

Ejektor är det alltså det jag kallade pump och som syns i tredje bilden?

Är det avancerat att koppla in sig på ejektorns primärslang? Jag kan inte se några ventiler eller liknande utan slangen ser ju direkt fastskruvas i ejektorn eller är den gråa plast biten någon form av lock till en ventil?

Jag antar att omsättningen på vattnet var ok, jag spolade enligt instruktion för vatten provet. Däremot kunde jag inte mäta temperaturen så jag vet inte om det hade påverkat räkningen från odlat till vattenprovstillfälle.

6. C
    Medlem · Nivå 14
    De bakteriella är som regel inläckande vatten, och det kan sitta kvar ett tag efter varje regn eller liknade.

Om du inte har en borrtopp på ska du definitivt ha det!
    http://emspump.se/main/page/42/productgroup/91/product/1092

Saknar du borrtopp kan du blanda klorinvatten i hink och hälla ned, om det går bra att jobba i cementbrunnen.
    Annars är det via slangarna.

Slangen du ska fylla klorinvatten via är den övre på baksidan av pumpen tror jag.
    Eg spelar det inte någon roll sålänge som du lossar båda och trycker ned klorinvatten i borran genom en annan pump.
    Vanlig dränkpump borde gå bra, med lite adapters.

Ejektorn är delen nere i borran, pumpen är den övre.
    Äldre lösning på borrat hål, nuförtiden är en djuppump vanligare, sista 10åren iaf.
    Men din pump ser ju fin ut, dom brukar vara enormt rostiga innan det ger upp...

7. J
    Medlem Nivå 2
    Vad gav man för förslag till åtgärder?
    Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som kan detta inkl pumpar då du själv verkar ha dålig koll på vad du har för anläggning, no offense!