Byggahus.se

Rengöring av betongpannor

1. A
    Medlem Nivå 1
    Undrar hur man bäst rengör sina betongpannor från mossa och lav ??? Vilka verktyg skall man använda, är det några metoder som man skall avstå ifrån?
    Vidare undrar jag om det går att måla pannorna och om det är någon ekonomi i det. Huset är från 1980 och är kustnära.
    /Andreas

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Rengöring av betongpannor

rengörning.. beror väll på hur noga man vill göra det..

man kan ju ta ner alla pannorna o köra typ står borste.. hos min far körde vi med en krattade o krattade bort det mästa, sen körde vi hårt med högtrycken.. det blev väll hyffsat efter ca 3-4 år såg det lika dant ut igen.. nu i sommras tog han ner alla pannorna o borstade dom med en stål borste.. vi får väll se hur det står sig i långa loppet..

Man kan också sätta upp en/några koppar trådar det ska motverka mossa.. (enligt en del så funkar det o enligt en del funkar det inte) Fast det e nog bara att rekomendera om man redan har rena pannor..

Annars vet jag att detta ämmne har varit uppe i detta Forum förrut så testa o sök.. tror du finner bra svar då.. ;)

Ang målning vette gudarna..

3. P
    Medlem Nivå 5

Kör inte med högtryckstvätt på taket. Det riskerar att förstöra underlagstaket med den fuktbelastningen.

4. S
    Medlem Nivå 1

Måla betongpannor? Klart att det går- precis som man kan måla tegel- men varför?

Betongpannorna har en förväntad livslängd på 30 år eller så, så när du tagit ned pannorna för målning bör du passa på att byta papp och läkt. Pch när de ändå är nere varför inte passa på att byta pannor?

5. R
    Medlem Nivå 2