Byggahus.se

Rengöra väggar i våtrum

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag ska vänta med att renovera badrummet till sist men väggarna är fula.
    Våtrumstapet som gulnat och full med ingrod smuts.
    Hur ska jag rengöra den som bäst så att man kan vistas där inne utan att vilja fly?
    Jag har skrubbat med fin borste och diskmedelslösning men det var lönlöst.
    Hörde att T röd kunde få limmet att släppa.
    Tacksam för snabb hjälp

2. M
    Medlem Nivå 8
    Maskindiskmedel brukar det vara bett i, eller ättika, om det är kalkavlagringar,

3. J
    Medlem Nivå 7
    Måla badrummet med våtrumsfärg kanske? Det går snabbt och lätt och så blir det fräschare...

Bara tvätta av med målartvätt och sedan slipa lätt med sandpapper och sedan måla. Det är gjort på en dag om det inte är ett krångligt utrymme.

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 14
    Har den gulnat av åldersskäl eller solblekning (som inte är ovanligt) så är det nog tyvärr inte mycket att göra.

Ett alternativ kan kanske vara att dra över dem med några lager våtrumsfärg, såvida de sitter bra och skarvarna är OK.

5. J
    Medlem Nivå 1
    jag har precis påbörjat arbetet med att limma ihop skarvarna.
    Som det ser ut nu hinner vi inte vänta på att renoveringen ska bli klar innan vi måste flytta in.
    Det är inte kalkavlagringar som är problemet men jag ska testa maskindiskmedel.

6. J
    Medlem Nivå 15
    Det är inte alla mattor och tapeter man kan måla över. I vissa fall kan mjukgöraren krypa ut i färgen och göra så att den blir klibbig, inte känns torr. Man bör alltid testa först på en liten yta.