Filtret bör sitta på inkommande hetvattenrör. OBS att du måste ha värmeleverantörens godkännande för att få pilla i primärkretsen! Tänk på att primärkretsen har hetvatten och är under tryck, så inga leksaker precis.
Efter ett arbete ute i gatan, så fick jag samma problem som dig. Jag ringde då leverantören och fick godkänt att fixa i primärkretsen.
Om filtret ser ut, som på bilden ( markerat med en blå ring ), så är arbetsgången så här för att inte riskera att bli skållad av hetvatten :
1. Stryp sakta både inkommande hetvatten och returen, tills de är helt stängda.
2. Lossa sakta "mutterkåpan". Det kan komma lite hetvatten, så ha en trasa i beredskap.
3. Rengör filtret och sätt tillbaka kåpan.
4. Öppna sakta ventilerna du öppnade i punkt 1.
5. Kontrollera, så att det verkligen är tätt.
Efter ett arbete ute i gatan, så fick jag samma problem som dig. Jag ringde då leverantören och fick godkänt att fixa i primärkretsen.
Om filtret ser ut, som på bilden ( markerat med en blå ring ), så är arbetsgången så här för att inte riskera att bli skållad av hetvatten :
1. Stryp sakta både inkommande hetvatten och returen, tills de är helt stängda.
2. Lossa sakta "mutterkåpan". Det kan komma lite hetvatten, så ha en trasa i beredskap.
3. Rengör filtret och sätt tillbaka kåpan.
4. Öppna sakta ventilerna du öppnade i punkt 1.
5. Kontrollera, så att det verkligen är tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ber om ursäkt i förväg för idiot frågor...
Men jag upplever inga problem med värmen generellt eller temperaturen. Tror du då att det är ingående värme som är problemet? Jag hade gissat på filter för utgående varmvatten, finns det ett sådant?
Men jag upplever inga problem med värmen generellt eller temperaturen. Tror du då att det är ingående värme som är problemet? Jag hade gissat på filter för utgående varmvatten, finns det ett sådant?
Svajar Vv när du duschar? Gissar på varmvattenregulatorn som krånglar.. har du serviceabonnemang?
Nej, om värmen i huset fungerar, så sitter felet på sekundärsidan. Något filter på varmvattnet har inte jag, så då gissar jag också på att det är något fel på regulatorn för varmvattenväxlaren.H Hansssss skrev:
Det kan vara AVTQn som spökar, här är servicemanualen.
Vi har smutsfilter på inkommande kallvatten innan AVTQn, vi har även filter på inkommande fjärrvärme samt på returen på radiatorkretsen.
Vi har smutsfilter på inkommande kallvatten innan AVTQn, vi har även filter på inkommande fjärrvärme samt på returen på radiatorkretsen.