Vi har ett hus med en Altech RF SS2333 ( https://altech.se/karl-och-cisterne...rer/oklassat/hydrofor-rostfria-ss2333?v=28432 ). Vid installation gick snubben snabbt igenom luftpåfyllning och annat och snabbade sig sedan därifrån. Ingen diskussion om rengöring elelr liknande, men kan fullt förstå att det är ägarens ansvar. Sitter nu och skall rengöra genom manluckan och inser att Altech har gjort genidraget att montera manluckan i botten. Kanske har fördelar jag inte förstår, men en montering på framsidan hade förenklat underhållet tänker jag.
Har inte öppnat enheten ännu, tänkte först taktiskt fråga här om erfarenheter från folk som använt liknande/samma hydrofor, utöver grundläggande saker som att tömma den, se till att den står utan tryck och stänga pumpen etc. Vad har ni gjort för att förbereda (utrustning bredvid etc), hur har ni gjort för att komma åt inne i tanken? Tänker att den står på golvet på sina korta ben, så det är inte hur enkelt som helst att komma åt inne i tanken.
Har inte öppnat enheten ännu, tänkte först taktiskt fråga här om erfarenheter från folk som använt liknande/samma hydrofor, utöver grundläggande saker som att tömma den, se till att den står utan tryck och stänga pumpen etc. Vad har ni gjort för att förbereda (utrustning bredvid etc), hur har ni gjort för att komma åt inne i tanken? Tänker att den står på golvet på sina korta ben, så det är inte hur enkelt som helst att komma åt inne i tanken.
Har inte den hydroforen, men generellt är det väl:
1. Luckan sitter på lägsta punkten.
2. Nästan allt skräp har en tendens att sjunka till botten.
3. Sidorna i cisternen är sällan smutsiga.
Jag har jämfört med mina varmvattenberedare och de beter sig så. Jag TROR därför att det räcker med att öppna luckan och möjligen dra rent utmed insidan av hålet.
Jag har jämfört med mina varmvattenberedare och de beter sig så. Jag TROR därför att det räcker med att öppna luckan och möjligen dra rent utmed insidan av hålet.
Kanske jag som har fel bild, all information jag sett tidigare har varit med servicelucka på sidan. Låter lovande om man skulle kunna skrubba av botten relativt enkelt annars.HasseTeknik skrev:Har inte den hydroforen, men generellt är det väl:
har aldrig rengjort min sedan 80-taletS Skruvgnejsel skrev:Vi har ett hus med en Altech RF SS2333 ( [länk] ). Vid installation gick snubben snabbt igenom luftpåfyllning och annat och snabbade sig sedan därifrån. Ingen diskussion om rengöring elelr liknande, men kan fullt förstå att det är ägarens ansvar. Sitter nu och skall rengöra genom manluckan och inser att Altech har gjort genidraget att montera manluckan i botten. Kanske har fördelar jag inte förstår, men en montering på framsidan hade förenklat underhållet tänker jag.
men skulle jag göra detta så
stäng pumpen öppna kranarna i handfaten
koppla slang till lägsta tömningen öppna denna och starta pumpen, mycket kommer sköljas ur då
stoppa pumpen öppna luckan ha ny packning i beredskap
spola in i tanken, våtdamsugare? golvbrunn är bäst.
återmontera i omvänd ordning
förfyll lufttrycket och starta pumpen iakta vatten nivån i röret