Byggahus.se

Rengöra, algbehandla och/ eller bleka trall innan lasering.

1. I
    Medlem Nivå 2
    Vi har en trätrall i väsligt läge i honungslserad, tryckt furu. Tidigare år har vi nöjt oss med lätt avtvättning och sen lasyrolja. Nu börjar den största delen, som ligger öppet ute, se för tråkig ut, med alger och smuts, till skillnad från delen längst in under balkongen. För att ytterligare understryka skillnaden så ser vi just nu ursprungsfärgen, normalt dold under trappan ut.

I går skrubbade jag med såpvatten och piasavakvast, lät verka motsvarande tid det tog att sänka en kall, och sedan spolade jag av. Resultatet blev betydligt bättre än innan, men fortfarande inte tillräckligt bra. Hur ska jag fortsätta, ättika 12% för att bli av med algerna och förhoppningsvis det smutsbruna eller är det dags för tuffare medel och i så fall vad?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0470.JPG
    DSC_0471.JPG
    DSC_0469.JPG

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Det finns ju terasstvätt som är väldigt effektiv. Avsedd för ändamålet tvätta terass. Kärchers ska vara bra, har dock aldrig testat. Skrubba med vanlig rotborste och skölj av. Akta dig för högtryck.

Sedan finns det ju "trallblekning" som också är effektiv. Så blir det relativt jämnt slitage/grått. Hur det fungerar på lanserad furu låter jag vara osagt... Men du kan ju testa om du vill under trappen?

• Laddar…