Byggahus.se

Renar ett sandfilter på första genomströmmningen?

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej.

Installerade en vedeldad badtunna vid stugan i somras. Stugan drivs till 100% av sol och vindkraft, helt off-grid.

Jag har ett elverk som startas när de större verktygen ska användas, mindre verktyg drar jag på 240v inverter.

För att fylla badtunnan så använder jag en dränkbar pump på 1100w, pumpen hängs i bryggan och 30 meter slang till ett filterpaket med två olika bomullsfilter. Vattnet blir skapligt klart, men ganska brunt och små partiklar. Jag fyller tunnan inför varje bad och chock-klorerar. Anledningen till att jag fyller tunnan varje gång är av hygieniska skäl, även fast jag använder klor så tror jag att det finns en oönskad biologisk mångfald i vattnet som mår toppen av att bli lite mysigt uppvärmda.

Funderar nu på att köpa ett sandfilter med tillhörande pump, för att få lite extra rening på vattnet. Men funderar på om det renar tillräckligt på första genomströmningen, alltså om jag kan pumpa direkt från sjön via det till tunnan.

Eftersom det skiljer ganska mycket i kapacitet på dränkpumpen och sandfilterpumpen så tänkte jag ha en cistern mellan, enligt nedan. Jag vill dels slippa borra i tunnan och slippa ha elverket på onödigt länge, därför vill jag fylla tunnan med redan filtrerat vatten.

Dränkpump -> Slang -> Plasttunna -> Slang -> Sandfilterpump -> Badtunna

Vad tror ni?

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Skulle säga att om du byter vattnet varje gång gör du besvär i onödan är inte mer skadliga saker i vattnet efter uppvärmning än vid ett vanligt bad i sjön. Sand filter blir en kosmetisk skillnad och riskerar bli tillväxt plats mellan baden.

3. D
    Medlem Nivå 2
    Tillväxt i sandfiltret?

4. T
    Medlem · Nivå 8
    Ja om du pumpar genom vatten med smuts och bakterier och sen lämnar filtret tills nästa bad finns de goda förutsättningar för att de sker tillväxt i filtret.

5. D
    Medlem Nivå 2
    De flesta sandfilter har backspolning, tänkte ju att man kan använda den funktionen.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Vattnet kommer bli marginellt mindre grumligt av ett filter, men det är allt. Desinficering gör du med klor ändå.

Om du behöll vattnet och lät det klorerade vattnet cirkulera via sandfiltret å tycker jsg det är wn bra ide, men nu tömmer du varje gång och då ser jag ingen poäng med sandfiltret.