Rembyte gammal Candy tvätt.

310 läst  11 svar

Nästa tråd i Vitvaror
  1. S
    Medlem Nivå 6
    Tror remmen gick av,just inför centrifugering motorn varvar högt och trumman snurrar ej.Är det standard kilrem så har jag en special butik nära. Svårt att fixa själv?Finns reservdelar?Vill verkligen slippa skrota ty det finns inga lika små maskiner längre och den behövs i stugan.

Redigerat 12 aug 14:13
  2. R
    Medlem · Nivå 15
    På remmen brukar det stå några siffror som talar om allt som behövs för att köpa en ny
    Annars tar du med den till en firma som mekar med åkgräsklippare ,dom brukar ha kataloger
    på en massa olika remmar
    Hittade i Östersund Kilrepslagret , troligtvis störst på dina breddgrader

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 6
    Det är just de jag menar och jag bor bara 3 mil från Kilremslagret så jag har goda hopp att hitta rem!

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Äldre maskiner brukar vara lätt att byta rem på, och remmen brukar inte vara något konstigt heller. Plocka av bakstycket och kika efter.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Nivå 15
    Som dom säger vänd maskinen ta bort plåten på baksidan
    Motorn brukar sitta som på gångjärn med en fjäder som sträcker remmen
    Och remmen är nog av standardtyp , någon cm till eller ifrån gör nog inget

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Inte rem utan motorfäste,gummikudde,som givit upp..har donatormaskin med ok kudde mest brydd att få fjädern spänd och samtidigt skruva fast kudden.

7. R
    Medlem · Nivå 15
    Är bulthålen OK med gängorna går det , lite hjälp behöver du .
    En som med en polygrip vrider om fjädern till höger och en som pressar kudden på plats
    och sätter i bultarna så kan det gå , kanske inte det går direkt som på räls men
    ska gå bra med lite tålamod , ett sätt att hålla kudden på plats ,en mejsel i ett håll och
    ( bryta i sidled ) ner i ett gänghål så går det nog att få en bult att fästa
    Det är ingen månresa att göra ;)

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Nivå 13
    Ska det inte sitta en rem på den där skivan?

9. R
    Medlem · Nivå 15
    Den har nog hoppat av

10. S
    Medlem Nivå 6
    Ja Polygrip och lite bändning är min tanke lite mörkt nu väntar till imorgon och kanske ställer upp på bord ute då man inte behöver stå nedböjd och fördärva sin rygg.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 13
    Bult underifrån kan ju funka och sedan mutter + bricka på ovansidan för att att fästa spännaren.
    Eventuellt kan du ju kanske fästa bulten först med tunn mutter innan spännarens hål träs på bulten om det är att föredra?

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 6
    Nu klart!Blev en genomgående skruv på ena sidan där gängan pajat, på hö sida den gamla men säkrad med locknut under.Jag har verktyg och kunskap men blir nervös och uppjagad så jag tog hjälp av sambo som rådde mig att borra bort den skadade gängan istf att som jag tänkt fräsa med konisk fräs som lätt tagit för mycket gods...Nu funkar den,centrifugering blir eldprovet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: