Byggahus.se

Relining i källare eller byta rör?

1. 5
    Medlem · 31 inlägg

50talshus

Medlem
    Hej alla och speciellt VVS- kunniga! :)

Bor i ett äldre hus, sent -50 tal, där tidigare ägare bytte stammar från övervåningen ned till källaren där det ansluter till gamla rör.
    Nu planerar vi en renovering i källaren och funderar på byte av de gamla gjutjärnsrören under golvet eller relining. Alla råd, tips och synpunkter mottages tacksamt!

Vi ska inte använda källaren som boyta mer än ett lekrum/gästrum. Övrigt ska vara förråd. Så ska inte sätta in golvvärme eller isolera etc. Mer renovera för att den är ofräsch och hålla den fri från organiska material. Men när vi ändå låter en firma sätta in klinker ca 50 kvm funderar vi på om vi inte borde göra något åt de gamla gjutjärnsrören. Ska även byta 3 golvbrunnar.

Hur ska man tänka? Vet att det är dyrt att bila upp golven mm plus att vi inte skulle kunna bo hemma under kanske en vecka, därför lockar relining men hur säkert är det?
    Vad kan egentligen hända om rören går sönder under huset?

Ber om överseende med eventuellt dumma frågor men tycker detta är ett svårt beslut.

2. J
    Renoverare · 44 inlägg

JFreemountain

Renoverare
    Vad som kan hända och vad som hände mig var att det blev stopp i avloppet hela tiden då ett rör hade gått sönder och saker i marken letade sig in i stammen.

Med tanke på att rören på sina ställen låg 1 meter under plattan valde jag att lämna kvar dessa. Tejpade upp en ny dragning och började såga och bila, lämnade kvar 10cm till stammarna som går upp i huset till vvsaren. Således tog det två man 8h att slänga i nya rör och koppla på.

Till saken hör att jag nyligen dränerat och röret på utsidan var bytt till plast och kunde ganska enkelt grävas fram med spade.

• Laddar…
  3. 5
    Medlem · 31 inlägg

50talshus

Medlem
    Tack för svar! Bra om man klarar av att göra saker själv, det gör inte vi. Firman vi haft kontakt med har uppskattat att arbetet ska ta en vecka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.