3 850 läst · 36 svar
4k läst
36 svar
Relinat rör
Sida 1 av 3
Hur menar du?
För att ett tre meter lång relining ska kunna lossna och följa med avloppsvattnet till ett större rör och där ställa sig på tvären låter extremt orimligt.
Om det skulle hända så lär det värsta som kan hända att det blir stopp i avloppet.
Om relingen skulle gå sönder och den trasiga biten ställer sig på tvären i ett betongrör?
För att ett tre meter lång relining ska kunna lossna och följa med avloppsvattnet till ett större rör och där ställa sig på tvären låter extremt orimligt.
Om det skulle hända så lär det värsta som kan hända att det blir stopp i avloppet.
Om relingen skulle gå sönder och den trasiga biten ställer sig på tvären i ett betongrör?
Det blev stopp i avloppet till följd av detta enl. mig m.fl. men rörläggaren menar att det var stoppet som är orsaken till röret att lossnar. Det företag som gjorde högfryckspolning kom ju efter stoppet och kunde ej få bort stoppet eftersom ett av rlrläggarens rör lossnat och satt sig på tvären.
De företag inom VVS som jag varit i kontakt med menar att röret måste ha varit dåligt ihopsatt, men ingen vill skriva ett papper på detta. Jag tänker gå vidare till Tingsrätten med ärendet, men utan detta intyg är chanserna sämre att vinna målet. Jag har dock mycket bevisning i form av text och bild så det kanske går ändå. Rörläggaren skyller ifrån sig hela tiden på ett det ex. är högt vattentryck ell3r att någon slängt tamponger och hushållspapper i avloppet m.m.
De företag inom VVS som jag varit i kontakt med menar att röret måste ha varit dåligt ihopsatt, men ingen vill skriva ett papper på detta. Jag tänker gå vidare till Tingsrätten med ärendet, men utan detta intyg är chanserna sämre att vinna målet. Jag har dock mycket bevisning i form av text och bild så det kanske går ändå. Rörläggaren skyller ifrån sig hela tiden på ett det ex. är högt vattentryck ell3r att någon slängt tamponger och hushållspapper i avloppet m.m.
Det relinade röret hade lossnat djupt ner i marken och satt sig på tvären i ett betongrör.
Nu blir jag osäker om det verkligen var 3 meter långt. Det såg konstigt ut. Hur som helst, rörläggaren skriver att relina med rör- i - rör metoden var en chansning, ett test som jag godkänt, vilket jag ju aldrig skulle godkänt. Motparten ljuger om det mesta.
Nu blir jag osäker om det verkligen var 3 meter långt. Det såg konstigt ut. Hur som helst, rörläggaren skriver att relina med rör- i - rör metoden var en chansning, ett test som jag godkänt, vilket jag ju aldrig skulle godkänt. Motparten ljuger om det mesta.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
relina är alltid en chansning…T thomfg skrev:Det relinade röret hade lossnat djupt ner i marken och satt sig på tvären i ett betongrör.
Är det avloppsrör från en villa?
Vilken dimension har röret som relinades?
Vilken dimension har röret där reliningen fastnade ”på tvären”?
Hur gammalt är det gamla avloppsröret?
Rengjordes avloppsröret innan det relinades?
Vilka skador hade det gamla avloppsröret innan det relinades?
Vilken dimension har röret som relinades?
Vilken dimension har röret där reliningen fastnade ”på tvären”?
Hur gammalt är det gamla avloppsröret?
Rengjordes avloppsröret innan det relinades?
Vilka skador hade det gamla avloppsröret innan det relinades?
Om det är korrekt i utfört så har jag svårt att förstå hur det kan lossna. Men är det löst borde det inte vara några stora bekymmer att lösa beroende på dimensioner och åtkomlighet.
Svårt att bilda sig en uppfattning utan mer info kring hur och var, en enkel skiss skulle underlätta
Svårt att bilda sig en uppfattning utan mer info kring hur och var, en enkel skiss skulle underlätta
Avloppsrör från ett hus som går in i avloppsledningar hos min hyresgäst. Det är 2 huskroppar som sitter ihop. Plaströr dimension 110 mm och de gamla cementrören 200 cm tror jag. Det filmades varken före eller efter relining. 7 st. 3 meters långa rör fördes in i betongrören.Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Rören är 85 år gamla.T thomfg skrev:
Det är nått som inte stämmer.
Vi försöker oss på en gissning:
Det är 3meter långa vanliga PP 110mm oranga plaströr som stuckits in i 200mm cementrör (inte 200cm) och de har nu delat sig och stuckit iväg nedströms?
Det vet jag inte om det låter som en riktig relining. Jag har själv utfört sådan fattigmans relining här hemma men då har jag hyfsad koll på 110 röret i båda ändar och jag slog i 6 meters längder. Att stoppa i 7 kortbitar utan låsning eller kontroll nedströms låter inte seriöst.
Har jag gissat rätt?
Det är 3meter långa vanliga PP 110mm oranga plaströr som stuckits in i 200mm cementrör (inte 200cm) och de har nu delat sig och stuckit iväg nedströms?
Det vet jag inte om det låter som en riktig relining. Jag har själv utfört sådan fattigmans relining här hemma men då har jag hyfsad koll på 110 röret i båda ändar och jag slog i 6 meters längder. Att stoppa i 7 kortbitar utan låsning eller kontroll nedströms låter inte seriöst.
Har jag gissat rätt?
Vad menar du med korrekt utfört? Det är enl. mig och de reliningsretag jag talat med dåligt ihopsatt rör men ingen vill skriva detta på ett papper. Man skyddar varandra.Forlowt skrev:
Avloppstopppet är åtgärdat. Orsaken till avloppstopppet är enl mig att det plaströr som lossnade var dåligt ihopsatt. Jag vill inte betala 37.000 kr för något som inte är mitt fel, därför tänker jag gå vidare rättsligt med ärendet.P Peter_Ker skrev:
Det verkar inte vara seriöst gjort alls.B Bjober skrev:Det är nått som inte stämmer.
Har jag gissat rätt?
Vad menar du med utan låsning?B Bjober skrev:Det är nått som inte stämmer.
Har jag gissat rätt?