Byggahus.se

relax/träningsrum

1. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem
    Hej,

Detta blir min första fråga i detta enementa forum inför planerad tillbyggnad.

I tillbygget kommer jag bygga ett relax/träningsrum på 4,6*2,4 m. I det rummet kommer jag sätta in kombinerat ångdusch/bubbelbad typ denna http://www.dmimport.se/a19.htm.

Min fråga är då vad det ställs för krav på rummet och då speciellt golvet. Räknas det som våtutrymme. Eller räcker det med att jag lägger en matta som går upp en bit på väggarna med fall under kabinen samt målade väggar med sådan färg som är avtorkningsbar...
    Eller måste jag ha fall i hela rummet och tätskickt på väggarna?

i mitt gamla badrum så har de byggt på sådantvis att de har laggt dubbla spånskivor på golvet med remsor av masonit mellan golvskivorna ut med väggarna. Dvs en förhöjning vid väggen. Är det i dag godkännt om jag behöver fall?

Om det räcker med fall enbart under kabinen så hade jag enbart tänkt att hyvla någon cm på golvbjälkar för att sedan spänna ner golvskivan när jag skruvar dit den.

2. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: relax/träningsrum

Någon på forumet - minns inte vem - har svarat att kravet är att om det finns en golvbrunn så ska det räknas som våtutrymme, men jag vet inte.
    Jag har själv golvbrunn i köket men har bara guckat någon meter runt brunnen.
    Detta fall är ju lite speciellt så jag hade tagit kontakt med försäkringsbolaget för att höra vad de tycker.

3. L
    Medlem · 1 120 inlägg

Linnex

Medlem

Re: relax/träningsrum

Tack för rådet. Jag ringde Länsförsäkring och fick kortfattat följande info.

Golvet måste vara anpaasad för våtutrymma (matta,klinkers enligt de reglerna) Då jag inte kommer ha handfat eller dyligt i rummet räcker det med lokalt fall under kabinen. Eftersom kabinen är helkaplsad med väggar, tak och jag inte kommer släppa ut ångan i rummet (räknar med koppla den direkt till ventilationen) så behöver jag inte något tätskikt på väggarna.

M a o så blir det som jag hoppades !

Editerat:
    Jag kommer ändå att måla tätskikt på området kring karbinen då ånga kommer ut när man öppnar karbindörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.