Byggahus.se

Relä

1. S
    Medlem · salk · 55 inlägg

Sand1986berg

Medlem
    Hej, är nyfiken på hur detta relä fungerar,

Enligt gruppschema ligger manöverns som matas in på 14/3 ? När manöversäkringen slås på drar en kontaktor. Vad har relät för funktion ? Vad är plint 1/11 och 2a till för ? Eller vad är respektive plint för ?

2. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Om du ser till de lite modernare uttagsmärkningarna i ytterkant kommer en manöverspänning mellan a och b ge kontaktslutning mellan 11 och 14 mer är det inte där. Funktionen verkar vara som manöverrelä för kontaktorn tex beroende på olika spänning eller att man vill skilja kretsarna av någon anledning.

3. S

Sand1986berg

Medlem
    Så B är neutralledare och A fas? När spänning släpps på så drar relät och släpper på en spänning mellan 11 och 14 eller är jag ute och cyklar ?

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 609 inlägg

GK100

Medlem
    Ja sett till färg verkar neutral ligga på b och fas på a, oavsett så är det när du har spänning där som spolen skapar kraft magnetiskt som i sin tur ordnar att det blir kontakt 11-14 så kretsen där sluts.

Har du något fel eller problem med reläet?

5. S

Sand1986berg

Medlem
    Jag har ett fel men vet inte om det är relät.
    Men Nu när du förklarar så tror jag inte relät släpper ut någon spänning

6. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Reläet släpper inte ut någon spänning. Det sluter/ bryter bara strömkretsar som matas externt.

Man kan likna reläet/ kontaktorn vid elektriskt styrd strömbrytare.

Ett större relä brukar man kalla för en kontaktor.

7. S

Sand1986berg

Medlem
    Ja precis, formulerade mig fel, men det ligger en spänning på plint 14 som jag antar är NO och när spänning släpps på in på a så drar relät och släpper på spänningen från plint 14 till 11 då ?

8. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Kolla om reläet drar när det finns spänning mellan a och b.

Om reläet drar så ska det släppa genom ström mellan 11 och 14.

Gör det inte det så kan det vara sot på kontakterna. Det kan du se genom plasten. Lite sot kan göra stor skillnad på reläets funktion.
    Du kan oftast isåfall lossa plasten på reläet och polera kontaktparen med fin smärgelduk eller ett vanligt A4 tillfälligt tills du kan skaffa ett nytt relä.

9. U
    Medlem · Skåne · 2 369 inlägg

Uffe A

Medlem
    Ja 11-14 är NO men man brukar koppla så att 11 är ingång och 14 utgång.
    När manöverspänning släpps på (in på a) drar relät och sluter 13-14
    Har du något kretsschema på installationen?

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Behövs inte putsa eller något annat , det är ett standard 11 pin relä med 3 av varandra oberoende växlande kontakter där 11 och 14 , 31 och 34 , 21 och 24 är slutande , är det fel på 11/14 skifta till någon av de andra , sedan så såg jag att det finns en knapp på framsidan
    tryck på den , händer inget , kan det vara brända kontakter på 11 och 14
    Du behöver inte byte något bara koppla om till andra kontakter som är befintliga

11. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Ja så kan man ju oxå göra om man vill göra det lätt för sig:rofl:

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Läste lite mer i början av tråden , detta relä är en s.k. mellankoppling , styrning till det kan komma från en termostat , ett minirelä eller annan källa som ger en signal för något att starta ,
    vad det är som ska starta , går bara att se på el-schemat för apparaten som den sitter i

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.