Byggahus.se

Relä med 24v styrström för att tända 230v-lampa.

8k läst  40 svar

1. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det är högst tveksamt om en säkring tillför någon säkerhet. Möjligen kan en sådan skydda reläet om det blir kortslutning i lampan.

Att det blir spikar från vanliga relän i samband med brytning beror inte på överledning utan på att elektromagneten (spolen) fungerar ungefär som ett svänghjul, dvs den lagrar energi i form av ett magnetfält. När man bryter strömmen och magnetfältet börjar kollapsa genererar denna energi en kraftig spänningsspik med motsatt polaritet mot drivspänningen.

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Exakt så.
    Skulle det vara ett relä med reläspole (vilket ett solid state relä inte är) så säkrar man sig mot den spiken (som förstör matande elektronik) med en diod som helt enkelt kortsluter bort spänningsspiken - frihjular bort den, på svengelskt elektronikspråk. ;)

Du behöver alltså ingen sådan här "säkring" på vare sig det solid-state relä från ebay som till ett Eltako med universalspänningsingång.

Och den krets som lampan sitter på ska ju givetvis vara säkrad i centralen med 10A eller 6A säkring och det duger gott för att avsäkra reläets sekundärkrets.

Så båda dessa relän kan du ansluta direkt utan några extra säkringar eller skydd.

3. B
    Medlem Nivå 5
    Jag tycker också att det är totalt onödigt att säkra av reläet. Men trådskaparen frågade ju efter det och han får ju göra som han vill. Att säkra av på dc sidan skulle han kunna vilja göra ifall han är rädd att det ska bli kortis i reläet och skada portöppnaren. Det är dock inte omöjligt att det redan sitter säkring internt till lamputgången. Att säkra av ac sidan är inte direkt nödvändigt då reläet ska klara mer än de 10A som ac sidan förhoppningsvis är avsäkrat med i centralen. Detta förutsätter dock att TS använder rätt kabeldimension (1,5mm2) på ac sidan.

Tycker de är bra att folk tar upp problemet med backspänning från spolar, själv tror jag aldrig att det hade varit ett problem i detta fallet även om TS valt ett sådant relä. Ska man driva en kontaktor eller magnetventil så är det givetvis något man ska ta med i beräkningen, men med småreläer så får det vara en klen utgång för att den ska bli påverkad. Är man ändå orolig för detta så är det ett transientskydd eller en diod som behövs.

När jag tidigare skrev automation så menade jag Industriautomation. Men även om du tänker hemautomation och vill driva / ta emot signaler från 24v så bör det inte vara ett problem.

Solid state reläer är inte så förekommande inom industriautomation. Man använder i stort sett alltid reläer / kontaktorer med spolar i sig.

4. E
    Medlem Nivå 6
    Jag tror jag rekommenderar något helt annat nu, inget häftigt alls men med garanterat bra funktion!
    Rörelsevakt eller helst en armatur med inbyggd sensor.
    Brukar montera upp lysrörsarmaturer i garage med inbyggd rörelsestyrning med några slavarmaturer, funkar kalas!
    Då lyser det när du kommer in och släcks om inget rör sig, då kan porten stå öppen utan att ljuset är tänt.

Denna kan jag starkt rekommendera!

http://www.proton.se/sv-SE/Proton-L.../IP44/Naiad RS_1250-2_sv-se.aspx#.Uvi3c7Qz2NI

5. T
    Medlem Nivå 3
    Jag hade samma funderingar tidigare på relä osv till öppningsspänning. Men det slutade med att jag monterar en "avskärmad" rörelsevakt som slår på biltaket när man kör in bilen. På så sätt får man en rätt lätt och billig lösning som inte stör.

Oops! Såg fel på år. Gammal tråd ;-)

Redigerat 10 feb 2015 11:46
  6. T
    Medlem · Nivå 15
    Varför ett relä överhuvudtaget? Apparaten har tydligen en utgång på 24 V som tänder när ljuset ska tändas. På samma utgång kan TS ju ansluta ett antal 24 V LED eller en 24 V arbetsstrålkastare för lastbilsbruk som knappt drar något ström alls. Det borde räcka och så slipper man reläfrågan.

7. P
    Medlem · Nivå 13
    Varför göra det lätt för sig när man kan göra det svårt för sig?

Skämt åsido, det handlar lite om estetik också. Visst skulle jag kunna smälla upp en 24V-arbetsstrålkastare men jag försöker göra mitt garage till mer än bara ett praktiskt utrymme...jag vill att det ska vara snyggt också. Utöver det gillar jag utmaningar och tar sällan enklaste vägen om jag kan hitta en klurigare.

Ett bevis för det är ju att den här idén är ganska onödig i grund och botten eftersom jag ju kan tända garagets normala belysning. Nu har jag ett färdigt tidsrelä kopplat till portens rörelse och tyckte att det skulle vara kul att göra något mer av det. Projektet ligger på is så länge eftersom det är så mycket annat som har högre prioritet men varje gång jag kommer in via garageporten tänker jag på att det skulle vara trevligt med lite mer ljus.

8. P
    Medlem · Nivå 13
    Det gör inget, projektet är i högsta grad levande...om än bara i mitt huvud än så länge! (y)

9. T
    Medlem Nivå 3
    Bra! Ett välplanerad garage är ett bra garage!

10. G
    Medlem Nivå 1
    Nu har det gått ytterligare några år men även gamla trådar kan vara intressanta. Jag letade information om att göra precis detta och hittade då detta. Jag började med tanken att göra som diskuterades i tråden, dvs med relä.
    I och med att jag inte hittade något lämpligt relä för 32V så övergav jag det helt.
    I stället valde jag att montera 12V lysdiodlister så att förbrukningen skulle hållas låg.
    Trådskaparen hade fått rekommendationen att ta ström direkt från kretskortet, det var så jag gjorde.
    Jag lödde fast två kablar på undersidan av kretskortet och drog dessa till en spännningsregulator Velleman LM2596S som har möjlighet att reglera ner spånningen till 12V. Spänningsregulatorn säljs bla av Kjell & Co med artikelnummer 87049.
    Jag har inte monterat någon extra kylning, originallampan och LED-listerna lyser så kort tid att det inte är några problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Garage_LED.jpg

Skulle man vilja ta ut större effekter (eller om det viktiga är att tända 230V-lampor) kan man givetvis sätta ett relä som styrs av 12V och sedan styra större laster. I så fall kan man använda en enklare spänningsregulator som inte tål lika hög effekt.

11. H
    Medlem · Nivå 11
    Finns det ingen utgång på port motorn med 230v? Konstigt att det använt 24v

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: