Byggahus.se

Relä med 24v styrström för att tända 230v-lampa.

8k läst  40 svar

1. B
    Medlem Nivå 5
    Ja men nu är det ju en glödlampa som drivs till att börja med så man får väl förutsätta att det inte är en transistorutgång eller hur.

Det blir för övrigt inte en rejäl spänningspuls på ett litet relä, men om du ändå nojar så får väl det sättas ett transientskydd (diod) över reläets A1, A2

2. T
    Medlem Nivå 4
    Känner igen det problemet, har haft problem med det när vi hållit på med 48Volt anläggningar. När reläet släppte fick det elektroniken att hänga sig. Vi löste det genom att montera en släckdiod över spolen. Detta förutsätter att det är DC vi pratar om.

3. T
    Medlem · Nivå 9
    Är du säker på att det inte finns en extra utgång på motorenheten som kan driva en extra lampa? Jag har så på våran

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 13
    Många intressanta svar här! En del förstår jag inte riktigt men jag går på det supporten sa, att "det är bara att löda på kablar på lampsockeln och koppla in ett relä för 230v". Detta har jag i ett mail så skulle något gå sönder så får supporten stå för ev. reparationskostnader.

Det finns utgång för drivning av varningsljus/signal men denna utgång är bara aktiv när porten är i rörelse. Fördelen med att använda lampans krets är att den har en lagom lång efterlysningstid.

Nu har jag varit ute och kontrollmätt lampkretsen. Först måste jag be om ursäkt, det visade sig att lampan inte alls är 24v utan 32v! :surprised: Jag förstår inte riktigt vad jag fått 24v ifrån, det står tydligt i plasten bredvid lampsockeln att det är 32v, men troligen är det för att manualen beskriver ovan nämnda utgångar och de är 24v.

Hursomhelst, lampkretsen är i alla fall likström så då behöver vi inte blanda in AC i frågan.

5. dof
    Verktygstokig Nivå 8
    Ett alternativ annars kan ju vara att koppla in en led-arbetsbelysning? Det ska jag göra på mina portar när jag får lite tid över.

6. P
    Medlem · Nivå 13
    Tog en bild för tydlighets skull.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2557.jpg

Som synes är det en 32 V, 34 W BA15S glödlampa. Under plinten står det vilka andra in- och utgångar som går att koppla på. Ingen av dessa har dock lampans fördröjning vilket jag alltså är ute efter.

Det var intressant information! Min tanke är att dra igång hemautomatiseringsprojekt framöver och då vill jag integrera garageporten. Inte så mycket för öppning och stängning (då vi inte använder garaget för att köra in och ut bilen, det är entusiastbilen som förvaras i garaget) utan framförallt för att få bekräftelse på att porten verkligen är stängd resp. meddelande när porten öppnas av obehörig. Det finns en funktion för varningsljus när porten är öppen som ger 24V vilken jag hoppas är möjlig att integrera i automatiseringssystemet. Sen ska porten givetvis kunna manövreras på avstånd också för att t ex. kunna släppa in närmaste familjen, vänner eller hantverkare utan att behöva låna ut en nyckel.

7. E
    Medlem Nivå 6
    Jag hade valt att sätta ett frånslagsfördröjt relä på varningsutgången, då tänder det sig när porten öppnas och släcks efter inställd tid, då är allt redan klart utan att behöva löda å konstiga lösningar.
    Ett multirelä som har denna funktionen bör kosta ca 250:- +moms hos en elektriker.

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag håller med eyeball.
    Jag skulle valt det Eltako tidrelä jag länkade till tidigare och kopplat på styrutgången.
    (292:- inkl moms hos elbutik)

Sen får man själv välja tid för hur länge lampan ifråga ska få lysa.

Och detta relä har ju en universal styringång, så allt mellan 8 till 230V både AC och DC funkar, så det funkar garanterat för dig, och det är inte reläspole på ingången så det finns ingen risk för backspännings-spikar som pajar portöppnaren.

9. P
    Medlem · Nivå 13
    Ja, det hade ju varit klart enklaste lösningen. Fast det fungerar inte på varningsutgången, som jag har förstått det är den aktiv så länge porten är öppen vilket inte är så lyckat. Då skulle ljuset vara på hela tiden när porten står öppen under sommartid. Dessutom vill jag reservera den utgången för "portstatus" i framtida automation.

Ska se ifall jag kan hitta någon annan kontaktpunkt som ger impuls vid portmanövrering.

10. B
    Medlem Nivå 5
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det av mig tidigare föreslagna relät verkar inte fixa den korrekta funktionen.

Det gör däremot denna:
    http://www.elbutik.se/product.html/analogt-multifunktionstidrela-mfz12dx-uc?category_id=1828
    Om du väljer funktionsläget "IF".
    Kolla denna PDF, det aktuella relät samt "funktionsbeskrivningar"
    http://www.eltako.com/fileadmin/dow...o_E_mono_och_multifunktions_tidrelaeer_sw.pdf

Men priset halkar nu iväg till 420 spänn ... :(

Att använda samma utgång både till relä och automation är dock inga problem, iaf om relät inte har reläspole på ingången som kan generera spänningsspikar.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja det borde funka fint om man löder in sig på lamphållaren.
    Ett solid-state relä av denna sort ska mig veterligen inte kunna skicka skadliga spänningspikar bakåt, det har väl på samma sätt som Eltakos universalingång en halvledaringång, ej reläspole.
    (Annars vore ju spänningsintervallet på 3-32 volt svårt att nå.)

13. P
    Medlem · Nivå 13
    Det som Bios länkar till känns klart värt att prova om expertisen här tror att det kommer funka! Knappt 40 spänn inklusive frakt är ju ingen större förlust om det inte vill lira. (y)

Det känns dock som att man skulle vilja säkra upp det på något sätt...att det är CE-märkt behöver ju inte direkt betyda att det är CE-märkt om ni förstår vad jag menar...;)

Jag hade ingen koll alls på SSR men när jag läste beskrivningen i eBay-annonsen blev jag fascinerad! De har alltså inga rörliga delar (Solid State) och de två kretsarna är inte sammankopplade alls utan det är optisk signal som styr reläfunktionen! :eek: Känns som att det är omöjligt för relät att skicka spikar bakåt eftersom högvoltskretsen inte har elektrisk kontakt med lågvoltskretsen.

14. B
    Medlem Nivå 5
    Du kan ju köpa glassäkringshållare och säkra av både dc och ac sidan om du nu känner för det. Får plats i kopplingslådan det med.

15. P
    Medlem · Nivå 13
    Så gör jag nog, känns dumt att chansa utan säkringar.

Den typen av relä du länkade till måste ju vara en basvara för automation? Du skrev ju att 24V DC är vanligt där och eftersom man gärna vill styra 230V AC prylar via sin gateway så kanske ett litet lager av reläerna kan vara bra att ha. Med tanke på priset kanske jag borde köpa på mig några stycken istället för bara en.