Relä med 24v styrström för att tända 230v-lampa.

8k läst  40 svar

1. P
    Medlem · Nivå 12
    Hallå!

Till vår nya motorstyrda garageport finns den praktiska funktionen att en lampa lyser med fördröjning så fort porten manövrerats. Dock är denna lampa väldigt svag så den ger endast lite ledljus. Därför funderar jag på om det inte skulle vara möjligt att koppla in valfri 230v-armatur.

Porten är ett 24v-system och lampan är följaktligen också 24v så någon slags relä måste till. Jag har fått bekräftat av portmotorns tekniska support att det ska gå bra att löda på två kablar på lampans sockel för att skicka signal till ett relä. Det som återstår nu är att hitta ett relä som drar när det får 24v och kan sluta kretsen till 230v-armaturen. Jag har försökt hitta något på ELFA men deras hemsida är ju långt ifrån lättnavigerad och de enda reläer jag hittat kostar mer än 1000 kr vilket jag inte tycker att det är värt.

Någon som har tips om ett relä som funkar men som inte kostar skjortan?

2. D
    Medlem Nivå 6
    Kolla med exempelvis scania eller volvo lastvagnar. Alla lastbilar är 24 volt och de brukar bu dra till med tusentals extraljus så om du har tur kanske en 24v relä med 40A kan funka?! (Osäker på hur det går ihop med 230v men som styrström kan det ju funka iaf

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Nej, absolut inga fordonsreläer till detta, de är knappast godkända för 230V växelström. Alldeles för små brytavstånd och isoleringen är för max 60V skulle jag tro.

Här är riktiga grejor:

http://www.elbutik.se/product.html/arbetsstromrela-r12-100-24v-dc?category_id=1824

Och så en kapsling, finns ju iofs massor att välja på, men ett exempel iaf.

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=222495&category_id=1864

• Laddar…
  4. D
    Medlem Nivå 6
    Tack för rättning :) alltid kul att lära sig

5. P
    Medlem · Nivå 12
    Njäe, några fordonsgrejer hade jag inte tänkt mig...:rolleyes:

snaggletooth,

Det där var ju helt klart mer i min prisklass! (y) Dock förstår jag inte riktigt när det står "manuell styrning"...jag vill ju att portmotorns 24v-signal till lampan även ska styra relät, inte behöva göra det manuellt...:|

6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Manuell styrning innebär att reläet även kan påverkas rent mekaniskt med en liten inbyggd tryckknapp. Naturligtvis funkar det som vanligt också.

7. P
    Medlem · Nivå 12
    Jamendåså! Då vet jag precis vad jag ska skaffa för något! Givetvis kommer jag låta en elektriker koppla ihop grejerna.

Stort tack för hjälpen!

8. E
    Medlem Nivå 6
    Det man kan fråga sig är om det är 24VDC eller 24VAC.
    Om du ska kontakta en elfirma så kan jag garantera att dom har relän för ändamålet, det är inga ovanliga grejer.
    Jag använder diverse relän nästan dagligen av diverse varianter.

Be en elektriker mäta spänningen så det blir rätt relä.

9. P
    Medlem · Nivå 12
    Originallampan är en helt vanlig BA15s-lampa så jag är övertygad om att det är DC. Dock kan jag ju enkelt mäta upp det själv med multimetern för att vara på säkra sidan.

Problemet är bara att om köper jag av elektrikern så ska ju han ha sitt påslag så då lär det inte hamna i samma prisklass.

10. E
    Medlem Nivå 6
    Han ska förmodligen ha sitt påslag, men om det är en seriös så har han säkert ett ganska bra pris, vilket i många fall resulterar i att det blir billigare att handla av elektrikern...

Själv är jag inte så förtjust i att koppla in "leksaker" som folk handlar själv.
    Nu är inte allt skit, men många gånger.

11. B
    Medlem Nivå 5
  12. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Inte helt övertygad om att lampan drivs med DC, varför kosta på en likriktare när lampor lyser bra även på växelström.
    man kan gissa om det klickar till när lampan tänds så sitter det ett relä och då är det möjligt att det är AC. Är det halvledare som tänder lampan så kan det vara DC.

Inget av detta är säkert åt något håll. Mät om det ger utslag på AC eller DC området på mätinstrumentet.

Protte

• Laddar…
  13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det finns relän som klarar både AC som DC, läs t.ex. databladet noga på det relä som snaggletooth länkade till, det kanske framgår om det funkar till både och.

Eltako har ju annars en teknik med allströmsingång, 8-230V både AC och DC.
    Jag har det på min trappautomat som frånslagsfördröjer motorvärmaruttaget.

Detta tidrelä har sådan styringång.
    http://www.elbutik.se/product.html/...la-mfz12np-med-10-funktioner?category_id=1828
    Använder du detta relä kan du låta relät få lampan att lysa längre tid om det skulle vara intressant.
    Det är dessutom ett halvledarrelä såvitt jag förstått, dvs det brummar aldrig.

edit:
    Ja här är ett eltako arbetsströmsrelä med universal styrspänning:
    http://www.elbutik.se/product.html/...la-er12-universaler12-001-uc?category_id=1824

Redigerat 9 feb 2014 10:56
  14. anders07
    Medlem · Nivå 14
  15. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Det är inte säkert att lampdrivaren klarar ett relä.

När ett relä släpper blir det en rejäl negativ spänningspuls som i det här fallet kommer att ledas tillbaka in i dörröppnaren. Drivs 24V-spänningen av ett relä där inne händer inget farligt, men är det elektronik så kan denna ta stryk.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: