Har en rejäl frånluftsfläkt som skall styras både via hygrostat och timer med 0-10V styrning. När den går vill jag ha en styrning till FTX-aggregatet så det drar på mer tilluft.

Behöver ett relä som jag kan ställa in så det drar en potentialfri kontakt när det för tex 7 volt. Finns det?

Alternativt ett relä som jag kan ställa in så det drar en potentialfri kontakt när fläkten drar viss ström. Finns det?

Kanon, tack! Denna bör vara vad jag söker då, den har väl potentialfri kontakt? http://www.productselection.net/PDF/UK/DUB71CB.pdf

Orkar du titta på om min tänkta koppling fungerar? (Relät för FTX-styrningen inte med)

Tanken är att man skall kunna starta frånluftsfläkten med timern för att det skall vara bra drag redan innan hygrostaten slår till (Så det är igång när jag öppnar spabadslocket).

Har följande som jag har tänkt koppla enligt bilden:
Fläkt med 0-10V styrning som även har +- utgång och medföljande potentiometer
Hygrostat som kan ge tex 2V normalt och rex 8V när den drar
Timer med växlande relä

Styrningen i fläkten kommer ju få 10V-styrning parallellt från både hygrostat och timer. Blir det någon konflikt/kortis mellan 10v-styrningen?

Elektrisk kopplingsschema för frånluftsfläkt med 0-10V styrning, hygrostat och timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan att ha sett hur utgången från hygrostaten ser ut så skulle jag säga att det finns en risk med att koppla ihop signalen från resistorn med utsignalen från hygrostaten.

Du bör nog koppla styrningen till fläkten från den gemensamma kontakten på timern. Utgången från hygrostaten kopplas till NC-kontakten på timern, och resistorn till NO-kontakten.
Då kommer fläkten i normalfallet att styras från hygrostaten via NC-kontakten.
När timern aktiveras kommer signalen från hygrostaten att kopplas bort och resistorns signal kopplas fram via NO-kontakten.

• Gilla
magnil och 1 till
  • Laddar…
Smart! Varför kom jag inte på det själv :). Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.