Hej
Har flyttat in i nytt hus och många anordningar att upptäcka, en av dem denna som finns i köket. Vad mäter denna dosan? Det står ett vred på den skala 0 - 100. Förra ägaren visste inte heller vad den var till för.
Ska den vara på ”90” då?...
Har flyttat in i nytt hus och många anordningar att upptäcka, en av dem denna som finns i köket. Vad mäter denna dosan? Det står ett vred på den skala 0 - 100. Förra ägaren visste inte heller vad den var till för.
Ska den vara på ”90” då?...
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
det blir ju bara gissningar. % rel. är gissningsvis relativ luftfuktighet som sagt. Fuktmätaren du köpt mäter fukthakten i trä. Ett helt annat mått. För att veta var den är inkopplad om den är inkopplad måste du följa kablarna från den. Jag sluter mig till tron att den styr eller har styrt en avfuktare. I grunden eller någon annanstans.
Svårt och se var kablarna går då röret går rakt ner i golvet.A Avemo skrev:det blir ju bara gissningar. % rel. är gissningsvis relativ luftfuktighet som sagt. Fuktmätaren du köpt mäter fukthakten i trä. Ett helt annat mått. För att veta var den är inkopplad om den är inkopplad måste du följa kablarna från den. Jag sluter mig till tron att den styr eller har styrt en avfuktare. I grunden eller någon annanstans.
Men, med största sannolikhet så är det en fuktighetsreglerare och jag testar dra ner den till under 60%. Ska följa upp resultatet om några dagar.
Hur skall du kunna följa upp resultatet om du inte vet var avfuktaren sitter? Hur vet du ens att det fortfarande finns en fungerande avfuktare? Ett rimligt ställe att ha en avfuktare på är just i en krypgrund. Och där har du förhoppningsvis inga trägolv. 70% RH är vad man brukar rekommendera som gräns där. Vill du verifiera funktionen måste du skaffa en hygrometer och placera i grunden eller nu utrymmet är som avfuktas.
Jag spånar lite fritt nu. Rummet ligger alltså under marknivå och det finns inget utrymme under golvet? Det finns system där ett innergolv lyfts upp på en nivå över betongplattan så att det bildas en luftspalt där. Det ser ut som ett schakt intill dosan. Vart tar det vägen. Är det möjligen så att dosan styr en fläkt som ventilerar utrymmet under golvet?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det var nog inte menat som ett svar på vad du skall ställa vredet på utan utan Myckling refererar till Liftarens Guid Till Galaxen där en dator får frågan om livet universum och efter en låång tids tänkande kommer fram till talet 42.V Velifer skrev:
Man kan även tolka det som att
Förstår man inte svaret har man ställt frågan fel
Jo, sant, behöver bättre utrustning för ändamålet.A Avemo skrev:Hur skall du kunna följa upp resultatet om du inte vet var avfuktaren sitter? Hur vet du ens att det fortfarande finns en fungerande avfuktare? Ett rimligt ställe att ha en avfuktare på är just i en krypgrund. Och där har du förhoppningsvis inga trägolv. 70% RH är vad man brukar rekommendera som gräns där. Vill du verifiera funktionen måste du skaffa en hygrometer och placera i grunden eller nu utrymmet är som avfuktas.
Det klickade till när jag vred ner till 60, betyder att den är fortfarande ”vid liv”.
Uppföljningstestet blir med ”fötterna”, de har en bra indikator - att börja med.
Herr hatt skrev:
Det var nog inte menat som ett svar på vad du skall ställa vredet på utan utan Myckling refererar till Liftarens Guid Till Galaxen där en dator får frågan om livet universum och efter en låång tids tänkande kommer fram till talet 42.
Ok, jag förstår.
Därför kollade jag upp standardrekommendationen enl regelverket.
Man kan även tolka det som att
Förstår man inte svaret har man ställt frågan fel