Räntorna på bolån är låga men på grund av den negativa reporäntan tar bankerna ändå ut stora marginaler, något som i förlängningen kan innebära att det blir en bankskatt så som föreslås i en offentlig utredning.

Du kan läsa artikeln här: Rekordvinster på bolån ger medvind för bankskatt

Principiellt anser jag att bankerna fortfarande är skyldiga att betala tillbaka alla skattepengar som delades ut som bankstöd under bankkrisen, var det tidigt nittital? Tyvärr kommer väl en skatt att läggas på kunden i slutänden i alla fall...

• Gilla
Maria B och 1 till
  • Laddar…
Staten och kapitalet sitter i samma båt...

Vad ska man med banker till? Bättre att staten lånar ut pengarna utan dyra mellanhänder.

Ja satan i gatan vad jag inte är förvånad, och vilka kommer få betala när Magdalena "ladorna är tomma" Andersson trixar fram en ny skatt? jo vi kunder.

Tror hon är smyg kommunist den dära finansministern, hon kommer inte vara nöjd innan vi har uppnått 110% skatt. Ja så går det när alla ska ha mer av allt o gratis dessutom.

Lär ju landa hos kunderna, säkert med lite extra påslag när banken ändå passar på och har något bra att skylla på.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
engs
ToRy skrev:
Principiellt anser jag att bankerna fortfarande är skyldiga att betala tillbaka alla skattepengar som delades ut som bankstöd under bankkrisen, var det tidigt nittital? Tyvärr kommer väl en skatt att läggas på kunden i slutänden i alla fall...
Staten delade inte ut kontanter/rena bidrag till bankerna. Utan de gick in i nyemissioner och gav lån i utbyte mot panter (aktier / fastigheter).

Totalt gick staten plus på affärerna efter att ägarandelarna som togs över såldes.

Så det finns inget bankstöd att betala tillbaka.

G
Förstår inte riktigt hur man tänker när man tror sig kunna "klämma till" bankerna genom att göra det dyrare att anställa personal i Sverige.
Alla de stora bankerna har ju redan idag flyttat delar av sin IT-verksamhet till låglöneländer inom EU.
Jag jobbar själv på en av de stora bankerna där man för ett par år sedan flyttade 1/3 av jobben till Baltikum.
Redan nu pratar man om att minska personalen ytterligare i Sverige och växa i Baltikum.
Om det här förslaget går igenom kommer man troligtvis att flytta allt som går utomlands.
Vilka är det då som ska betala skatt och fylla Magdalenas lador.

Ska vi låtsas som att bankerna inte betalar bolagsskatt och moms?

Genom att det blir dyrare att ha personal för bankerna lär det väl drabba mindre orter som blir av med sitt bankkontor...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.