Byggahus.se

Rekordpriser på el i januari

1. M
    Medlem · Halland · 3 575 inlägg
    Är beredd att hålla med, även om jag såklart fattar att man inte bygger ett nytt k-verk på 2 månader. Men det var mycket valfläsk som inte verkar hållas. Högkostnadsskydd t.ex., flera kronor sänkt drivmedelpris osv.

Men vi får tänka på stackarna i Ukraina. Många har inte ens värme nu.

2. D
    Medlem · E · 27 632 inlägg
    Ja, det räknas efter hyra. Jag gissar att det skrivs upp med konsumenköpsindex vid nyår.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Halland · 3 575 inlägg
    Måste ju kännas kul för alla dom som får ta av sparpengar för att betala elräkningarna i vinter vara för att man äger sitt boende:(.

• Laddar…
  4. L
    Medlem · Norrbotten · 2 792 inlägg

Lutte

Medlem
    Det fattar nog alla, förutom majoriteten av alla röstberättigade.

Tänker onekligen på denna gällande valfläsk
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FB_IMG_1666279867971.jpg

• Laddar…
  5. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 903 inlägg

Appendix

Husägare
    Men så är det väl med att äga boendet?
    Man får ha det där kontotot för oförutsedda utgifter.

För övrigt. Är det bara jag som slagit ut mina huskostnader och sätter av en fast summa varje månad oavsett räkningarna? Redan i januari började jag lägga in 4.000 mer per månad. Så just nu är det 25.000 på det kontot som kommer användas kommande månader...

Men elen var ju inte oförutsett. Vi har ju vetat i 12 månader att elpriserna komemr vara jävliga pga att vi har obalans i nätet.

Däremot med hus komemr ju att en kylfrys kan gå. Har mman eget avlopp och brun är det fina kostnader. Säg en läcka på taket. En värmeanläggning som går sönder.

Hus har varit extremt billigt att bo i med låg ränta. Då borde man ha lagt in de pengarna i fastigheten. Eller sparat.

Tycker synd om de som hamnar på gatan. men lite eget ansvar gäller ju fortfarande om man köpt en fastighet.

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 15 647 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Förväntningar nu är att det blir mindre och mindre rysk gas närmsta åren. Och även om kriget slutar och det går att handla med Ryssland igen, är det osannolikt att vi gör oss lika beroende av rysk gas igen.
    Så då är det alternativ vi behöver, dvs fler LNG-terminaler, extra gasledningen från Norge, fler elledningar och ökad produktionskapacitet. Allt det där tar tid att bygga, och om vi skyndar oss, är förväntningen att det dröjer till 2026 innan energipriser kan gå ner igen.

7. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 874 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Vi har några reservkraftverk i landet också

• Laddar…
  8. K
    Medlem · 88 inlägg

Krca

Medlem
    Fick ca 25-30000 mer i elräkning förra vintern, som ensamstående 3 barnsfar så tar det på kontot. Sen bor jag på landet så är tvungen tanka diesel för att ta mej till jobbet och så har barnen fritidsaktiviteter den räkningen har säkert stigit ca 3000 i månaden. Sen har jag mat till mej och tre killar , en mat påse för en vecka har stigit ungefär 900kr så det blir ca så det har stigit ca 3500kr i månden. Mitt lån har stigit ca 1500kr i månaden . Sen ska allt stiga ännu lite mer . Och så ska jag räkna med ca 60000kr i elräkning. Det är alltså en stigning på ca 20000kr i månaden (lågt räknat utdraget för november, december, januari , februari och mars.) Se helheten, jag ska alltså punga ut ca 35000 i månaden för att leva som en kyrkråtta … Kan inte göra så mycket mer , som t ex hade jag sänkt min el förbrukning från 1427kw till 820kw i november detta år mot förra . Ändå är den på fleeeeera tusen mer än förra året …

• Laddar…
  9. S
    Elektroniktokig · Dalarna · 4 298 inlägg

SueCia

Elektroniktokig
    Fyfan.. :(
    Jag hade förbrukning på strax över det där, och min förbrukning för december ser katastrofal ut tyvärr... Det är helt galet vad det går åt ström nu...

Måttligt avundsjuk man är på alla som sitter i nybyggda hus som knappt ens förbrukar el.

10. namnbyte
    Husägare · Skåne · 114 inlägg

namnbyte

Husägare
    Vi gör också så, sparar varje månad för oförutsedda utgifter... Men det hjälper föga när vi köpte hus i september, lämnat hyresträsket för första gången, och verkligen inte hade en aning om hur mycket t.ex. el för drift av detta huset kostar.

Nu klarar vi det förvisso pga goda inkomster, men det är jäkligt sura pengar, vad jag egentligen vill ha sagt - det finns folk som kommer rejält i kläm i situationer som liknar vår. Eget ansvar javisst, självklart, men en oerfaren är fortfarande oerfaren i början. Sen är vi i detta hushållet förmodligen minoriteter här i forumet, som nyblivna husägare med avstamp i början av att allt rasar samman, förvisso.

• Laddar…
  11. K
    Husägare · 1 375 inlägg
    Blir intressant se vad hyrorna hamnar? Läste ju för ett tag sedan i nyheter att det pratas mer och mer om kallhyror dvs att värme ska inte längre ingå i hyran. Då är man nog inte så kaxig i sin hyreslägenhet heller...

12. S
    Elektroniktokig · Dalarna · 4 298 inlägg

SueCia

Elektroniktokig
    Hur ska det gå till renr praktiskt egentligen?

Eller gäller det bara nybyggen?

13. K
    Husägare · 1 375 inlägg
    Vad skulle hindra?

Har en bekant som förlorade kabeltv och internet förra året. Ingick förut i hyran, men från årsskiftet skulle alla göra individuella avtal och val. Nu betalar en ockerhyra och får betala för tv och internet separat som vi husägare. Fick dessutom en hyreshöjning i år, man kan ju tycka dem borde fått en sänkning av hyran när värden slipper betala för tv och internet avtal :thinking:

14. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 673 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det spelar ju ingen roll, värmekostnaderna får hyresgästerna betala ändå, bara ett år senare vid nästa hyreshöjning.

Individuell mätning och debitering för varje lägenhet är rätt väg att gå annars finns inga incitament för hyresgästen att spara energi.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Skåne · 1 964 inlägg
    Visar ju bara hur olämpligt det är att låta folk rösta på ett gäng charlataner som köper röster med bröd och skådespel...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.