Byggahus.se

Rekommendera en energimätare för 1-fas / enfas

1. V
    Medlem Nivå 9
    Behöver/vill installera en eller flera energimätare (1-modul) i elcentralen för enfas.

Någon som rekommendera något?

Budget: Under 400kr/st?

Önskemål utöver total kWh är momentförbrukning, minnsfunktion (vid strömbortfall) och fasskena kompatibel.

Redigerat 14 jan 14:12
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Tror & misstänker att du kan glömma att energimätare som är en modul breda går att ansluta till fasskena, dels så måste modulerna ha både inkommande fas & nolla samt utgående fas, alla lär även ha utgående nolla, alltså fyra anslutningar.

Att koppla till fasskena är nog extremt få som gör det eftersom man måste ha säkring innan eller efter energimätaren.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  4. V
    Medlem Nivå 9
    Jag missuppfattade lite ang. Fasskena.
    Jag tror jag rörde ihop det lite för mig. alla mina brytare sitter på en faskena och du har rätt med att man måste ha en säkring/brytare innan. Problemet är att säkringen som jag ska ha energimätare kopplat till sitter mitt i skenan... Vad gör man? Flyttar man brytare till ena änden och sen kapar av en del av fasskenan. Kopplingen fixar jag. ....

5. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Bilden i exemplet ovan är bra. Mätaren sitter för sig själv i hörnet. Dit behöver inte fasskenan gå. Bara dra en kabel från brytaren till mätaren och märk upp ordentligt i gruppförteckningen.
    Fasskenan går att kapa om det inte finns ngt utrymme där man kan sätta mätaren utan att kapa skenan. Det ska sitta beröringsskydd i änden.

Obs, jag är inte elektriker.

• Laddar…
  6. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Fasskenan sitter ju på inkommande sidan på säkringen, då är det smartast att dra tråd från utgången på säkringen till energimätarens ingång å från energimätarens utgång till förbrukaren.

• Laddar…
  7. V
    Medlem Nivå 9
    Jag måste nog ändå kapa faskskenan pga. energimätarensstorlek.
    På rad två används in 29 och 30 brytaren, men fasskenan går in i dem.

Dock... På rad 1, där brytare 3 och 4 befinner sig. Vad gör man? Ta bort brytarna, flyttar allt åt vänster, kapar fasskenan, i med berörningsskydd och installerar mätarna... är det rent regelmässigt rätt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-1-15_9-1-53.png

Nu undrar ni varför jag ska ha 4-5 stycken energimätare. Jag är nyfiken på att mäta pumpen förbrukning, samt alla golvvärme.

8. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Om det är så att du kan avvara lika många dvärgbrytare som du har elmätare skullenjag starkt föreslå att du "flyttar ihop" de du ska ha kvar (flytta brytarna eller bara trådarna, obs se till att du har kolla på vilka laster du sätter på vilka faser), så att du får 4-5 tomma platser längst ner i slutet. Där kapar du skenan, på med beröringsskyddet, och monterar dina 4-5 elmätare snyggt och prydligt tillsammans.

• Laddar…
  9. V
    Medlem Nivå 9
    Det är lastfördelningen jag inte riktigt vet vad hur man räknar ut eller ska räkna. Eftersom vad jag har förstått med fasskenan är att den naturligt delar ut lasterna utan att behöva tänka på det... men jag har missat något.

Men fint förslag =). Snyggt och prydligt.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Fasskenan fördelar 3-fasen så att var tredje säkring har samma fas. Flyttar du om bland säkringarna. Dvs tar bort några oanvända mitt på skenan så kan de som du vill ha kvar få nya faser eftersom de byter plats utefter fasskenan.

11. E
    Medlem · Nivå 22
    Köp en ny kapsling som du sätter vid sidan om och har dina mätare i.

• Laddar…
  12. V
    Medlem Nivå 9
    Absolut, är det dock en nackdel att flytta brytarna att det blir nya faser? Förutom att det ev. en fas kan få en last för mycket. Annars får jag se till dem hamnar på "samma fas" när dem flyttas.

BTW... ny kapsling går inte... har ingen plats runtomkring. Har en vägg till höger precis och satt upp elfa hela vägen ner och till vänster.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-1-15_10-55-49.png

13. E
    Medlem · Nivå 22
    Under, över?

14. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Det kostar att ligga på topp, offra lite av ELFA grejorna, vad är viktigare än att veta.

Protte

• Laddar…
  15. V
    Medlem Nivå 9
    Över går inte, har väl 5 cm ish upp, sen kommer en tilluftskanal låda halvvägs till elcentralen (vi har FTX i hemmed på utanpå sittande kanaler). Utan den kanalen jag kunnat sätta en ny kapsling... =(

Under.... jag tänker "inte" offra min fina förvaringstavla! Här har man prylar och smått och gott som det bara skriker om... och det behövs =)

BTW, allt är upp satt sen 1 år tillbaka.