F
H heimlaga skrev:
16 ampere trefas 400 volt. Det fungerar både med min Unitor och till grannens Kemppi EKA 200
Det börjar bli få som är så omoderna att de inte har trefasanslutning till allmänna elnätet på 400 volt. Jag trodde faktiskt att det inte längre gick att få tvåfasanslutningar på 127 volt men tydligen har du det ännu?
Har man inte elanslutning eller en bra generator får man nöja sig med att välla i kolässjan på gammalt vis.


Original likriktardioderna till min Unitor är faktiskt litet svåra och dyra att få tag på eftersom de numera endast specialtillverkas för amerikanska flygvapnet men det var inga svårigheter att ersätta dem med moderna billiga standarddioder som vi köpte på nätet och anpassade till den gamla diodbryggan.
Övriga delar finns att köpa som standarddelar. Lindningarna är remsor av kopparplåt med mellanlägg av isoleringspapper och båda de materialen finns att köpa. Strömbrytaren har exakt samma monteringsmått och egenskaper som en modern motsvarighet som går att beställa från Tyskland. Kondensatorer och övriga elektronikkomponenter är standarddelar. Kedjan som ställer in strömstyrkan går att ersätta med gamla sortens litet bredare cykelked som går att köpa hos välförsedda cykelhandlare. Kablar och jordklämma och svetshandtag är standarddelar som finns på hyllan i varje svetsaffär som säljer till industrin. Gummilisten som håller fast skalan för strömstyrkan är den samma som finns kring rutorna på många traktorhytter och går att köpa var som helst. Själva skalan är av plexiglas och man kan sätta dit markeringar med sprittusch eller rista in dem. Skruvarna som ställer in strömstyrkan och muttrarna de löper i går att tillverka om man har metallsvarv.

På Kemppi EKA 200 är det original potentiometern som kan vara svår att hitta men det finns potentiometrar som säljs billigt som standardkomponenter och som bör gå att anpassa utan större problem. Likriktardioderna och den övriga elektroniken är standardkomponenter som finns i varje någorlunda välförsedd elektronikaffär. Kablar och handtag och jordklämma är standarddelar.

Jag förstår inte vad du svamlar om?
Tack Jag tycker du på ett utmärk sätt bevisar varför man skall hålla sig borta från gamla utrangerade grejer. Bara så du vet, en trefas svets på 300A väger idag ungefär 15kg och då är det väl tilltaget. Och verkningsgraden är på en annan planet. Dina dinosurier växlar man effektmässigt med 1-fas på 200A och runt 10kg.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Tack Jag tycker du på ett utmärk sätt bevisar varför man skall hålla sig borta från gamla utrangerade grejer. Bara så du vet, en trefas svets på 300A väger idag ungefär 15kg och då är det väl tilltaget. Och verkningsgraden är på en annan planet. Dina dinosurier växlar man effektmässigt med 1-fas på 200A och runt 10kg.
Jag känner mycket väl till viktskillnaden. Varje gång jag flyttar min Unitor känner jag av den.
Unitorn väger kring 150 kilo
Grannens Kemppi Eka 200 som jag skaffade åt honom väger kring 60 kilo. Den svetsar något sämre än Unitorn även om båda är bra.

Fast det är få husbehovssvetsare som vill lägga ut 800 euro eller 8000 kronor på en ny sticksvets av god kvalitet som ger bra ström och är lätt att svetsa med. Kemppi Evo 180 torde vara en av de billigaste nya stickvetsarna som duger till någonting och den brukar kosta kring 800 euro. Den är också ökänt svår att reparera. Tyvärr går den på enfas vilket ofta är ett problem på landet. Det snedbelastar nätet någonting oerhört när man svetsar på en fas. Ofta blir det spänningsfall i den belastade fasen och många moderna invertrar tål inte det.

Det leder till att folk köper dåliga svetsar som aldrig fungerar som de skall och så börjar de inbilla sig att seriös svetsning är någon sorts magisk kunskap förbehållen proffs och att en hemmapulare skall vara nöjd med att svetsa måsskit som inte håller någonting.

Vill man få ett fullgott resultat med en rimlig kompetensnivå utan att lägga ut pengarna för en ny proffssvets då köper man det du kallar för dinosaurie och svetsar med den.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Jag känner mycket väl till viktskillnaden. Varje gång jag flyttar min Unitor känner jag av den.
Unitorn väger kring 150 kilo
Grannens Kemppi Eka 200 som jag skaffade åt honom väger kring 60 kilo. Den svetsar något sämre än Unitorn även om båda är bra.

Fast det är få husbehovssvetsare som vill lägga ut 800 euro eller 8000 kronor på en ny sticksvets av god kvalitet som ger bra ström och är lätt att svetsa med. Kemppi Evo 180 torde vara en av de billigaste nya stickvetsarna som duger till någonting och den brukar kosta kring 800 euro. Den är också ökänt svår att reparera. Tyvärr går den på enfas vilket ofta är ett problem på landet. Det snedbelastar nätet någonting oerhört när man svetsar på en fas. Ofta blir det spänningsfall i den belastade fasen och många moderna invertrar tål inte det.

Det leder till att folk köper dåliga svetsar som aldrig fungerar som de skall och så börjar de inbilla sig att seriös svetsning är någon sorts magisk kunskap förbehållen proffs och att en hemmapulare skall vara nöjd med att svetsa måsskit som inte håller någonting.

Vill man få ett fullgott resultat med en rimlig kompetensnivå utan att lägga ut pengarna för en ny proffssvets då köper man det du kallar för dinosaurie och svetsar med den.
Njaa, en 1-fas med PFC tål absolut spänningsfall så jag tycker inte det är nåt större problem alls ner mot åtminstone lagstadgade 207V. Men jag vet att många fungerar utmärkt vid 195V med, däremot så sticker ju strömmen samtidigt uppåt. Men ni kanske har väldigt mycket sämre nät i Finland än i Sverige?

Man hittar Esab Rogue ES181iP Pro för ca 5000kr på Webshoppar, den har PFC och matchar utan problem Kemppi minarc. Du hittar Rogue ES151iP strax under 4000kr, den har inte PFC. Båda har puls som kan vara kul, speciellt om man har ambitioner att få till nåt hjälpligt i tunnare material eller om man har problem vid tex vertikal svetsning.

Tex Kemppi minarc eller Esab Caddy 151 eller 201 som båda två är mycket bra lättviktssvetsar som funnits på marknaden i typ 20 år med inverterteknik har jag hittat begagnade vid enstaka tillfällen från 2500kr ungefär men det är inte ofta.

Jag har en Amerikansk extremt kompetent pinnsvets stående på 350 eller 400A på 50-55kg eller nåt sånt. Jag kan väl bara säga att med tanke på att jag har en 250A trefas på 14kg och innan den hade en högst tveksam 1-fas på 145A så är 55kg monstret förpassat långt in i garaget. Och jag är rätt övertygad att det är så privatist/sällansvetsaren resonerar, mobilitet (vikt och storlek) är prioriterat. Sen om det väger 8kg eller 20kg spelar kanske mindre roll men det skall inte väga 50kg.
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
PFC är nästan nödvändigt om en, som TS, har ambitioner att krypa runt i trädgården och svetsa på lång skarvsladd.

Den största svets jag har väger ett par hundra kilo, en vacker Esab roterande omformare. Den står i en bod och jag tittar på den ibland och tänker att jag borde putsa upp den.. någon gång. Ett av dess gjutjärnshjul väger mer än min lilla Caddy Arc 151i 😅
 
Jag kom också på för ett tag sedan att lära sig svetsa vore kul. Hade egentligen inget att svetsa men köpte en av Biltemas billigaste pin svets.
Svårt att svets tunt material men ex armeringsjärn börjar nu gå bättre.
Jag tänker att pinnens kvalité är viktig men svetsen i sig bara ger en ström/svetsbåge.

Man blir ju nyfiken på (för er som kan ) vad en dyr svets gör för skillnad?
Att mina svetsar blir ojämna blobbar som ändå sitter ihop tänkte jag mest var en kunskapsfråga
 
F
J Jonas786 skrev:
Jag kom också på för ett tag sedan att lära sig svetsa vore kul. Hade egentligen inget att svetsa men köpte en av Biltemas billigaste pin svets.
Svårt att svets tunt material men ex armeringsjärn börjar nu gå bättre.
Jag tänker att pinnens kvalité är viktig men svetsen i sig bara ger en ström/svetsbåge.

Man blir ju nyfiken på (för er som kan ) vad en dyr svets gör för skillnad?
Att mina svetsar blir ojämna blobbar som ändå sitter ihop tänkte jag mest var en kunskapsfråga
Svetsegenskapsmässigt skiljer det mycket.Till att börja med är det sämre med kräm för att få en pålitlig start på de billigaste maskinerna. Sen är det själva regleringen som skiljer, det mesta, eller åtminstone en hel del ligger i start och avslut. Det är en korslutningsprocess som skall processontrolleras och snörpa av en droppe smält stål så den landar acceptabelt i ett bad med smält stål. Man skall kunna reglera rinnande stål vertikalt eller tom upp och ner utan att det ”ramlar ner”, det skiljer på maskin och maskin.. Billiga maskiner är ofta byggda med lägre specade komponenter som tål mindre värme, har sämre kylning, ofta dåligt med massa i kylkroppar som ger höga temperaturer, sämre skydd mot damm och vatten. Har sett me än en lågprissvets med live kylkropp på primärsidan med kanske 800V 3-4mm från en live kylkropp på sekundärsidan, fullständigt livsfarligt.
 
J Jonas786 skrev:
Jag kom också på för ett tag sedan att lära sig svetsa vore kul. Hade egentligen inget att svetsa men köpte en av Biltemas billigaste pin svets.
Svårt att svets tunt material men ex armeringsjärn börjar nu gå bättre.
Jag tänker att pinnens kvalité är viktig men svetsen i sig bara ger en ström/svetsbåge.

Man blir ju nyfiken på (för er som kan ) vad en dyr svets gör för skillnad?
Att mina svetsar blir ojämna blobbar som ändå sitter ihop tänkte jag mest var en kunskapsfråga
Det handlar dels om hur jämn ström svetsen ger, och dels hur den håller uppe spänningen när man tänder, och hur länge man kan svetsa i gången utan att svetsen överhettas och brinner upp, och tyvärr handlar det också om kvaliteten på isoleringar och liknande i svetsen. Man kan i viss mån kompensera för dålig svetsström med att använda lättsvetsade pinnar men då väljer man ofta också att få svagt och dåligt gods i svetsfogen.

Ju slätare likström man har och ju jämnare spänning destu jämnare brinner ljusbågen.

Till exempel vanliga Esab OK48 eller Esab P48 stickor som används till de flesta normala svetsarbetena i vanligt blötjärn är nästan omöjliga att tända och hålla brinnande med dålig svetsström. Medan de är ganska lättsvetsade om strömmen är någorlunda bra.
 
F
H heimlaga skrev:
Det handlar dels om hur jämn ström svetsen ger, och dels hur den håller uppe spänningen när man tänder, och hur länge man kan svetsa i gången utan att svetsen överhettas och brinner upp, och tyvärr handlar det också om kvaliteten på isoleringar och liknande i svetsen. Man kan i viss mån kompensera för dålig svetsström med att använda lättsvetsade pinnar men då väljer man ofta också att få svagt och dåligt gods i svetsfogen.

Ju slätare likström man har och ju jämnare spänning destu jämnare brinner ljusbågen.

Till exempel vanliga Esab OK48 eller Esab P48 stickor som används till de flesta normala svetsarbetena i vanligt blötjärn är nästan omöjliga att tända och hålla brinnande med dålig svetsström. Medan de är ganska lättsvetsade om strömmen är någorlunda bra.
P48 är inte ESAB, det är ITW (Elga). Och tjuriga som fan att tända, absolut men hålla brinnande gör man med vilken inverterskit som helst idag.
 
F fsn skrev:
P48 är inte ESAB, det är ITW (Elga). Och tjuriga som fan att tända, absolut men hålla brinnande gör man med vilken inverterskit som helst idag.
Skrivfel. Elga P48 skulle det stå. Tänder hyfsat med min gamla Unitor och brinner bra.
 
F
H heimlaga skrev:
Skrivfel. Elga P48 skulle det stå. Tänder hyfsat med min gamla Unitor och brinner bra.
Tänder bättre och brinner bättre med min 15kg trefas…..
 
F fsn skrev:
Tänder bättre och brinner bättre med min 15kg trefas…..
Ja en modern proffssvets är alla gånger bättre. Om man har råd.....
 
Oj, här har det hänt grejjer! Som vanligt kom ett annat projekt i vägen :) Men tusen tack alla för era åsikter och förslag!
En pinnsvets lutar det helt klart åt... de äldre jag sett kräver oftast 3-fas och sånt uttag har jag inte...
Den behöver inte vara jätteportabel så jag ska fortsätta hålla utkik efter andra äldre eller om jag hittar en bra modern. Den på tradera såg intressant ut men den lär nog gå upp för mycket i pris, men vi får se.
 
Kan du ordna ett trefasuttag? Ett sådant kommer ju ändå förr eller senare att behöver i huset och du har förmodligen trefasanslutning.
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
Håller med om trefasuttag. Bara att installera.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.