Byggahus.se

Rekommendation på rörelsevakt 2015

1. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Har Julas lykta med rörelsevakt som fungerar utmärkt.
    Monterad på ca 2 meters höjd har den en mycket hög känslighet, tänder på uppemot 30 meters avstånd, tänder även av passerande bilar. Kanske väl känslig, men ok.

Så, köpte 4 st till för de fungerade ju så bra, monterade på 3-4 meters höjd och samtliga fungerar pissigt. Tänder på små enskilda "öar", dock även ganska nära (under) armaturen. Väldigt svårtänd, måste ganska nära typ max 3 meter och flaxa som en kråka. Har klättrat lite i stege för att komma i samma höjd men svårt att säga om det hjälper.

Någon med erfarenhet av denna lykta, vad som är normalt? Kan varna för byggkvalitén. Samtliga 4 nyligen inköpta hade lykthuset snett monterat mot fästet.

Monterade även denna rörelsevakt till ett par strålkastare.
    Fungerade lika pissigt den... 180 graders täckning 12 meter bort stämmer inte...och den kräver lite övertalning (flaxande) för att sent omsider tända.

Någon med erfarenhet av Steinels rörelsevakt. Är den fungerande och rapp? Man ska inte vid normal promenadtakt kunna hinna passera förbi vakten innan den bestämmer sig för att tända...

2. J
    Medlem · Nivå 6
    Angående rörelsevakten så har jag en som ser likadan ut men jag vet inte var den är köpt så kan vara annat innehåll. Det gäller att vrida in den till rätt vinkel, detta är superkänsligt. Jag vill minnas att jag låste den så att jag inte blev beroende av de stora hack som den justeras i. Om något så är den lite överkänslig. Grannens katt tänder ljuset lite då och då...

Sen kanske man inte ska begära att den ska klara 12 m i 180 grader när det står max 8 m i bruksanvisningen?

Det ska oavsett bli intressant att höra om en "riktig" rörelsevakt presterar bättre på lite längre avstånd...

3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    3-12 meter eller där i närheten stod på förpackningen..
    Jag ser dessutom på bilden nu att jag monterat fanskapet upp o ned (rattarna på ovansidan!) :mad:

4. J
    Medlem · Nivå 6
    Ah förlåt. Jag tittade på bruksanvisningen som man kan ladda ner. Inte kan man väl begära att de ska vara lika? :O

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nä uppenbarligen inte... Att man aldrig lär sig att hålla sig borta från billiga noname-produkter.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 12
    Man provar engång med noname, blir lite sur och irriterad. retar upp sig åker och köper nytt av kända märken, det är min tidigare erfarenhet.

Hittade en på elektroskandia, har dock ej provat denna modell, var inte superdyr iaf.
    Listpriset är en sak sedan bör man få lite rabatt...

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    rörelsevakt.png

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 4