Hej alla!

Jag har fått källargolvet isolerat i min 40-tals villa utav en firma.

Isodrän skivor (200 mm)
armerad betongplatta (100 mm)

Ingen vattning utav betongplattan gjordes vilket resulterat i små krympsprickor på några ställen.

Min fråga är om jag ska reklamera detta till firman eller ska jag acceptera sprickorna?

Om ja. Vilken typ av lagning eller åtgärd ska jag påtala?

Tack på förhand!

Man brukar inte vattna inomhus. Det är mest när sol o vind ligger på som det torkar för fort. Skall du belägga betonggolvet med något golv?

Aha, ok. Brukar man inte täcka över betongen under den första torktiden?

Min tanke var att lägga klinkergolv, men eftersom den nya betongplattan är flyttande så har jag tänkt om och istället bestämt mig för att lägga heltäckningsmatta.

Så jag har tänkt att endast behandla betongen med något dambindande eller möjligtvis också något som är ytförstärkande. Därefter lägga matta.

Små krympsprickor är svåra att inte få. Skulle du haft terazzogolv (slipad betong) hade man kanske vattnat lite för att försöka att inte få krympsprickor men jag ser det inte som något problem i ditt fall.

Ok, tack för svaren. Då låter jag sprickorna vara.

Du råkar inte ha något tips på bra dambindare/ytförstärkare som samtidigt låter betongen andas ordentligt i och med att det är i en källare?

Vattenglas/Natriumsilikat
Vattna hela ytan så den blir fuktig. Häll utspätt vattenglas (1 del vattenglas och 5 delar vatten). Viktigt att blandningen går ner i ytan så att ingen vattenglas ligger kvar på ytan och torkar, eftersom det blir klibbigt och svårt att få bort om det inte tränger ner ordentligt i porerna.

Kan vara lite svårt att få tag på, men kolla med olika färgbutiker. Kostar ca 100 Kr för en liter.

Liturin är ett bra medel som jag har använt på mitt garagegolv är både dammbindande, ytförstärkande och låter betongen andas.

Tack för era förslag. Jag har nu bestämt mig för att använda Lithurin.

Heltäckningsmatta i källaren?
Det skulle jag aldrig valt oavsett hur torrt det är!

Nä, jag vet att det inte är optimalt. Men eftersom väggarnas socklar går 100mm ut från väggen innan betongplattan börjar så blir det svårt att lägga klinker pga skarven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.