Hej
Vi köpte en marmorskiva från Ikea, var hos IKEAs varuhus i Jönköping då de vill att man beställer direkt från dem. Min man arbetar mycket med ritningar och själv har jag jobbat med kök vilket gjorde att vi hade mycket kunskap. Säljaren som hjälpte oss var stressad, vi tittade endast på en bänkskiva och även väggskiva en ljus, hon skrev Marmorskiva på papperet. Säljaren jobbade endast helg och blev sjuk vilket gjorde att det tog tre veckor innan vi fick offerten och ritningen. Tyvärr var det två måttfel som säljaren gjort på både höger och vänster sida om spisen vilket var väldigt förvånande då två säljare hade skrivit under ritningen. Vi såg även att det nu stod mörkgrå marmorskiva men jag trodde att det var den vi tittat på då den hade mörka stänk och vi hade bara tittat på en skiva och aldrig diskuterat någon annan. När godset kom så var det mörkgrå bänkskiva, vid första telefonsamtalet med reklamationsavdelningen så menade kvinnan att de hade gjort fel och undrade om vi ville ha 30% av beloppet eller nya bänkskivor. Vi ville ha nya. Efter några dagar återkom hon med att de inte tar reklamationen då säljavdelningen i Jönköping vägrar, säljaren kommer inte ihåg någonting. Jag skickade detta till ARN som menar att då vi skrivit på papprena så finns det inget att göra. Finns det någon som har erfarenhet av IKEAS avtal? Där står tydligt " Säljare och kund har tillsammans kontrollerat" vilket vi gjorde men säljaren hade säkert glömt vilken färg då hon bara skrev "marmorfärgad" på första dokumentet och efter tre veckor har hon själv ändrat till mörkgrå utan att fråga oss. Hur kan avtalet gälla när det står Säljare och kund har tillsammans kontrollerat? Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare, detta har blivit en principsak då jag anser att IKEA har gjort fel och vägrar stå för sitt fel. Andra skall inte behöva råka ut för samma sak. Vi kan alla göra fel men man måste stå för sina fel. Vi försökte få möte med säljarna i Jönköping vilket inte gick, ringde till Jönköping flera gånger vägrades koppla vidare och reklamationsavdelningen ville inte ge oss namn på ansvariga i Jönköping. Plötsligt blev Ikea som ett fort och vägrade prata, kvinnan på reklamationsavdelningen var tillmötesgående och fantastisk på alla sätt men hade ingen befogenhet alls då det är varuhuset som bestämmer i reklamationen och de får man inte prata med.
 
  • Gilla
Winden
  • Laddar…
K Kristin 1 skrev:
Hej
Vi köpte en marmorskiva från Ikea, var hos IKEAs varuhus i Jönköping då de vill att man beställer direkt från dem. Min man arbetar mycket med ritningar och själv har jag jobbat med kök vilket gjorde att vi hade mycket kunskap. Säljaren som hjälpte oss var stressad, vi tittade endast på en bänkskiva och även väggskiva en ljus, hon skrev Marmorskiva på papperet. Säljaren jobbade endast helg och blev sjuk vilket gjorde att det tog tre veckor innan vi fick offerten och ritningen. Tyvärr var det två måttfel som säljaren gjort på både höger och vänster sida om spisen vilket var väldigt förvånande då två säljare hade skrivit under ritningen. Vi såg även att det nu stod mörkgrå marmorskiva men jag trodde att det var den vi tittat på då den hade mörka stänk och vi hade bara tittat på en skiva och aldrig diskuterat någon annan. När godset kom så var det mörkgrå bänkskiva, vid första telefonsamtalet med reklamationsavdelningen så menade kvinnan att de hade gjort fel och undrade om vi ville ha 30% av beloppet eller nya bänkskivor. Vi ville ha nya. Efter några dagar återkom hon med att de inte tar reklamationen då säljavdelningen i Jönköping vägrar, säljaren kommer inte ihåg någonting. Jag skickade detta till ARN som menar att då vi skrivit på papprena så finns det inget att göra. Finns det någon som har erfarenhet av IKEAS avtal? Där står tydligt " Säljare och kund har tillsammans kontrollerat" vilket vi gjorde men säljaren hade säkert glömt vilken färg då hon bara skrev "marmorfärgad" på första dokumentet och efter tre veckor har hon själv ändrat till mörkgrå utan att fråga oss. Hur kan avtalet gälla när det står Säljare och kund har tillsammans kontrollerat? Tacksam om någon kan hjälpa mig vidare, detta har blivit en principsak då jag anser att IKEA har gjort fel och vägrar stå för sitt fel. Andra skall inte behöva råka ut för samma sak. Vi kan alla göra fel men man måste stå för sina fel. Vi försökte få möte med säljarna i Jönköping vilket inte gick, ringde till Jönköping flera gånger vägrades koppla vidare och reklamationsavdelningen ville inte ge oss namn på ansvariga i Jönköping. Plötsligt blev Ikea som ett fort och vägrade prata, kvinnan på reklamationsavdelningen var tillmötesgående och fantastisk på alla sätt men hade ingen befogenhet alls då det är varuhuset som bestämmer i reklamationen och de får man inte prata med.
Ring Älmhult
 
  • Gilla
Kajalena
  • Laddar…
Tack för svar. Reklamationsavdelningen sitter väl i Älmhult. Det är de som handhar det, har försökt att nå chefer via linkedin och växel men då man inte vet vem som är ansvarig så får man inga namn. De är verkligen som ett fort.
 
Ytterligare en anledning att inte handla av dom, köper man av en mindre firma så har man en säljare som personligen sköter allt och står för ev problem.
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Hej. Håller helt med dig, man tar en enorm risk att handla av dem. Nu köpte vi luckorna hos en köksfirma men resten hos dem. När man ser hur många fel som säljaren gjorde så blir man ju mörkrädd.
 
Menar du att ni påtalade två fel på offerten som kom (efter tre veckor), och de ändrade dem?
 
A
Kontrollerade du inte pappret du själv skrev under?

Hur kan säljaren ändra på ett papper som skrivits under tillsammans med kund.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Kontrollerade du inte pappret du själv skrev under?

Hur kan säljaren ändra på ett papper som skrivits under tillsammans med kund.
Hon skrev ju bara marmor skiva och ingen färg när vi var där. Har sedan själv lagt till mörkgrå utan att fråga oss. Reklamationsavd har pratat med henne och hon kommer inte ihåg oss eller bänkskivan
 
  • Gilla
FeiDa
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du att ni påtalade två fel på offerten som kom (efter tre veckor), och de ändrade dem?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du att ni påtalade två fel på offerten som kom (efter tre veckor), och de ändrade dem?
Säljaren jobbade tydligen bara helg, och blev sjuk, vilket gjorde att det tog tre veckor. Hon hade gjort två måttfel vilket vi såg och sade till. Ytterligare en person hade skrivit på offerten från Ikea och helt klart inte tittat på den alls.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Menar du att ni påtalade två fel på offerten som kom (efter tre veckor), och de ändrade dem?
 
K Kristin 1 skrev:
Säljaren jobbade tydligen bara helg, och blev sjuk, vilket gjorde att det tog tre veckor. Hon hade gjort två måttfel vilket vi såg och sade till. Ytterligare en person hade skrivit på offerten från Ikea och helt klart inte tittat på den alls.
Ok, så ni ändrade saker i det skrivna dokumentet? Som sedan gick iväg till leverantören?

Du behöver inte försvara dig för mig, jag försöker bara förstå hur det gick till, så jag kan ge vettig input.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Men, du fick väl en kopia på avtalet ni skrev under?

På detta står det ju då inte mörkgrå..
 
Ni får en offert där ni reagerar på att färgen men bestämmer er för att inte ringa och fråga? Om de har gjort enligt utskickad offert får ni stå er kast.

Tycker inte Ikea har agerat fel här.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ok, så ni ändrade saker i det skrivna dokumentet? Som sedan gick iväg till leverantören?

Du behöver inte försvara dig för mig, jag försöker bara förstå hur det gick till, så jag kan ge vettig input.
Önskar hjälp hur man går vidare. När vi var där fyllde säljaren i ett dokument handskrivet och skrev endast marmor skiva, har dokumentet vilket även reklamations avd fått ta del av. På offerten där det fanns två ritfel stod det sedan mörkgrå bänkskiva. Då vi endast tittat och diskuterat en ljus bänk och väggskiva (hängde i deras utställning) så reagerade inte vi. Visste tyvärr inte att det fanns mörka bänkskivor.
 
Violina Violina skrev:
Men, du fick väl en kopia på avtalet ni skrev under?

På detta står det ju då inte mörkgrå..
När vi var där stod det bara marmorskiva på dokumentet, säljaren skrev det för hand. På offerten som hon skickade efter tre veckor stod det sen mörkgrå. Hon har antagligen glömt villjen färg det var då det gått tre veckor och sen skrivit till mörkgrå.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Ni får en offert där ni reagerar på att färgen men bestämmer er för att inte ringa och fråga? Om de har gjort enligt utskickad offert får ni stå er kast.

Tycker inte Ikea har agerat fel här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.