Byggahus.se

Reklamation vattenpump, företaget kräver betalt

1. D
    Medlem · Skåne · 167 inlägg

Diablito

Medlem
    Hej,
    Vi borrade en ny brunn för dricksvatten i maj förra året, pumpen installerades i december och elarbetet genomfördes i slutet av januari i år (på firmans inrådan använde vi egen elektriker). Anledningen till nya brunnen var att vår gamla hybridbrunn inte hade tillräckligt tillflöde (delas med grannen). Nya brunnen ska mata den gamla när nivån blir för låg så den gamla blir som ett mellanlager.

I april började vi få problem med att motorskyddet löste ut då och då. Jag felanmälde detta till brunnsfirman som ville att vi tog ut elektriker för mätning av vart felet är. Det visade sig att motorskyddet var väldigt lågt ställt från fabrik så han ställde upp det till strax under max på 2,3 A. Därefter funkade pumpen utan problem. I augusti började skyddet lösa ut igen och till slut gick det inte att återställa längre. Felanmälde igen och samma visa om att elektriker måste mäta vad som är fel. Mätningen visar ”Ohm mätning över lindningarna säger att det är avbrott på någon lindning över L2-L3. 26ohm över L1-L2.
    Måste bytas och det är därför motorskyddet löser för att den försöker starta på bara 2 faser.”

Brunnsfirman kommer ut ett par dagar senare och tar upp pumpen. Det visar sig att skyddet på pumpmotorn är borta, kabeln direkt ovanför pumpen är avskalad/skadad och det är en massa repor på pumpen i radiell led. Se foton nedan. Både jag och teknikern anser att pumpen måste ha roterat i hålet och skadan uppkommit av det. Efter samtal med en annan på firman så säger han att det kan hända om pumpen råkat hamna i ett hålrum i berget. Pumpmotorn och kabeln byts samt höjs upp en meter i hålet för att undvika eventuellt hålrum.

Pumpen har fungerat sedan dess. Nu äntligen till min fråga
    Fick i veckan en faktura på 11.000 innan rot för reparationen. På fakturan står det ”Motorbyte pga kabel avskavd. Ej materialgaranti pga yttre påverkan”

Jag ringde dem idag men min kontakt är på semester och ingen annan vill ta diskussionen då de inte är insatta i ärendet (förståeligt).

Vad tycker ni? Jag hävdar att skadan beror på att de placerat pumpen fel i borrhålet och då är ansvaret deras.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    26D9C604-FFE1-4BED-8326-EC597CDFAFF3.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    6070C3C5-B067-4F24-B0F7-6EA3BC47EA4F.jpeg

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 032 inlägg

hempularen

Moderator
    Men vem har placerat den där? Brunnsfirman eller elektrikern ni anlitade?

3. D

Diablito

Medlem
    Brunnsfirman, elektrikern drog enbart i trådarna i markrören samt kopplade allt

4. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 642 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Tja, att hävda "yttre åverkan" låter väl udda när det är en pump i ett hål i marken?

5. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 157 inlägg

-MH-

Medlem
    Pumptillverkaren har säkert hävdat "yttre åverkan", viket jag tror de har rätt i.

Det är a) installatören som gjort fel, eller b) sånt som händer. Du får snacka med installatören om det har gjort ett fullgott jobb, kanske snacka med andra installatörer också.

6. V
    Medlem · 532 inlägg

Vector

Medlem
    Ibland är det fantastiskt va firmor hittar på för att slippa ta ansvar för produkter å tjänster. Hur ska du kunna krypa ner för att titta att allt står rätt till.. skulle vara roligt å höra hur brunnsborrarna säger om vad å hur anläggningsägaren skulle ha gjort för att förhindra detta.

7. D

Diablito

Medlem
    Precis, är det någon som någonsin tagit upp sin pump om det inte är problem med den?

Något annat jag stör mig på är när firmor, och det är inte bara denna, sätter 10 dagars betaltid och skriver att alla invändningar ska ske inom 8 dagar när man får fakturan 7 dagar efter fakturadatum. Hade vi varit borta ett par dagar hade vi missat båda. Det med 8 dagar spelar iofs ingen roll, jag invänder hur och när jag vill, men det är irriterande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.