10 247 läst · 37 svar
10k läst
37 svar
Reklamation och krav för fel i badrum, hjälp
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Om du hade läst från början med frågan som frågeställaren frågade
så hade du förstått repeterar det.
DEX skrev:
DEX skrev:Det är inte advokatens skulder
utan bolaget som gjorde renoveringen, för att förtyliga!
Det dock vara bra att titta på brevet från advokaten så det inte
är "fejkat", utan verkligen kommer från en advokatbyrå.
Det du kallar privatdeckare är kundskaps sökande
för att få veta vad och vilka man har att göra med.
Tämligen lätta uppgifter att ta reda på, som kan visa sig
vara värdefulla.
Eller tycker du att det privatdeckarfasoner också
när man går in på hitta.se för hitta ett telefonnummer.![]()
![]()
Redigerat:

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
HEM2121 skrev:Om du hade läst från början med frågan som frågeställaren frågade
DEX skrev:Det spelar väl ingen roll i sakfrågan om brevet kommer från en advokatbyrå. Det kan ju likaväl vara en jurist som agerar på egen hand. Sen kan man ju undra varför någon skullle "fejka" en advokatbyrå, till vilken nytta?DEX skrev:Det är inte advokatens skulder
utan bolaget som gjorde renoveringen, för att förtyliga!
Det dock vara bra att titta på brevet från advokaten så det inte
är "fejkat", utan verkligen kommer från en advokatbyrå.
Det du kallar privatdeckare är kundskaps sökande
för att få veta vad och vilka man har att göra med.
Tämligen lätta uppgifter att ta reda på, som kan visa sig
vara värdefulla.
Eller tycker du att det privatdeckarfasoner också
när man går in på hitta.se för hitta ett telefonnummer.![]()
![]()
Eh, vad har hitta.se och söka telefonnummer med saken att göra?
Vad jag menar, vilket borde ha framgått, är att trådskaparen ska ta hjälp av en jurist istället för att leka privatdeckare. En jurist vet precis hur man ska agera i en sån här fråga så varför leka deckare.
Hej Thomas59 och HEM2121 och tack för all hjälp. Jag ska självklart ringa en advokat imorgon, blev bara skraj, upprörd, nyfiken och upprörd igen i den ordningen efter fredagens brevöppnande.
"Man har som köpare ett tungt ansvar att undersöka, så jag håller med tidigare inlägg att det kan vara svårt för köparen att få ut något via dig.
Är det synligt med blotta ögat med mindre undersökning?
Eller måste man riva upp upp golvet för att se felet?"
Brunnen är för nära väggen (tydligen), och lyfter man på brunnslocket så ser man även att manschett saknas (har jag förstått det som) och att gjutjärnsbrunnen är kvar. De har inte rivit upp golvet enligt brevet.
"Man har som köpare ett tungt ansvar att undersöka, så jag håller med tidigare inlägg att det kan vara svårt för köparen att få ut något via dig.
Är det synligt med blotta ögat med mindre undersökning?
Eller måste man riva upp upp golvet för att se felet?"
Brunnen är för nära väggen (tydligen), och lyfter man på brunnslocket så ser man även att manschett saknas (har jag förstått det som) och att gjutjärnsbrunnen är kvar. De har inte rivit upp golvet enligt brevet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Kommenterar inte Thomas inlägg, tjafs hjälper inte trådskaparen.
I morgon, ta ett samtal med en mäklare och försäkringsbolaget först, det kostar ju inget, vad de säger om undersökningsplikten i din köpares fall.
Prata med hanverkaren det kanske löser sig den vägen.
Advokater är ju inte gratis precis men det är möjligt att du måste koppla in en advokat också, du karnske har någon rätthjälp på din försäkring? Det kan du ju ta upp om du pratar med försäkringsbolaget.
Och glöm inte att bestrida fakturan skriftligen direkt, det ger dig också en tidfrist.
I morgon, ta ett samtal med en mäklare och försäkringsbolaget först, det kostar ju inget, vad de säger om undersökningsplikten i din köpares fall.
Advokater är ju inte gratis precis men det är möjligt att du måste koppla in en advokat också, du karnske har någon rätthjälp på din försäkring? Det kan du ju ta upp om du pratar med försäkringsbolaget.
Och glöm inte att bestrida fakturan skriftligen direkt, det ger dig också en tidfrist.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Varför ska man prata med mäklare, försäkringsbolag (annat än om rättskydd) och hantverkare om det är så att man inte kan ställas till ansvar.HEM2121 skrev:Kommenterar inte Thomas inlägg, tjafs hjälper inte trådskaparen.
Normalt reder man ut ansvarsfrågan först. Inget ansvar=inget åtgärd från säljarens sida.
Ingen panik med bestridandet heller. Det kan du iofs fixa själv men om advokaten gör det lär det i alla fall inte bli någon diskussion om huruvda du bestridit kravet.
Vad kan motparten då göra. Ja betalar du inte och kanske inte heller bestrider (men det bör ju göras) kan motparten väl skicka kravet till inkasso. Då får du ett krav från inkassofirman som du bestrider. Då lägger inkassofirman ner ärendet och motparten tvingas stämma dig.
Som du beskriver saken har du inte någon större anledning att oroa dig för en stämning.
Ta du det lugnt, prata med en advokat och beskriv läget så talar dom om hur frågan ska drivas vidare.
Det är normalt sett mycket svårt att få igenom krav av denna typ. Köparen har i tillägg åsidosatt din rätt att undersöka felet och skulle du anses ansvarig så har du rätt att åtgärda saken om du vill. Du kanske hittar en hantverkare som gör det för halva pengen - om du nu mot förmodans skulle bli ersättningsskyldig.
Kravet kan du tills vidare helt bortse från eftersom det inte har rättslig grund (jmf din rätt att åtgärda). Det är mest troligt ett skrämskott. Så gör man ibland om man har ett svagt case i förhoppningen att motparten ska få stora skälvan och betala.
Att köparen inte kontaktat dig först tyder nog på att han valt skrämseltaktiken, kanske för att han vet att han har ett svagt case.
Redigerat:
Hej.
Vi är i samma situation...visar sig vi har en fuktskada,..och vi har ingen filterduk...badrummet gjordes i slutet på 2003...
ingen försäkring utgår...
Filteduken borta o plattläggaren bedyrar har lagt en?????????????
tips...fel???????
Vi är i samma situation...visar sig vi har en fuktskada,..och vi har ingen filterduk...badrummet gjordes i slutet på 2003...
ingen försäkring utgår...
Filteduken borta o plattläggaren bedyrar har lagt en?????????????
tips...fel???????
DEX skrev:Hej, första gången jag skriver här och ska försöka fatta mig kort och koncist.
Hoppas någon kan komma med förslag eller idéer för att lätta min huvudbry.
Idag kom ett brev med ett krav från en advokatbyrå där de kräver mig på 99.000 för att totalrenovera badrummet i min gamla lägenhet. Enligt brevet ska pengarna in på deras konto senast den 9 oktober, (rätt kort tid att vaska fram så mycket pengar eller?). Jag har en massa frågor kring detta, framförallt med vad ska jag börja.
Enligt brevet (inkl. bilagor) är badrummet felaktigt renoverat (2005/12) med följd att hela badrummet nu måste totalrenoveras och mögelsaneras. Vi anlitade en firma (med f-skattesedel) för jobbet och betalade 30.000 (har kvittot kvar) vilket vi berättade för köparen vid köpetillfället 2007/10. * Borde inte firman som renoverade badrummet stå för kostnaden? * Hur kan ett badrum på 2kvm kosta 99.000 att riva, renovera och mögelsanera golvet i? * Jag förstår att advokatbyråns brev är till för att skrämmas men får det gå till på det viset?
Tacksam för alla svar! (gärna snabba)
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Det måste vara upp till firman att bevisa det.
Hur som helst har ni fuktskada och då borde det ändå vara firman som skall stå för reparationen. är de medlemmar i bkr eller gvk?
Du kan kolla själv på dessa länkar www.bkr.se, www.gvk.se
Hur som helst har ni fuktskada och då borde det ändå vara firman som skall stå för reparationen. är de medlemmar i bkr eller gvk?
Du kan kolla själv på dessa länkar www.bkr.se, www.gvk.se
I såna här frågor är det väl oftast vettigast att först och främst kontakta försäkringsbolagen? Om inte annat så är det ofta deras försäkring som löser ut om ansvar utdöms vilket de brukar vara mindre intresserade av. Dessutom har de ett visst juridiskt kunnande och troligen också en hel del erfarenhet av sådant här och kan snabbt ge vägledning på hur man ska gå vidare.
Men jag vet inte, det kanske bara är jag som gått på alla reklamtexter för försäkringsbolagen, har aldrig varit i kontakt med något själv egentligen.
Men jag vet inte, det kanske bara är jag som gått på alla reklamtexter för försäkringsbolagen, har aldrig varit i kontakt med något själv egentligen.
Liknande trådar
-
Kan jag använda laddboxen för att driva maskine som kräver 3-fas?
Laddboxar & Elbilar -
Styrelsen kräver tillstånd för att byta blandare i köket
Juridik -
Reklamation vattenpump, företaget kräver betalt
Juridik -
Kräva reparation istället för pengarna tillbaka vid reklamation
Juridik -
Nätbutik kräver faktura från elektriker för att ta emot reklamation av vara.
Juridik