Byggahus.se

Reklamation och krav för fel i badrum, hjälp

1. D
    Medlem · Skåne · 14 inlägg

DEX

Medlem
    Hej, första gången jag skriver här och ska försöka fatta mig kort och koncist.

Hoppas någon kan komma med förslag eller idéer för att lätta min huvudbry.
    Idag kom ett brev med ett krav från en advokatbyrå där de kräver mig på 99.000 för att totalrenovera badrummet i min gamla lägenhet. Enligt brevet ska pengarna in på deras konto senast den 9 oktober, (rätt kort tid att vaska fram så mycket pengar eller?). Jag har en massa frågor kring detta, framförallt med vad ska jag börja.

Enligt brevet (inkl. bilagor) är badrummet felaktigt renoverat (2005/12) med följd att hela badrummet nu måste totalrenoveras och mögelsaneras. Vi anlitade en firma (med f-skattesedel) för jobbet och betalade 30.000 (har kvittot kvar) vilket vi berättade för köparen vid köpetillfället 2007/10. * Borde inte firman som renoverade badrummet stå för kostnaden? * Hur kan ett badrum på 2kvm kosta 99.000 att riva, renovera och mögelsanera golvet i? * Jag förstår att advokatbyråns brev är till för att skrämmas men får det gå till på det viset?

Tacksam för alla svar! (gärna snabba)

2. R
    Medlem · 232 inlägg

Ring

Medlem
    Är det en lägenhet så finns det väl inga dolda fel etc. dvs det finns inga dolda fel. Man kan jämföra köp av läenhet medköp av bil, dvs om eländet packar ihop på väg hem från säljaren så står man där med allt elände (för bilar gäller detta i och för sig inte om man köper från handlare, men detta är inget bilforum...).
    Börja med att bestrida hela beloppet skriftligen. Skicka ett brev i vilket det står att beloppet bestrides på grund av att grund för kravet saknas. (skriv över huvud taget så lite som möjligt). Skicka brevet rekommenderat med mottagningsbevis samt behåll en kopia. Notera datum som brevet skickades på kopian.
    Detta kommer eventuellt att leda till motdrag från advokatbyrån (klienten), men har du tur slutar historien med detta. Kom ihåg att all dokumentation skall sparas. Muntlig kommunikation bör enligt mig spelas in på kassetbandspelare (ej digital pga PUL...) samt namn på alla inblandade i samtalet, datum och tidpunkt för samtalet antecknas.
    Om motkrav kommer kan det vara på sin plats att ta in någon lämplig jurist. Kom ihåg att lova ut så lite som möjligt och svara så oprecist på deras frågor som möjligt. Detta tillförsäkrar dig om att du inte försvårar framtida förhandligar.

3. N
    Medlem · Skåne · 732 inlägg

niblom

Medlem
    Till att börja med så skall alltid säjaren ha en chans att åtgärda felet. Dvs de kan inte bara ta in en firma och sedan skicka fakturan till dig.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en akvokat med en gång. Men börja med att besrida fakturan. Skriv bara bestrides, inget annat. Detta gör du för att vinna tid.

Kolla vad du har för rättskydd på din hemförsäkring och fråga dem hur du skall agera.

Jag skulle även kontakta firman som gjorde jobbet. Står det något mer om VAD det var för fel?

/N

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator
    Å detta den första kontakt du har fått i ärendet, eller har köparen haft någon direkt kontakt med dig om "felet"?

Begreppet dolda fel finns som sagt inte vid lägenhetsaffärer, med det finns paragrafer i köplagen som påminner om jordabalken regler om dolda fel.

Formuleringen är något i stil med att om varan inte är i det skick som köparen har rätt att frvänta sig, så kan säljaren bli ersättningsskyldig. Köparen måste underrsäka varan noga före köpet för att kontrollera vilket skick han har rätt att förvänta sig. Ungefär så.

Det som ev. talar för köparen här är att om badrummet var åtgärdat 2 år före köpet så kan han förvänta sig att det är OK.

Till att börja med så borde det utredas vad som är fel, vaför har detta hänt? Var felet sådant att köparen omöjligen kunde anna att det var fel redan vid köpet?

Sedan borde man givetvis försöka få firman att fixa detta som garanti (om det är ett fel i utförandet), det vore det bästa för alla parter.

5. M
    Medlem · Dalarna · 2 592 inlägg

mr_bygg

Medlem
    Håller med tidigare inlägg. Bestrid kravet och se till att skaffa er kunskap via en jurist eller annan kunnig om det överhuvudtaget finns en grund för kravet. Gå inte in i några diskussioner med en advokatbyrå utan att ni skaffat er kunskaper om vad som gäller i ert fall. Är det så att ni eventuellt skulle vara ansvariga så är det rätt viktigt att snabbt få reda på vilka krav ni kan ställa på firman som gjort om badrummet tidigare.

6. tio_Pepe
    Medlem · 1 242 inlägg
    99.000 låter som en konstruerad siffra. Har nog mindre att göra med verkliga kostnader och mer med någon juridisk gräns av något slag.

7. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    i princip, prata inte under några omständigheter med några utom din eventuellt kommande egna advokat, med andra ord säg inte ett knyst till motpraten och en motpart har du just nu.!
    Bestrid givetvis skriftligt såsom sagts och ta det sen lugnt.
    Det är liksom inte speciellt stor risk att det här nånsin går längre än så här och skulle det göra så, så ta det lugnt, din försäkring och det att du har papper på utfört arbete bör räcka rätt långt.
    Sen förstår jag dig för man får hicka av såna brev, lite därför de skickar ut dem men du kan trösta dig med att det är tiotusen gånger värre att få sådant under en brinnande skilsmässa som liknar ett tredje världskrig.
    Är liksom därför jag är lite luttrad idag och kan ta sånt rätt lugnt.
    Det är mycket snack och mycket lite handling bakom de första dragen, kommer det längre så berätta vad de för fram.

/Kent

8. Thomas59
    Medlem · Stockholms län · 2 980 inlägg

Thomas59

Medlem
    Inte kul då sådana krav dimper ner men ta det bara lugnt.

Rådet att kontakta en advokat och kommunicera via denna bör du ta fasta på. Låt advokaten bestrida kravet.

Som tidigare sagts så finns inte begreppet dolt fel vid försäljning av lös egendom, som det gäller hör. Köplagen innehåller dock bestämmelser som till viss del liknar de som gäller vid fastighetsköp.

-Felen ska bla inte ha gått att upptäcka vid den undersökning som köparen bör ha genomfört vid köpet.
    -Felen ska inte vara av sådan art att de var förväntade
    -De skall vara ursprungliga dvs de ska ha funnits vi överlåtelsen
    -Ansvaret gäller i två år

Sen måste ni ges tillfälle att undersöka felet OCH åtgärda det själva innan köparen kan ställa krav.

Har köparen gjort något med badrummet som gör att skadan inte kan undersökas eller försvårat att fastställa vad felet består i eller själv påbörjat åtgärder kan det vara så att ert ansvar bortfaller. Rätten att avhjälpa/åtgärda själv finns alltid.

Om fel som gör er ansvariga kan konstateras bör frågan om ansvar för firman som utförde renoveringen utredas. Dom har normalt ett 10-årigt garantiansvar.

PS Liksom vid dolda feltvister är det vid fel i bostadsrätt väldigt ovanligt att köpare får igenom sina krav. DS

Redigerat 26 sep 2009 09:01
  9. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 317 inlägg

HEM2121

Medlem
    Detta är ett utmärkt råd från Ring (hela Rings inlägg är bra)

Skicka ett brev i vilket det står att beloppet bestrides på grund av att grund för kravet saknas. (skriv över huvud taget så lite som möjligt). Skicka brevet rekommenderat med mottagningsbevis samt behåll en kopia. Notera datum som brevet skickades på kopian.

Ovanstående måste du göra OMGÅENDE!

Kontakta sedan ett advokat.
    Advokater (många) brukar inte vara så snabba, därför bör du skicka in ett rekommendat brev själv först. Lämna inte heller ifrån dig några orginalkvitton.

10. D

DEX

Medlem

Tack, kompletterande info

Hej alla och tack för alla era snabba svar.
    Ni ställer en del frågor bland alla era bra tips, och jag ska försöka svara på dem så gott jag kan.

* Detta är den första kontakt jag har dvs jag har inte kontaktats tidigare av köparen, utan istället dimper ett kravbrev med bifogad offert från en firma som kan åta sig uppdraget för 99.000, (därifrån de fått summan).
    * I beskrivningen står att problemen finns i samband med golvet: att tätskikt vid brunnen saknas, att "manschett"? saknas, att maxvärde ges i fuktindikeringsmätningen.
    * Thomas, du skriver bla "-Felen ska bla inte ha gått att upptäcka vid den undersökning som köparen bör ha genomfört vid köpet." och det kan så vara, men jag har svårt att förstå hur hela badrumskonstruktionen kan haverera så på 1.5 år. Men det är väl upp till experterna att bedömma och inte jag.

Hela situationen är olustig både för mig och köparen och jag har viss förståelse för köparens situation men jagg känner att jag anlitade en firma vitt just för att slippa sådana här problem i framtiden. Ansvaret borde rimligtvis falla på just firman, och min förhoppning är att köparens försäkringsbolag går på firman och lämnar mig utanför.

Återigen tack för alla tips!

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator
    Om det saknas manschett så går det (normalt) att se om man lyfter på gallret till brunnen. Intressant är också hur de kan veta detta ifdag. Har de upptäckt detta utan att riva något så gicke det ju att se redan vid köpet.

Om det verkligen stämmer att detta är felgjort så har du anlitat en riktig klåparfirma.

Redigerat 26 sep 2009 13:04
  12. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 317 inlägg

HEM2121

Medlem
    Du har viss förståelse för köparen!?
    Men varför kontaktade han inte dig först utan gick till en advokat direkt!
    Det har jag ingen förståelse för.

Hur som helst oavsett om du får lösning på problemet på annat sätt, skicka in ditt bestridande!

Vill du inte bekosta rekommenderat brev, så skriver du brevet och skickar det till advokaten och ser till att du får ett skriftligt meddelande om att advokaten har mottagit brevet daterat 2009....
    En kopia behåller du förstås.

13. Thomas59

Thomas59

Medlem
    Nej dolda fel i betydelsen dolda fel som avses i en fastighet finns ej. Däremot är köplagen tillämplig och den ger köparen visst skydd, likande den vid dolda fel, i två år.

Ska du bestrida, vilket du bör göra, så skriver du bara att kravet bestrides. Du bör, eller ska inte ange några skäl. Det kan du återkomma till sedan, via din advokat.

Att skicka ett rekommenderat brev innebär inte något bevis för vad brevet innehåller så det i sig har inget bevisvärde. Det kan ju vara vad som helst i brevet. Låt advokaten sköta även detta.

Du bör inte vänta med att ta in en advokat och du ska INTE lova så lite som möjligt och svara oprecist. Du ska inte lova något eller svara något. Låt advokaten sköta detta.

Agentmetoder med bandspelare och dylikt låter ju kul men det behövs inte heller. All kontakt sker via din advokat och dom vet hur processen dokumenteras.

14. Thomas59

Thomas59

Medlem
    Vad jag menar är att fel som köparen kunde ha upptäckt vid en undersökning i samband med köpet inte kan innebära grund för ersättningsanspråk. Skulle köparen ha lyft på brunnslocket borde troligen avsaknade av manschetten ha varit synlig. Att köparen inte undersökt just detta, eller inte förstått att manschett saknas, gör inte felet "dolt".

En manschett försvinner ju inte med tiden så saknas den så saknades den även vid överlåtelsen.

Du har rätt att besiktiga INNAN köparen vidtar åtgärder som kan påverka din möjlighet att besiktiga OCH du har rätt att själv ordna så att felet åtgärdas OM du kan anses ansvarig, vilket inte är självklart. Bara på den grunden är kravet felaktigt.

Att fuktmätning ger maxindikering säger inte så mycket om man bara mätt vid brunnen. Det är normalt att det är fuktigt under kakelplattorna. Fuktmätningen måste göras I GOLVET och det kan knappast vara ok att göra det innan du fått möjlighet att besiktiga skadan då sådan funktmätning troligen innebär att golvet måste rivas upp. Har detta redan gjorts har köparen begått ett fel redan där.

Firman har ett 10-årigt ansvar.

15. D

DEX

Medlem
    Hej igen

Mitt minne sviker mig tydligen, men när jag för femtielfte gången kollat på kvittot jag fick så renoverades badrummet 2003/12 och inte 2005/12 som jag skrivit tidigare, men det spelar ingen roll i sammanhanget tror jag.

Tydligen är det som du säger hempularen att det varit en klåparfirma, tyvärr. Just det jag var rädd för som jag anlitade en firma men...

Hem2121, jag har frågat mig själv detsamma, varför inte kontakta mig först, var faktiskt rätt schysst och lämnade lite garderober o annat smått och gott i samband med flytten, gratis, men det är visst bortglömt.

Thomas du skriver, "Vad jag menar är att fel som köparen kunde ha upptäckt vid en undersökning i samband med köpet inte kan innebära grund för ersättningsanspråk. Skulle köparen ha lyft på brunnslocket borde troligen avsaknade av manschetten ha varit synlig. Att köparen inte undersökt just detta, eller inte förstått att manschett saknas, gör inte felet "dolt"." Menar du att om ett fel inte är dolt så kan köparen inte kräva några pengar?

I besiktningsprotokollet jag fått står det även att gjutjärnsbrunnen är kvar och att brunnen är för nära väggen, detta är ju inte heller dolt ifall jag förstått dig rätt.

Jag fick brevet igår fredag, typiskt då alla hunnit gå hem för dagen så jag får dras med detta över helgen, men så är det.

Jag undrar, ska man inte koppla in sina försäkringsbolag i detta? Går det inte på någon slags hemförsäkring, dessutom finns ju pengar för rättshjälp att få (minus självrisken som är rätt hög)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.