4 876 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
Reklamation av specialtillverkat lackerat smidesräcke där företaget inte tar tydligt ansvar
Finns risk för att det blir ett långt inlägg. Jag är väldigt villrådig kring mina rättigheter och hur jag ska göra. Behöver pepp och stöd då detta tar på mina krafter. Jag har skickat ett mejl med bilder samt skrivit mina synpunkter för reklamationen till företaget. Sedan startade helvetet.
Räcket levererades i tre sektioner varav en sektion hade 6 st defekter, 4 st lackskador, en vass pigg och ett påbörjat borrhål på undersidan av överliggaren. Min man rispade dessutom fingret på piggen när vi skulle lyfta räcket. Den sitter dessutom i slutet där barn kan komma åt när de går upp för trappen. De fyra fästena till handledaren som tillverkats hade inte samma vita färg och var slarvigt målade samt skavda på något ställe.
Jag blev uppringd av självaste ägaren, han var väldigt arg och anklagande från första stund. Skyllde ifrån sig och sa att det inte var något fel på produkten när den lämnade deras företag. Jag bedyrade att vi kontrollerat leveransen och att det inte fanns några yttre skador att anmärka på. Dessutom såg jag först de skavda märkena i lacken när jag tog bort transportskydden (typ blå pool-noodles). Han hävdar först att det var lackeringsföretaget som gjort det. Jag frågade om inte han hade ansvar att kontrollera deras jobb? Han skulle bevisa det med att de fotograferar alla försändelser och att det finns övervakningsfilm i lokalen. Det var svårt föra en dialog då han hela tiden bombarderade mig med argument till att de inte gjort skadorna. Jag upplevde inte att jag blev hörd som kund och fick inte något förslag på lösning. Jag fick till slut fråga honom om han tror att jag ljuger och att jag skulle ha fotograferat försändelsen även fast den var hel? Fick aldrig något direkt svar på det. Han skickade mig bilder från paketeringen, men det visar bara att det såg ut på samma sätt som vi fick det vid leverans.
Jag frågade hur han skulle lösa det och jag fick ett förslag på prisavdrag om vi bättrade på färgen själv och slipade bort den vassa piggen (som var typ svetsloppa). Vi skulle få skicka tillbaka hållarna till ledstången så skulle de lackas om i rätt nyans av vit. Jag bad att han skulle mejla mig ett förslag med vilken summa han tänkt. Väntade en dag och blev uppringd igen nästa dag. Den enda skada han inte hade förklaring på var det borrade hålet. Då säger han att han kan ge oss ett avdrag på 940kr och runda av till närmaste hela tusental exklusive fraktkostnad. Detta motsvarar 6,8% av totala fakturabeloppet. Vi skulle då behålla allt som det var och fixa skadorna själv. Hållarna skulle tas tillbaka och lackas om. Han fortsätter att komma med bortförklaringar, hotfullt röstläge och skyller nu på DHL. Vilket enligt mig inte kan vara möjligt. jag har aldrig varit mer nöjd med DHL än nu. Snabb leverans och felfritt emballage (trots avsaknad av kartong). Det enda som han inte försökte skylla ifrån sig på var hållarna, men fick inte heller någon ursäkt på att de gjort fel med dem. Jag bad att få fundera och rådgöra med min man, dessutom jobbar jag på annan ort och är inte hemma förrän nästa dag.
Jag har ringt min konsumentvägledare på kommunen som säger att allt ansvar ligger på säljaren. Säljaren/företaget har bevisbördan och ska lämna in en reklamation till DHL i så fall. Skadornas omfattning anser han att vi bör få ersättning med ca 10-15% av totala fakturabeloppet, det är det minsta. Hade räcket haft större skönhetsfel hade avdrag på upp till 40% varit möjligt. Jag har kvar allt förpackningsmaterial.
Jag har inte fått en ursäkt, inte ett förlåt, inte fått höra att man beklagar ... har bra fått anklagelser och avsaknad av ansvarstagande. Nu i efterhand har jag googlat företagets namn och där finns det fruktansvärt dåliga omdömen som pekar på just denna persons sätt att bemöta reklamationer, men även personal har skrivit starka negativa saker i omdömena.
Så det är nu jag behöver stödet. Eftersom varje gång det ska kommuniceras har han valt att ringa och köra härskarteknik. Jag behöver få förslagen skriftligt också känner jag. Sedan ska jag skriva ner vad vi önskar att göra. Han har på ett diffust sätt erbjudit sig att ta tillbaka och lacka om också men att det är besvärligt när det är så stora saker att frakta. jag vet inte heller hur jag ska paketera. Min önskan är en felfri produkt och så lite jobb som möjligt då vi totalrenoverat och gör allt själv, jobbar heltid och har barn.
Mina tankar kring de olika alternativen (jag kan överväga att behålla och försöka bättra men tvekar).
Fakturan är förlängd till ett datum han anser att de ska hinna lacka om hållarna och slicka tillbaka.
Jag vill inte betala något förrän vi är överens. Vad händer om det drar ut på tiden?
Försöker mig på att lägga in bilder, få se hur det går. Får lägga i kommentarer annars.
Räcket levererades i tre sektioner varav en sektion hade 6 st defekter, 4 st lackskador, en vass pigg och ett påbörjat borrhål på undersidan av överliggaren. Min man rispade dessutom fingret på piggen när vi skulle lyfta räcket. Den sitter dessutom i slutet där barn kan komma åt när de går upp för trappen. De fyra fästena till handledaren som tillverkats hade inte samma vita färg och var slarvigt målade samt skavda på något ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag blev uppringd av självaste ägaren, han var väldigt arg och anklagande från första stund. Skyllde ifrån sig och sa att det inte var något fel på produkten när den lämnade deras företag. Jag bedyrade att vi kontrollerat leveransen och att det inte fanns några yttre skador att anmärka på. Dessutom såg jag först de skavda märkena i lacken när jag tog bort transportskydden (typ blå pool-noodles). Han hävdar först att det var lackeringsföretaget som gjort det. Jag frågade om inte han hade ansvar att kontrollera deras jobb? Han skulle bevisa det med att de fotograferar alla försändelser och att det finns övervakningsfilm i lokalen. Det var svårt föra en dialog då han hela tiden bombarderade mig med argument till att de inte gjort skadorna. Jag upplevde inte att jag blev hörd som kund och fick inte något förslag på lösning. Jag fick till slut fråga honom om han tror att jag ljuger och att jag skulle ha fotograferat försändelsen även fast den var hel? Fick aldrig något direkt svar på det. Han skickade mig bilder från paketeringen, men det visar bara att det såg ut på samma sätt som vi fick det vid leverans.
Jag frågade hur han skulle lösa det och jag fick ett förslag på prisavdrag om vi bättrade på färgen själv och slipade bort den vassa piggen (som var typ svetsloppa). Vi skulle få skicka tillbaka hållarna till ledstången så skulle de lackas om i rätt nyans av vit. Jag bad att han skulle mejla mig ett förslag med vilken summa han tänkt. Väntade en dag och blev uppringd igen nästa dag. Den enda skada han inte hade förklaring på var det borrade hålet. Då säger han att han kan ge oss ett avdrag på 940kr och runda av till närmaste hela tusental exklusive fraktkostnad. Detta motsvarar 6,8% av totala fakturabeloppet. Vi skulle då behålla allt som det var och fixa skadorna själv. Hållarna skulle tas tillbaka och lackas om. Han fortsätter att komma med bortförklaringar, hotfullt röstläge och skyller nu på DHL. Vilket enligt mig inte kan vara möjligt. jag har aldrig varit mer nöjd med DHL än nu. Snabb leverans och felfritt emballage (trots avsaknad av kartong). Det enda som han inte försökte skylla ifrån sig på var hållarna, men fick inte heller någon ursäkt på att de gjort fel med dem. Jag bad att få fundera och rådgöra med min man, dessutom jobbar jag på annan ort och är inte hemma förrän nästa dag.
Jag har ringt min konsumentvägledare på kommunen som säger att allt ansvar ligger på säljaren. Säljaren/företaget har bevisbördan och ska lämna in en reklamation till DHL i så fall. Skadornas omfattning anser han att vi bör få ersättning med ca 10-15% av totala fakturabeloppet, det är det minsta. Hade räcket haft större skönhetsfel hade avdrag på upp till 40% varit möjligt. Jag har kvar allt förpackningsmaterial.
Jag har inte fått en ursäkt, inte ett förlåt, inte fått höra att man beklagar ... har bra fått anklagelser och avsaknad av ansvarstagande. Nu i efterhand har jag googlat företagets namn och där finns det fruktansvärt dåliga omdömen som pekar på just denna persons sätt att bemöta reklamationer, men även personal har skrivit starka negativa saker i omdömena.
Så det är nu jag behöver stödet. Eftersom varje gång det ska kommuniceras har han valt att ringa och köra härskarteknik. Jag behöver få förslagen skriftligt också känner jag. Sedan ska jag skriva ner vad vi önskar att göra. Han har på ett diffust sätt erbjudit sig att ta tillbaka och lacka om också men att det är besvärligt när det är så stora saker att frakta. jag vet inte heller hur jag ska paketera. Min önskan är en felfri produkt och så lite jobb som möjligt då vi totalrenoverat och gör allt själv, jobbar heltid och har barn.
Mina tankar kring de olika alternativen (jag kan överväga att behålla och försöka bättra men tvekar).
- Fixa skadorna själv. Har färgen vi fått för att måla på skruvarna efter montering samma nyans. Kommer det gå att få till bättringen utan att det ser konstigt ut? Vilken rimlig ersättning borde vi få/begära? Fakturans totalbelopp är är strax under 13.500kr
- Skicka tillbaka och lacka om. Hur lång tid kommer det ta? Kommer de bara ta tillbaka den sektion som hade skador. Tänk om det blir skillnad i färgnyans?
Fakturan är förlängd till ett datum han anser att de ska hinna lacka om hållarna och slicka tillbaka.
Jag vill inte betala något förrän vi är överens. Vad händer om det drar ut på tiden?
Försöker mig på att lägga in bilder, få se hur det går. Får lägga i kommentarer annars.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej, kan erkänna med att jag inte läst allt till punkt o pricka (ber om ursäkt), men vart lite irriterad allmänt på ditt problem.
Detta är ett självklart reklamationsärende där du som kund skall få hela problemet löst utan kostnader fö dig eller andra problem.
Vill de att du skall skicka in något för att få det omlackat, får de nte ta mer än skälig tid. 3 veckor är praxis allmänt.
Även om DHL (eller annan speditör) orsakat skador, är det inte ditt probelm, det är leverantören som har avtal med dem och får lösa det med dem, du har inget med det att göra, du skall få det löst.
Sen om deras bilder visar endast hur det var packat hjälper inte dem. Finns något som kallas för dolda skador inom logisitk, Skador man inte kan se vid mottagandet. Det är pga hur leveransen är emballerad oftast. Fortfarande inte ditt problem.
I ditt fall hade jag inte svarat på samtal, JAg hade endast hanterat allt via mail/brev. Reklamationen är uppenbar, felanmält inom rimlig tid ser det ut som (antagande). Företaget har bevisbördan på att det inte är ursprungsfel. Vägrar företagtet är det dock ARN, och sedan tingsrätten som gäller. Vettiga företag följer ARNS rekommendationer, gör dem inte det blir det tingsrätt.
JAg tycker du skall stå på dig. Accepterar du ett prisavdag, tänk på att det skall vara skälig. skäligt för omlackering är t.ex att de står för frakten, och emballage material. De får gärna redogöra för säker emballage och hur det skall utföras (Fota då innan, under, efter). Huvudsaken är att du inte skall ha några ekonomiska utgifter. Tid kan man inte ersätta alltid dock.
Andra lösningar som ksotar pengar, får dem stå för.
För alternativ två, får man realistiskt räkna med att det kan bli en minimal nyansskillnad, som inte bör vara helt uppenbar från ett visst avstånd, typ 1-2 meter. Men gissar på det beror lite på hur de utformar villkor/info. minimal nyansskillnad kan jag tycka man kan acceptera, lite skäligt.
P.S. tro inte du får skippa fakturan helt, du skall nog betala fakturan, minus kostnader för åtgärder, för att sjävl stöta på minst problem, annars kan nog företaget ta dig till tingsrätten istället.
Ber om ursäkt om väldgt "utspritt" kommentar.
Detta är ett självklart reklamationsärende där du som kund skall få hela problemet löst utan kostnader fö dig eller andra problem.
Vill de att du skall skicka in något för att få det omlackat, får de nte ta mer än skälig tid. 3 veckor är praxis allmänt.
Även om DHL (eller annan speditör) orsakat skador, är det inte ditt probelm, det är leverantören som har avtal med dem och får lösa det med dem, du har inget med det att göra, du skall få det löst.
Sen om deras bilder visar endast hur det var packat hjälper inte dem. Finns något som kallas för dolda skador inom logisitk, Skador man inte kan se vid mottagandet. Det är pga hur leveransen är emballerad oftast. Fortfarande inte ditt problem.
I ditt fall hade jag inte svarat på samtal, JAg hade endast hanterat allt via mail/brev. Reklamationen är uppenbar, felanmält inom rimlig tid ser det ut som (antagande). Företaget har bevisbördan på att det inte är ursprungsfel. Vägrar företagtet är det dock ARN, och sedan tingsrätten som gäller. Vettiga företag följer ARNS rekommendationer, gör dem inte det blir det tingsrätt.
JAg tycker du skall stå på dig. Accepterar du ett prisavdag, tänk på att det skall vara skälig. skäligt för omlackering är t.ex att de står för frakten, och emballage material. De får gärna redogöra för säker emballage och hur det skall utföras (Fota då innan, under, efter). Huvudsaken är att du inte skall ha några ekonomiska utgifter. Tid kan man inte ersätta alltid dock.
För alternativ två, får man realistiskt räkna med att det kan bli en minimal nyansskillnad, som inte bör vara helt uppenbar från ett visst avstånd, typ 1-2 meter. Men gissar på det beror lite på hur de utformar villkor/info. minimal nyansskillnad kan jag tycka man kan acceptera, lite skäligt.
P.S. tro inte du får skippa fakturan helt, du skall nog betala fakturan, minus kostnader för åtgärder, för att sjävl stöta på minst problem, annars kan nog företaget ta dig till tingsrätten istället.
Tycker prisavdraget för räcket är rimligt, och har ni redan fått färg hade jag inte tvekat. Detta baserar jag på att de är jobbigt att va utan räcke och då monteringen redan inkluderar bättringsmålning. Har ni även barn kan jag garantera att de kommer bli nya märken närmsta tiden .
Hållarna är under all kritik och skall tas tillbaka.
För att bedöma om ägaren har rätt att va irriterad så hade jag nog behövt läsa dit mail och vilken ton och anspråk du hade i det.
För att bedöma om ägaren har rätt att va irriterad så hade jag nog behövt läsa dit mail och vilken ton och anspråk du hade i det.
Tack för stödet, kändes inte så spretigt. Behövde få bekräftelse att det inte ligger på mig med ansvaret att nagelfara förpackningen samt klaga på transportör. Min man kollade väldigt noga. Eftersom det var inlindat hårt med sån plastfilm så blir utan skrävlig till utseendet och kanske döljer något. Man skulle kunna tycka att det borde varit inslaget med pappkartong också som kan skvallra om det varit någon påstötning. Kan de friskriver sig på sin webbsida att kunden ska rapportera in eventuella skador?K kebabensdag skrev:Hej, kan erkänna med att jag inte läst allt till punkt o pricka (ber om ursäkt), men vart lite irriterad allmänt på ditt problem.
Jag kommer inte ta deras erbjudande om 940kr om jag ska fixa till. Då kommer jag sikta på 15% men det känns inte fullt lockande då de ger oss mer saker att göra. Om de inte får med på det så får de stå för besväret att ta tillbaka och fixa till problemen. Det är nog inte så lockande för dem.
Vi fick leveransen i torsdags förra veckan. Sedan jobbade vi hela fredagen och på lördag hade vi besök hela dagen. Vi packade upp på söndag, och jag mejlade direkt samma dag. Han ringde mig måndag och tisdag. Jag har varit bortrest mån-ons. Så nu i kväll eller imorgon hade jag tänkt försöka skriva ihop och mejla mitt svar. Ville bara höra från fler vad mina rättigheter är så jag känner mig trygg när jag skriver. Kommer inte svara igen om han ringer, han var sjukt otrevlig.
Vi hade dessutom fått löfte om 5-6 veckors leverans, det tog 9 veckor till dess att vi fick hem det.
Jag är osäker på om det blir riktigt bra och om färgen passar. Fick två flaskor en ljus och en mörkare. Jag förutsätter att det ska passa men man blir lite skeptisk om det går att lita på. Dessutom har bemötandet varit bortom all önskan :/T topmount skrev:Tycker prisavdraget för räcket är rimligt, och har ni redan fått färg hade jag inte tvekat. Detta baserar jag på att de är jobbigt att va utan räcke och då monteringen redan inkluderar bättringsmålning. Har ni även barn kan jag garantera att de kommer bli nya märken närmsta tiden .
Vi har en 6-åring och vi är inte på övervåningen än så säkerhetsmässigt ingen fara.
De är väll bara och testa på en skruv eller en yta som syns.zebrasyster skrev:Jag är osäker på om det blir riktigt bra och om färgen passar. Fick två flaskor en ljus och en mörkare. Jag förutsätter att det ska passa men man blir lite skeptisk om det går att lita på. Dessutom har bemötandet varit bortom all önskan :/
Vi har en 6-åring och vi är inte på övervåningen än så säkerhetsmässigt ingen fara.
Men vad ställde du för krav i ditt första mail?
Väldigt snyggt räcke tycker jag, kraftigt men ändå luftigt.
Jag tycker räcket är fult. Ja, inte designen utan utförandet. Alla dessa skavmärken skulle jag haft svårt att stå ut med. Även om ni målar på lite färg så kommer det att vara gropar där färgen varit avskavda ner till metallen. (Vi fick hem två 5 meter långa räcken utan skavmärken, så firman har varit slarviga.)
Inser dock att ni aldrig kommer att få räcket ommålat och i samma färg. Så tyvärr, sikta på så högt avdrag ni kan få.
Ett alternativ är att, om ni verkligen inte står ut med räcket som det är nu, lämna in det till annan firma. Och för egna pengar låta blästra av (eller vad man nu gör) räcket och få det ommålat.
PS. När vi byggde vårt förra hus blev fogen i det kaklade badrummet alldeles för mörk ( mitt eget fel). Lät firman kratsa ur alla fogar och foga om. Tog tre dagar och kostade därefter men för mig var det värt det.
Inser dock att ni aldrig kommer att få räcket ommålat och i samma färg. Så tyvärr, sikta på så högt avdrag ni kan få.
Ett alternativ är att, om ni verkligen inte står ut med räcket som det är nu, lämna in det till annan firma. Och för egna pengar låta blästra av (eller vad man nu gör) räcket och få det ommålat.
PS. När vi byggde vårt förra hus blev fogen i det kaklade badrummet alldeles för mörk ( mitt eget fel). Lät firman kratsa ur alla fogar och foga om. Tog tre dagar och kostade därefter men för mig var det värt det.
Jag tänker lite samma som du när det gäller att själv fixa. Jag är orolig att det blir grop eller typ upphöjt och i värsta fall nyansskillnader man ser tydligt. Det är knappt att jag känner att ett avdrag på 2000kr skulle kännas kompenserat.Hemmakatten skrev:Jag tycker räcket är fult. Ja, inte designen utan utförandet. Alla dessa skavmärken skulle jag haft svårt att stå ut med. Även om ni målar på lite färg så kommer det att vara gropar där färgen varit avskavda ner till metallen. (Vi fick hem två 5 meter långa räcken utan skavmärken, så firman har varit slarviga.)
Jag skulle kunna kolla vad en firma i närheten tar för att lacka om så får företaget stå för den kostnaden.
Tack, vi är väldigt nöjda med design och själva utförandet. Jag hade tänkt testa på separat bit metall men kom hem ikväll efter resan så är trött.T topmount skrev:
Jag ställde inga krav annat än att jag ville att de skulle svara på hur de skulle åtgärda felen och att jag inte känner mig nöjd att betala fullt pris för skadorna. Därefter fick jag samtalen... Jag bad om ett förslag på kompensation via mejl då han slutligen erbjöd sig det om vi fixade själv, men han ringde. Jag har inte accepterat då han i 98% av samtalet inte tog på sig och insåg sitt ansvar. Kände mig rätt överkörd. Dessutom kändes summan låg. Jag ville även ringa konsumentvägledaren för att få höra mina rättigheter.
Kände att jag behövde ytterligare input från andra så därför frågade jag här.
Kolla bara så att det inte är samma firma som målade räcket förra gången.
Men visst kan du dra av för ommålning innan du betalar firman. Risken är då att de stämmer dig. Det blir i så fall ett sk småmål där vardera parten betalar sina kostnader.
Men visst kan du dra av för ommålning innan du betalar firman. Risken är då att de stämmer dig. Det blir i så fall ett sk småmål där vardera parten betalar sina kostnader.
Ja så är det nog :/ Jag tror nog att de i så fall tar tillbaka och fixar till den sektionen utan omlackning.Hemmakatten skrev:
Jag har för avsikt att betala i tid men kan man i så fall göra rimligt avdrag på 15%vill inte betala för hållarna innan jag får dem tillbaka så avdrag för dem med i så fall. De har förlängt fakturans betaldatum till den 11/12Hemmakatten skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Acceptera inte att du skall åtgärda själv med bättringsfärg. Det är tänkbart att du får acceptera att de ordnar skadforna med bättringsfärg, men låt då firman göra det, så kan du reklammera om det inte blir bra med bättringen. Bäst vore givetvis att de tar tillbaka och lackar om.
På ett sätt vill jag göra så men det kommer dra ut på tiden så mycket. För om det inte blir bra så åker det tillbaka igen. Vi vill gärna få ett snabbt avslut så kommer att ge han tre olika förslag. Detta kommer vara ett av förslagen och att resultatet ska vara nyskick. Man ska inte kunna se vart det är fixat. Det är lättare acceptera brister om vi själva inte fått till det.H hempularen skrev:
Jag sitter just nu och skriver ihop mitt svar med de förslag och krav jag har för att bli nöjd. Då har han valet att välja något av dem. Kan posta de här innan jag skickar. Känner mig lite stressad att få iväg ett svar på hans första "erbjudande" på 940kr.