Byggahus.se

Rejält dålig gräsmatta.

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har något som har varit en gräsmatta en gång i tiden men numera så är det mest en sorgligt historia. Skulle behöva lite råd om vad och hur jag ska få den vettig igen. Jag har ingen ambition att få den i perfekt skick men något så när vore trevligt.
    Gräsmattan ligger på en hård och kompakt lerjord och är full av små gropar och kalla fläckar. Vissa områden ligger i skugga medans vissa delar i stark sol hela dagen. Just nu är själva gräset hårt och strävt på en del ställen. Som bonus finns det en labrador som gillar att springa omkring på den (med hård belastning som följd ) Att riva upp den och börja om från början är inget alternativ utan jag letar idéer som kan göra den dräglig igen.

Groparna, vad ska/kan man använda för att jämna ut den med. Jord, sand eller vad?

2. L
    Medlem · Nivå 11
    Den såg sorglig ut.

Men det du kan göra är att klippa den så kort du kan och ta upp gräsklippet.

Sen vertikalskär du i två riktningar gärna i 90grader mot varann, sen är det bara att identifiera gropar och sänkor som du jämnar ut med matjord.

Sen är det bara att så in gräs över hela ytan.

Enklare än så kan det inte bli. Du kan slänga ut lite pk-gödsel vid sådd också.

Den lite mer omständliga varianten att efter vertikalskärning så jämnar du hela ytan med sand.
    O nu kommer någon skrika att marken blir betong men det kan du strunta i.
    Du kan ha upp mot 10cm sand utan problem.
    Fördelen med det här sättet är att du kommer kunna få det planare och slätare. Nackdelen är att du kommer få gödsla mer.
    Sen kommer du få vattna mer första 2 åren innan rötterna når ner till leran.

• Laddar…
  3. T
    Lösvirkesbyggare · Nivå 13
    Bara sand ska man inte använda.
    Blanda sand med jord är bättre.

• Laddar…