Byggahus.se

Rejäl byggkonstruktion

1. A
    Medlem · stockholm · 128 inlägg

andersjm

Medlem
    Hej forumet,

Vi har nyligen byggt ett Eksjöhus "Rönnäs" m.h.a Rejäl Byggkonstruktion i Roslagen AB (organisationsnummer 556741-2670).

Positivt:
    * Vi har varit mycket nöjda med snickarfirman Rejäl anlitat som underleverantör. Som amatör blir man sjukt impad när man ser vilken fart snickarna jobbar. Och det blir rakt, prydligt och rätt.
    * Målarfirman som anlitats var kanonbra. Jättetrevligt bemötande, och snyggt resultat.
    * Även elektriker-underleverantören har varit okay, även om el-installationen hade en hel del brister från början (som åtgärdats hjälpligt).
    * Rörfirman hade stor kompetens.
    * Jag har upplevt att de endast tagit på sig arbeten som de vet att de kan klara av. Vi ville till exempel bygga en mur i granitblock, vilket rejälbygg inte offererade. Jag föredrar leverantörer som säger nej istället för att försöka göra något de inte är fullt säkra på. Pluspoäng för rejälbygg här.
    * Markarbeten, schakt och gjutning verkar har gjorts mycket noggrannt och proffsigt.
    * Själv tycker jag inte det spelar så stor roll, men om det skulle vara någon annan som tycker det så säger jag ändå att Rejäl verkar ha använt till ca 90% svensk arbetskraft.

Negativt:
    * Inflyttning blev en vecka senare än planerat, på grund av försening av bygget.
    * Olika firmor som underleverantörer för allting skapar ett extra stort behov av projektledning för att hålla ihop allt. Min uppfattning är att Rejäl inte utfört sitt jobb här. Istället har snickarfirman på platsen fått nån sorts defakto-projektledarroll, eftersom de var de som spenderat mest tid på bygget. Detta fungerar förstås inte så bra, eftersom de inte har någon större handlingsfrihet eller möjlighet att egentligen bossa över de andra firmorna (som inte är underleverantörer till snickarna utan till Rejälbygg).
    * Rörmokaren installerade ett kondensavrinningsrör för luftkonditionering med uppförsbacke i röret. Detta var alltså ett rör för passiv avrinning av kondens, och fungerar förstås inte om det är bakfall i röret. Detta gjorde att en rörtrumma delvis fick rivas sent i bygget, vilket gör att vi fortfarande har ett fult hål i ytskiktet i vardagsrummet som inte åtgärdats ännu.
    * Extraarbeten hanterades inte bra. Till exempel kom vi mitt i bygget överens om att installera en sockelkonvektor i hallen uppe. Denna behöver el, men ingen el drogs fram (fortfarande inte åtgärdat). Detta är frustrerande, eftersom det fanns ett fönster då elen kunde dragits innan gipsskivor sattes upp och målades. Att åtgärda felet nu är mycket krångligare. På ett annat ställe målades en vägg innan inbyggnad av rör vid samma vägg gjorts.
    * Efter slutbesiktning (och således vår slutbetalning), har intresset att fixa restpunkter varit mycket lågt. 4 månader efter slutbesiktning är huset fortfarande inte färdigbyggt - balkong och braskamin är t.ex fortfarande inte användbara pga att de inte installerats enligt projekterad och avtalad ritning. Balkongen har inga räcken, och braskaminen är inte installerad överhuvudtaget.
    * Ägaren och chefen på Rejäl byggkonstruktion kan ibland var svår att få tag på. Dessutom har han vid många tillfällen lovat saker som sedan inte hänt.
    * Schakten blev ca 50% dyrare än uppskattat, och här känner vi att vi aldrig riktigt förstod varför. Jag vill dock poängtera att jag inte har någon bevis för att schaktpriset blev för högt, bara att vi aldrig riktigt förstod varför.

Slutligen känner jag att man kan anlita Rejäl byggkonstruktion, det är absolut inget bluffbolag.
    Däremot bör man nog försöka få in en klausul om att sista fakturan inte behöver betalas förrän alla större arbeten är avklarade, eller liknande. Dessutom är det nog klokt att planera inflyttning några veckor efter avtalad tid i kontraktet. Schakt på fastpris är nog inte heller ett dumt tips.

2. K
    Självbyggare · Skåne · 2 264 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Tycker att det verkar vara likadant med alla byggbolag när det gäller inflyttningstiden. Vi bygger nytt i ett nybyggnadsområde där flera grannar skulle vara inflyttade i december-januari, och vår närmste granne mars. Inget är riktigt klart, de som skulle flytta in i mars siktar nu på maj-juni, så en miss på en vecka är väl helt ok, tom. riktigt bra!

3. A

andersjm

Medlem
    Lite uppdatering:

Då det har framkommit mer information om Rejälbygg vill jag nu _starkt_ avråda från att anlita dem. PMa mig om ni vill ha mer information om varför.

• Laddar…
  4. A

andersjm

Medlem
    Allabolag säger nu om Rejälbygg: "Konkurs inledd 2017-04-12".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.